פריצת דרך ישראלית בחקר הסרטן: נמצא חלבון המעכב גידולים סרטניים

פריצת דרך ישראלית בחקר הסרטן: חוקרים בבית-החולים שיב"א איתרו חלבון המעכב את התפתחותם של גידולים סרטניים, ועשוי אף לשמש בעתיד לטיפול כנגד סוגי סרטן אגרסיביים כמו סרטן הלבלב. תחילה הבחינו החוקרים כי תאי לבלב בריאים מכילים את החלבון קלוטו, ולעומתם בתאים של סרטן הלבלב החלבון אינו קיים

שושי הלר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

פריצת דרך ישראלית בחקר הסרטן: חוקרים בבית-החולים שיב"א איתרו חלבון המעכב את התפתחותם של גידולים סרטניים, ועשוי אף לשמש בעתיד לטיפול כנגד סוגי סרטן אגרסיביים כמו סרטן הלבלב.

החלבון המכונה קלוטו, מתפקד כהורמון טבעי בגוף המופרש מהמוח והכליות ונחשב להורמון פעיל בתהליכי עיכוב הזדקנות. כבר בשנת 2008 גילו בבדיקות שבוצעו בבית החולים שיב"א, כי חלבון הקלוטו המוזרק במעבדה לתרביות של תאי סרטן השד מצליח לעכב את התרבותם.

במחקר הנוכחי נבחן חלבון הקלוטו לראשונה כאמצעי טיפולי בעכברים. למחקר נבחר דגם של עכברים שגודלו עם סרטן הלבלב, הנחשב לסרטן אגרסיבי המתפשט במהירות.

תחילה הבחינו החוקרים כי תאי לבלב בריאים מכילים את החלבון קלוטו, ולעומתם בתאים של סרטן הלבלב החלבון אינו קיים. בהמשך, כשהוזרק החלבון לגופם של עכברים עם סרטן הלבלב, הוא מנע מהגידולים להתפתח. לדברי החוקר הראשי ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה האונקולוגית בשיבא וראש מעבדת המחקר, המשמש יועץ לתחום גידולי מערכת העיכול באגודה למלחמה בסרטן, "תוך שבוע עד שבועיים לאחר הזרקת החלבון הפסיקו הגידולים להתפתח והחלו להצטמצם".

המחקר לא רק מצביע על חלבון הקלוטו כמעכב גידולים, אלא אף היעדרותו בלבלב, עשויה להיות סימן להתפתחות גידול סרטני.

חלבון הקלוטו שבו נעשה שימוש במחקר מיוצר בתנאי מעבדה. המחקר נעשה במימון האגודה למלחמה בסרטן ובוצע בשיתוף החוקרות ד"ר לילך אברמוביץ וד"ר תמי רובינק. ממצאי המחקר יפורסמו בקרוב בכתב העת המדעי "Clinical Cancer Research".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר