ההמלצה החדשה

"תזונת מוצקים לפעוטות - רק מגיל חצי שנה"

משרד הבריאות מפרסם הנחיות עדכניות לתזונת תינוקות, הכוללים דחיית תזונת המוצקים בחודשיים, להימנע ממתן מאכלים "אולטרה-מעובדים" והרתחת מי השתייה (משפחה)

(צילום: Shir torem /Flash90)

משרד הבריאות מעדכן את ההנחיות לתזונת תינוקות, ובראשן - דחיית ההתחלה של גיל הטעימות ותזונת מוצקים, מגיל ארבעה חודשים לגיל חצי שנה, כך מפרסמת הבוקר (ראשון) כתבת הבריאות של "ישראל היום", מיטל יסעור בית-אור.

לפי הדיווח, השינוי בא לאחר שארגון הבריאות העולמי מצא כי חשיפה מוקדמת של תינוקות למזון מוצק מעלה סיכון להשמנה.

בנוסף, בתדריך התזונה לפעוטות מופיעה לראשונה ההמלצה להימנע ממתן מאכלים "אולטרה-מעובדים", דוגמת משקאות ממותקים, חטיפים (כולל אלה המיועדים לתינוקות), ממתקים, דגנים ממותקים, ופירות מרוסקים מונגשים בשקית לשתייה או למציצה.

הנחיה חדשה נוספת היא להרחיק את הילדים מהמסכים בשעת הארוחה. חשוב שהתינוקות לא יהיו חשופים למסכים בזמן האכילה, ואף ששאר בני המשפחה האוכלים איתם לא ישתמשו במסכים.

אשר לשתייה, מציינים במשרד הבריאות כי אין לתת לתינוקות משקאות ממותקים או משקאות כגון "תה לתינוקות" שעלולים לגרום ל"עששת הבקבוק" ולהשמנה. משקאות אלו עלולים לגרום לתחושת שובע אצל התינוק ולהחליף צריכה של מרכיבי תזונה חיוניים.

כמו כן, שימו לב - את מי השתייה לתינוק צריך להרתיח עד גיל חצי שנה בלבד, גם כאשר מדובר במים מינרליים, מים מסוננים או מים מטוהרים. הסיבה: לאחר שישה חודשים התינוק חוקר את סביבתו, נחשף לחיידקים, וממילא לא נמצא בסביבה סטרילית. עם זאת, מים שמשמשים להכנת תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) מומלץ להרתיח עד גיל שנה.

למשפחות שבהן אחד מבני הבית סובל מאלרגיה, מומלץ לפנות לסיוע לפני גיל חצי שנה כדי לתכנן את החשיפה למרכיבי המזון השונים. לא מומלץ להוציא באופן גורף מזונות גורמי אלרגיה מתפריט של נשים הרות או מיניקות, משום שהדבר לא נמצא כמפחית אלרגיה. לתינוקות במשפחה בעלת תזונה צמחונית או טבעונית מומלץ לעבור הדרכה תזונתית על ידי דיאטנית.

ההנחיות גובשו על ידי מומחים לתזונה, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ופרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות, ופורסמו על ידי ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד.

לדברי פרופ' אנדוולט, עיקר השינויים קשורים למלחמה במגיפת ההשמנה והיא אמרה כי "צריך להתאים את ההנחיות לעולם המשתנה. הורים מושפעים מפרסומות, מולכים שולל, וחושבים שהממתקים הם מזון. ברגע שחושפים תינוק למזון אולטרה־מעובד עם הרבה סוכר וטעמים, קשה למנוע ממנו את זה. הוא ירצה את זה שוב וזה יוצר התמכרות, וזה גורם להשמנה ולדפוסי אכילה לא בריאים.

"אני מוטרדת מכך שבשנים האחרונות התחילו לייצר מזונות מעובדים לילדים - בעיקר פירות שמוגשים בצורה של משקה שהתינוק יכול להחזיק ביד ולשתות. זה לא מלמד את הילד ללעוס ולא חושף אותו למרקמים שונים, וזה קריטי להתפתחות הילד - שפתית, מוטורית וקוגניטיבית. ההורים צריכים להיות קשובים לסימני רעב ושובע, ולא לתת מזון בתצורות של משקה לשתייה. הדבר גורם סיכון לבררנות אכילה: ילדים לא ירצו להיחשף לפירות ולירקות, כי קיבלו מזון ממותק ובתצורות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר