אסירים כבדים ירצו אלף שנה בכלא תוך 8.5 שעות

חוקרי ביוטכנולוגיה טוענים כי בקרוב נוכל "לשחק" עם מוחם של אסירים כבדים ולגרום להם להרגיש כאילו ישבו במאסר זמן רב יותר ממה שארע בפועל • עונש אכזרי או היגיון אנושי? (מעניין)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מחקר מהפכני טוען כי בקרוב אסירים כבדים ירצו תקופת מאסר ארוכה בזמן קצר. בעזרת ביוטכנולוגיה יוכלו לגרום לאסירים להרגיש כאילו ישבו זמן רב מאוד בכלא, אך בפועל זו תהיה אשליה אכזרית במיוחד.

לדברי הפילוסופית רבקה רואץ', ראש צוות המחקר, מדובר בפריצת דרך שעשויה לשנות את הדרך בה פועלת מערכת הענישה המוכרת לנו. המשמעות היא שבמקום ריצוי תקופת מאסר ארוכה בשל עברות חמורות, יעבור האסיר 'עינוי מוחי' וכעבור מספר שעות, ירגיש כאילו ישב זמן רב. כדי לקבל פרופורציות, אומרת רואץ' כי 8.5 שעות בלבד של 'טיפול' ביוטכנולוגי יגרום לאסיר לחשוב שהוא יושב כבר 1,000 במאסר.

רואץ' מתארת כיצד באמצעות גלולה פשוטה או נוזל, ישלמו אסירים את חובם לחברה, בזמן מאוד קצר. אופציה אחרת היא חיבור מוחותיהם של האסירים למחשב מרכזי שיאיץ את קצב פעילות המוח שלהם, יותר מהר ממוח אנושי.

כך או כך, המטרה היא "לחסוך למשלם המיסים הרבה כסף במקום להאריך את חייהם של פושעים".

על השאלה מדוע מטריד אותה עתידם של הפושעים, משיבה רואץ' כי "השאלות האלה יכריחו אותנו לחשוב מחדש על כל מה שאנחנו מאמינים שאנחנו יודעים על מערכת הענישה. כשאנחנו שואלים את עצמנו אם זה אנושי להשתמש בטכנולוגיה כזו על בני אדם, אנחנו חיביים לוודא שזה לא מרתיע אותנו רק כי זה חדש ולא מוכר. האם זה באמת הגיוני לכלוא מישהו למשך שארית חייו, או שמא זה יותר אנושי לשחק קצת עם המוח שלו ואז לשחרר אותו לחופשי? המטרה שלנו היא להסתכל על מערכת הענישה הקיימת קיום מתוך ראייה עתידנית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר