יוטרייד: כשהפסיכולוגיה מכריעה את המשקיעים, עוברים למסחר ממוחשב

למרות ריבוי חומרי הלימוד על סודות שוק ההון, הסטטיסטיקה טוענת שרק 5%-10% של המשקיעים הפרטיים מצליחים להרוויח, השאר עוזבים בהפסדים. מדוע התוצאות שונות כל כך? מסתבר שהכלכלה היא רק פן אחד של ההשקעות בבורסה, הצד השני ולא פחות חשוב הוא הפסיכולוגיה • על יוטרייד, וכיצד מסחר אלגוריתמי מונע את הכשלים בשוק ההון (מעניין)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

ההשקעות בבורסה לעיתים מסוגלות לחשוף את הצדדים השונים באישיות של בן אדם הרבה יותר טוב ממבחנים ומשחקים פסיכולוגיים רבים. הספרים והקורסים שמים דגש בעיקר על לימוד אסטרטגיות ההשקעה, ניתוח הנתונים ובחירת המדדים הנכונים. אך בסופו של דבר ההחלטה על מכירה או קניה של ניירות ערך נעשית על ידי בן אדם, על כל צדדיו החזקים והחלשים. לכן במקרים רבים העניין של מה צריך לעשות אפילו פחות חשוב מהשאלה איך לעשות את אותן הפעולות.

המכשול הראשון שלא מדברים עליו בפרסומות לקורסי שוק ההון הוא הצורך בהתמדה. רבים מהמשקיעים הפרטיים מגיעים לשוק ההון בתקווה להרוויח כסף רב ובמהירות. במציאות ההשקעות הוא עניין משעמם ורוטיני שדורש התמדה וסבלנות.

התכונה שמאפיינת את כל המשקיעים המצליחים היא לא יכולת מופלאה בניתוח הנתונים, אף שגם היא חשובה כמובן, אלא משמעת עצמית. המשמעת העצמית לא מאפשרת להם להזניח את הפעילות כשהחלומות הראשונים על התעשרות קלה ומהירה מתנפצים. הם ממשיכים בפעילות, לא מרשים לעצמם לסגת אחרי כישלונות ראשונים. והם אלה שבסופו של דבר כותבים את הספרים "איך גברתי על הכול והרווחתי את המיליון הראשון שלי".

אבל דווקא טעות מאוד נפוצה של המשקיעים היא להסתמך בעיינים עצומות על הספרים מהסעיף הקודם. האנשים נמשכים לסיפורי ההצלחה ומתעלמים מהסיפורים העצובים. ואף שבסיפורי ההצלחה יש לא מעט טיפים והמלצות טובות, הם מטבעם יעילים הרבה פחות מסיפורי הכישלונות.

הבעיה - פחד

רוב סיפורי ההצלחה כוללים בתוכם אלמנט של מזל, הצלחה וצירוף מקרים מיוחד, ולא ניתן להשליך מהם על בניית אסטרטגיית פעילות. ואילו סיפורי הכישלונות כוללים הרבה מידע על צעדים לא נכונות והחלטות שגויות. וזהו מידע חיוני לבניית אסטרטגיה מוצלחת שתעזור למשקיע הפרטי לא להיפלט ממעגל המשקיעים תוך מספר חודשים בודדים בעקבות בניית אסטרטגיה מוטעת.

המכשול השני הוא העדר ציפיות ברורות. כולם מגיעים לשוק ההון בתקווה להרוויח, אף אחד לא מתחיל את העסק הזה כדי להפסיד. אך העדר ציפיות ברורות ומוגדרות, הגדרת יעדים וסיכונים סבירים מביא לעיתים לכך שבן אדם בשאיפתו קצת היסטרית לרווחים מהירים סוגר את העסקה כשהרווח קטן מדי.

ודווקא הפחד העצום מפני הפסדים גורם לו לשבת ולצפות בייאוש בירידת ערך הניירות, רק כדי לא לסגור את העסקה ולא להודות בטעות ובהפסד. תקווה לא מבוססת לשינוי המצב והפחד מפני הפסד גורמת לרבים מהמשקיעים הפרטיים להפסדים גדולים, אותם ניתן היה לעצור בשלב מוקדם יותר, אילו רק האסטרטגיה הייתה מבוססת על שיקול כלכלי ולא חלום אי-רציונאלי.

המלצת המומחים היא ברורה ביותר: במקום לצפות לרווחי-על חשוב מאוד לפתח אסטרטגיה לכל תרחיש אפשרי ולפעול לפיה, כדי לא להסתלק עם רווחים קטנים עד סמליים, ומאידך ולא להביא את החשבון למצב של הפסדים שכבר לא מאפשרים את המשך הפעילות.

בניית אסטרטגיה שקולה שמתבססת לא רק על ניסיון מוצלח של אחרים, אלא גם על טעויות שניתן ללמוד מהן, וכתיבת תרחישים רבים ככל האפשר, הם עמודי טווח של התנהגות נכונה בשוק ההון. כל המרצים בקורסים על שוק ההון יודעים שהמשקיעים החדשים מעריכים בצורה לא סבירה את סיכוי ההצלחה שלהם ודי מתעלמים מסיכויי הכישלון.

הבעיה היא שכאשר האירועים מתחילים להתפתח לא לפי התרחיש הוורוד שנמצא בראשם של המשקיעים, הם פשוט לא יודעים מה לעשות. דווקא האנשים שמגיעים לבורסה לא כדי להרוויח סכומי עתק, אלא פשוט כדי לנהל את הונם בצורה אופטימאלית, מגיעים לתוצאות הטובות ביותר.

אך מה לעשות ואנחנו בני אנוש וטעויות חוזרות ונשנות. ההבנה הזו גרמה אפילו בבנקים הגדולים כמו גולדמן זאקס עברו למסחר באלגוריתמים מתוחכמים שמייצר להם חלקים גדלים והולכים מהרווח.

הפתרון: מסחר ממוחשב - אלגו טרייד

למרבה המזל ההתפתחות הטכנולוגית לא פסחה על שוק ההון, ושימוש נכון בתוכנות על מאפשרות כיום לכל אחד ואחד מאיתנו להשקיע גם באלגו טריידינג בסגנון קרנות הגידור - בהשקעה מינימלית.

החברה היחידה שמציעה כיום בישראל את השקעה בסגנון זה, היא חברת יוטרייד.

החברה שנוסדה על ידי הברוקר המפורסם אביב טלמור, מנהלת תיקי השקעות בעזרת טכנולוגיה עילית ושימוש מושכל בעולם ההייטק והאלגוריתמים, להקטין את העלויות למינימום ולאפשר לגם לכם להשקיע במודל קרנות גידור. בשורה התחתונה תרוויחו גם אם השוק יורד.

עוד על על אביב טלמור בעיתון "סופהשבוע"

עוד על יוטרייד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר