לאחר 47 שנה

נחשפה 'ידיעת הזהב' של מלחמת יום כיפור

ההפתעה הגדולה והכואבת של מלחמת יום הכיפורים, היא עדיין מכה פתוחה בתודעה הישראלית; היום נחשפו מסמכים סודיים מתוך ארכיון צה"ל, המלמדים על גודל המחדל (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ארכיון משרד הביטחון)

לקראת יום השנה ה-47 לפרוץ מלחמת יום כיפור, נחשפים המסמכים שהמתינו עד כה בארכיון צה"ל במשרד הביטחון, מהם ניתן לראות את המחדלים שהיו טרם המלחמה וגרמו להפתעה הגדולה בה נתפסה ישראל לא מוכנה. המסמכים אושרו לפרסום על ידי ועדה ממשלתית ברשות השופט בדימוס פרופ' יצחק אנגלרד. יצוין, כי למרות הזמן הרב שחלף, ישנם עדיין קטעים מושחרים בפרוטוקולים שפורסמו.

אחד המסמכים המרתקים שנחשפו הוא מסמך שהוגדר "סודי ביותר" עם רמת דחיפות "בהול" מערב יום הכיפורים, ב-5 באוקטובר 1973 ב-16:45 - פחות מ-24 שעות לפני שהסורים והמצרים פתחו במתקפה משולבת על ישראל - הגיעה "ידיעת זהב מודיעינית", שבה פורטו הסיבות לפינוי המומחים הסובייטים ומשפחות הדיפלומטים של ברית המועצות מסוריה.

ידיעת הזהב (ארכיון משרד הביטחון)

במסמך, שכפי שצוין קטעים ממנו עדיין מושחרים בעיקר האנשים ששלחו את המידע ואלו שקיבלו אותו, ובו נכתב: "נודע לנו שסוריה הרחיקה את המומחים הסובייטים ושהמטוסים החלו להעביר אותם מדמשק למוסקבה. אותם מקורות מסרו כי אפילו משפחות הדיפלומטים הסובייטים החלו להגיע מדמשק. המקורות הוסיפו כי הסורים נימקו את ההרחקה בכך שבכוונת סוריה לערוך מלחמה נגד ישראל ולכן הורחקו".

למרות האזהרה הברורה, המידע שהוגדר כ"בהול" הועבר באיחור ניכר מאוד למקבלי ההחלטות. רק ב-6:35 בבוקר שלמחרת, 14 שעות לאחר הגעת הידיעה וכשבע שעות לפני פרוץ המלחמה, הועבר המידע לראש הממשלה גולדה מאיר, לשר הביטחון משה דיין ולרמטכ"ל דוד אלעזר. נושא איחור העברת המידע נידון בוועדת אגרנט שמסמכים מתוכה פורסמו אף הם מתוך הארכיון בדיון מי האחראי למחדל והאם מדובר היה בשכחה או בהחלטה פזיזה של מי שהיה אחראי על התחום.

לקט המודיעין

ב"לקט מודיעין מיידי-מדיני" נכתב בבירור, כי "פינוי הסובייטים ממצרים וסוריה עשוי להתקשר כהכנות הערביות למלחמה". בלקט נכתב בין היתר: "מקור בברית המועצות מסר בהסתמך על דיווח... ידיעה לפיה הרחיקו שלטונות דמשק את המומחים הסובייטים מסוריה לברית המועצות דרך האוויר, כולל משפחותיהם. לדברי אותם מקורות סובייטים, נימקו הסורים צעדם זה בטענה שבכוונתם ובכוונת מצרים לערוך מלחמה בישראל".

עם זאת, סייגו באגף המודיעין בצה"ל את המידע, וכתבו כי "הגם שהקו הכללי של הדברים שנמסרו למקור, משקף את מהלך האירועים, יש לקחת בחשבון קיום אי-דיוקים שיכולים לנבוע מאמינותו של הדיווח, והן מהמגמתיות של המקורות הסובייטים שמסרו את הידיעה".

כמו כן, הותר לפרסום תיק מוצגים הכולל "סקירת מודיעין מיוחדת - תוכנית סורית לכיבוש רמת הגולן" - הערכה של אגף המודיעין שסווגה כסודית ביותר והופצה ב-2 באוקטובר, ארבעה ימים לפני פרוץ המלחמה, ההערכה שהתגלתה במהרה כשגויה לחלוטין.

הסקירה נפתחת בהתרעה הבאה: "בידינו ידיעה כי מסוף ספטמבר 1973 צפויה מתקפה רבתי סורית לכיבוש רמת הגולן... המתקפה נראית לנו כמשקפת תוכנית-אב מבצעית סורית שהסורים אף התאמנו לפיה במשך השנה. אולם, ביצועה עתה ובטווח הקרוב אינו סביר להערכתנו".

הדו"ח המודיעיני סוקר בפירוט את הכנות הצבא הסורי, אך קובע כי "הם (הסורים) רחוקים מלהעריך כי ביכולתם לבצע לבדם בהצלחה מתקפה ברמת הגולן, בגלל חולשתם הבסיסית ובעיקר באוויר", וכי "אין סימן כי מצרים מוכנה בשלב זה לחדש הלחימה, דבר הנחשב כאמור בעיני הסורים תנאי להשגת הצלחה צבאית משמעותית מצידם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר