מטורקיה ועד 'ברברה'

למה יש רעידות אדמה ומדוע קוראים לסופה בשם? • התשובות לשאלות המסקרנות

מה גורם לרעידות אדמה והאם זה משפיע על מזג האוויר? • וגם: למה קוראים לסופות בשם, מי מחליט מה יהיה השם הבא והאם בקרוב אוכל לקרוא לסופה על שם הבת שלי? • ארי טננבוים חזר עם תשובות לכל השאלות המסקרנות (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
למה קוראים לסופה בשם? (צילום: שאטרסטוק)

ימים של סערה ורעידות אדמה מייצרים, מן הסתם, הרבה מאוד שאלות מעבר לגשמים ורוחות. האם יש קשר בין רעידות אדמה למזג האוויר הסוער? האם עתיד להתרחש בקרוב רעידת אדמה חזקה בארץ?

>> למגזין המלא - הקליקו <<

וגם, למה בכלל קוראים לסופות בשם? מי התחיל עם זה ומתי? כמי שלא מפסיק לשאול שאלות, יצאתי לבדוק ולקבל תשובות - לתועלת הגולשים.

שם לסופה נותן לה ערך

מה הקטע שנותנים לסופות שם? אני שואל את ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי.

"מדובר ביוזמה של ארגון EUMETNET, הרשת המטולוגית האירופאית. הם ראו שבארצות הברית, המהלך שבו נותנים שם לסופה טרופית ולהוריקנים מאוד אפקטיבי, הן בדיווחים התקשורתיים אליהם והן בהערכות אליהם והחליטו להעתיק את זה לאזורנו.

ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי (באדיבות המצלם)

"מהרגע שיש לסופה שם, אנשים מדברים את השם הזה, מודעים אליו יותר ונערכים אליו כראוי.

"בשנתיים האחרונות נוצר שיתוף פעולה בין יוון, קפריסין וישראל ונבנתה שיטה של שמות גם במזרח הים התיכון".

איך אתם עושים את זה בפועל?

"הצוותים של השירותים המטאורולוגים שלנו יושבים מדי שבוע יחד עם היוונים והקפריסאים למפגש בו הם עוברים על מזג האוויר הצפוי בשבוע הבא. אם מחליטים שיש מזג אוויר משמעותי (לאחת מהמדינות, לא חייב לשלושתם) זה כבר מצדיק לתת שם ושולפים אחד כזה מרשימת השמות".

יש רשימה שמוכנה מראש?

"יש מראש רשימה וכשצריך שולפים את השם משם. זה הולך כך: שליש מהשמות באים מהקפריסאים, שליש יוונים ושליש ישראל. מדובר בשמות של בנים ובנות הכי פופולריים, כאשר בכל סופה משתמשים לסירוגין, פעם שם של בן ופעם שם של בת, לפי סדר הרשימה".

"אצלנו מחכים בתור, אריאל ודניאל", מציין ניר.

רשימת השמות לסופות הבאות על פי ה-ABC (צילום: השירות המטאורולוגי הישראלי)

מאיפה הגיע השם הנוכחי?

"מי שנתן את המוטיבציה לתת את השם למזג האוויר הזה היה דווקא מאזור יין. שם יש גל קור עז ובגלל שמדובר באירוע משמעותי הם נתנו את השם".

אם אני רוצה שהסערה הבאה תיקרא על שם הבת שלי?

"ייתכן שזה יקרה. אנו בודקים מהלך כזה בקיץ הקרוב לעשות סקר או תחרות עם שמות ולתת לציבור להציע שמות. כרגע עשינו את זה בצורה פשוטה, פשוט הלכנו לפי השמות הפופולריים ביותר במרשם האוכלוסין".

ניר מדגיש: "חשוב שזה יהיה שמות שכל המדינות ידעו לבטא אותם נכון ובנקל".

למה יש רעידות אדמה?

אנחנו עוברים לשוחח עם ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים באוניברסיטה הפתוחה שיעשיר אותנו מעט מהידע שלו בכל הקשור לרעידות אדמה.

"נתחיל במשל", הוא פותח, "אם אני דוחף ספה בלי גלגלים כדי להזיז אותה ממקום למקום - היא תנוע בקפיצות. זה דומה למה שקורה בכדור הארץ. בפנים הוא נוזלי ומעליו צפים לוחות שהם כעין חלקיקי קליפה.

"יש כעשרה לוחות שנעים זה ביחס לזה והם מתחברים כדי לאטום את התפרצות הנוזל. נכון אומנם שהלוחות לא אוטמות הכל והם לא הכי מושלמים - ולכן יש הרי געש ועוד כל מיני דברים, אבל סך הכל זה עובד לא רע והלוחות עושות את תפקידן נאמנה".

"כך נוצר מצב", ממשיך ד"ר ברוך לתאר איך תתרחש רעידת אדמה, "שהלוח האפריקאי נמצא בסמוך ללוח האמריקני, או כמו הלוחות הנמצאים בשבר הסורי. לא סתם המקום שם הינו כבקעה. הלוחות נעים זה במקביל לזה ולעיתים הם נתקעים אחד בשני. אחרי זמן נצבר שם מתח שגורמת לקפיצות. כל קפיצה יוצרת רעידות.

"ישנן רעידות מעל פני השטח שמורגשות יותר וישנן רעידות מתחת לפני השטח שלא נרגיש אותם. לדוגמה: מפגש בין לוחות בעמק יזרעאל (שלכן, אגב, מדובר בעמק) יהיו לרוב חלשות ולא נרגיש אותם".

"שונה המצב בגבול הדרומי בטורקיה. שם הלוחות ייצרו רעידות חזקות מאוד, כפי שקראנו כולנו בחדשות", מציין ד"ר ברוך.

ניתן לזהות מתי תהיה רעידת אדמה?

"המומחים עושים סקרים גם לאחור, לעבר הרחוק, ומזהים סימנים שהיו וממפים את אזורי הרעידות. לנו כבר יש עדויות על רעידות של השבר האפריקאי הסורי הסמוך אלינו ולכן בארץ אנחנו חוששים ממנו".

אז גם בארץ עתידה להיות רעידת אדמה חזקה בקרוב?

"כן, אם כי לא ברור מתי. אנחנו לא באמת יכולים להעריך מתי זה יהיה. מצחיק יהיה לבוא לאדם ו'להזהיר' אותו: 'צפויה רעידה 'פלוס מינוס' בעוד עשר דקות עד שלושים שנה או יותר'...".

אבל המומחים יכולים לאתר רעידה מעט לפני שהיא מתרחשת?

"יש כלים שונים לאתר סימנים", עונה ד"ר ברוך, "יש הטוענים שבעלי חיים יודעים אבל אני יכול להעיד שזה לא כל כך נכון. לפני 28 שנה היה רעידה, הכלבה שלי ישנה לידי, אני התעוררתי בבוקר כשהמיטה מתנדנדת ואילו היא ישנה ולא הרגישה כלום. אולי בעלי חיים אחרים מרגישים, היא לא הרגישה.

"יש הבודקים עם גז רדון – כזה שמבעבע מהאדמה. לפני רעידת אדמה משהו משתחרר וגורם לשינוי בכמות. הרוסים חשבו שיש להם איזה פטנט בזה, אבל תכלס זה לא כל כך עבד להם".

רעידת אדמה משפיעה על מזג האוויר?

"אומנם יש תזכורות על מזג אוויר סוער עם רעידת אדמה שקרו בשילוב, אבל לעומת זאת יש בארצות הברית מקומות שיש הוריקנים ולא היה בהן תוך כדי גם רעידות אדמה. אפשר אולי להגיד שלחץ האוויר יורד בעת סופה ולכן יש רעידת אדמה, אבל אי אפשר לדעת ואסכם שהקשר בין השניים חלש", חותם ד"ר ברוך.

כמה חזקה תהיה רעידת אדמה הבאה?

מומחים מעריכים (כך נכון לשנת 2016, עת וועדת ההיגוי התכנסה) כי רעידת הבאה הצפויה (כפי שאמר ד"ר ברוך: אין לדעת מתי היא תהיה בדיוק. היא יכולה להגיע שבוע הבא והיא יכולה להיות רק בעוד "כ"שלושים שנה) תהיה הרסנית.

הם משערים שהיא תהיה כמו זו שלפני כמאה שנה, אשר הביאה להרס רב בצפת עם לא פחות משבעת אלפים הרוגים, ה"י.

הערכות הן כי הנזק יעלה למדינה כ-150 מיליארד שקל, שלא לדבר על תשתיות, חשמל ועוד.

המומחים מנמקים שכיוון שאנחנו במדינה קטנה, ההרס יהיה גדול יותר ויהיה למדינה קשה להתמודד עם התוצאות הרות האסון.

העיסוק סביב רעידות אדמה עולה מעת לעת בעיקר בתקשורת, כאשר מדינות ברחבי העולם חוות רעידות אדמה, אך המדינה בקושי שעוסקת בזה ואין לדעת עד כמה היא ערוכה בהתאם.

לא אחת נשמעה קריאה לממשלה להתחיל לפועל ברצינות לתוכנית מסודרת ורחבת היקף לזמן רעידת אדמה, כאשר בבוא העת – ידעו להתמודד בזמן אמת בצורה המיטבית.

דו"ח ועדת ההיגוי לשנת 2022 מגלה כי ישנם בישראל למעלה מ-80 אלף מבני מגורים בני שלוש קומות ומעלה וכ-4,600 מבנים ציבוריים שנמצאים בסיכון גבוה. הצפי הוא שכ-35% מתוכם (כ-28,600 מבנים) יינזקו באורח קשה במהלך רעידת אדמה.

אז איך מתנהגים בזמן רעידת אדמה?

בפיקוד העורף מסבירים בצורה פשוטה ומובנת: בעת קבלת התרעה על רעידת אדמה, יש לצאת מיד לשטח פתוח. אם לא ניתן, יש להיכנס לממ"ד או לחדר מדרגות, בהתאם להנחיות הבאות:

בתוך מבנה:

• אם ניתן לצאת מהמבנה בתוך שניות ספורות - צאו מיד לשטח פתוח.

• אם לא ניתן לצאת מהמבנה בתוך שניות ספורות - היכנסו לממ"ד והשאירו את הדלת והחלון פתוחים.

• אם אין ממ”ד - צאו לחדר המדרגות, ואם ניתן, המשיכו לרדת עד ליציאה מהבניין. אין להשתמש במעלית.

• רק אם לא ניתן לפעול כך - שבו בפינה פנימית של החדר או תחת רהיט כבד והגנו על הראש באמצעות הידיים.

בחוץ:

• הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ממבנים, מעצים, מכבלי חשמל ומפריטים שעלולים ליפול ולסכן אתכם.

ברכב:

• עצרו מיד בצד הדרך וחכו בתוך כלי הרכב עד שרעידת האדמה תיפסק - הרכב מגן עליכם.

• הימנעו מעצירה מתחת לגשר, על מחלף, בקרבת מבנים או מתחת למדרון תלול מחשש לקריסתם, והתרחקו מהם ברכב או ברגל.

• מי שנמצא בסמך לחוף הים יש להתרחק כקילומטר מהחוף ואם אין אפשרות כזאת – לעלות לבניין קרוב לקומה רביעית.

נזכור תמיד שהקב"ה מכוון הכל מלמעלה והוא זה שמשיב הרוח ומוריד הגשם!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר