בדמעות: הגרי"ש התיר לאלמנה להינשא

זה סיפור על אלמנה צעירה שהבטיחה לבעלה כי לאחר שילך לעולם שכולו טוב, לא תינשא לאיש > האם מותר לה להינשא, למרות ההבטחה? ● הגרי"ש הסביר כי לאחר שהנפטר עלה לשמים, הוא כנראה חזר בו מהבקשה שהציג לאשתו, לאחר שהבין את חשיבות המשך החיים. "אדרבה", הוסיף הגרי"ש, "שם הוא ישמח בזה שהאישה תתחתן"

הגרי"ש אלישיב (פלאש 90)

"מותר לך להינשא מחדש, למרות שהבטחת לבעלך שלא תעשי זאת", כך פסק מרן הגרי"ש אלישיב לאישה אלמנה.

שאלות מרתקות במגוון נושאים מגיעות מדי יום אל שולחנו של הגרי"ש אלישיב. שאלות בהלכה לצד שאלות בהנהגה, ולעתים אף שאלות בנושאים הנשגבים מבינתנו.

מתשובותיו של הגרי"ש ניתן ללמוד על עוצמתו הרוחנית - כיצד הוא מוצא את הפתרון הטוב ביותר לפי ההלכה, גם בסיפורים הסבוכים ביותר, הנדמים בעיני המעורבים בהם כשאלות ללא מוצא.

כך ארע לאחרונה, כשאישה צעירה, אם לארבעה ילדים הגיעה אל בית הגרי"ש אלישיב יחד עם בני משפחתה ובפיהם שאלה קורעת לב.

"האישה", פתחו בני המשפחה, "התאלמנה לפני מספר שנים מבעלה, לאחר שנים קשות בהם היה חולה וסבל רבות בייסורים קשים.

"ימים ספורים בטרם השיב את נשמתו לבוראה", המשיכו בני המשפחה ודמעות בעיניהם, "הוא שוחח עם רעייתו, וביקש ממנה בקשה אחת, קשה מנשוא: ´תבטיחי לי, שלאחר פטירתי לא תתחתני בשנית´.

"האישה היתה נתונה בסערת רגשות והשיבה לו האישה כי היא מקבלת את בקשתו ולא תינשא לאדם אחר לאחר פטירתו.

"כעת, לאחר מספר שנים בהם עמדה האישה בבקשתו של בעלה, היא החליטה שעם כל הקושי שבדבר היא צריכה להמשיך בחייה ולהגדיל את משפחתה, וברצונה להינשא לאדם אחר. אך מה תעשה עם ההבטחה שנתנה לבעלה, בטרם נפטר?".

הפסק המפתיע

לאחר ששמע בקשב רב את הסיפור לפרטיו, ביקש הגרי"ש אלישיב לברר אצל האישה האם היא הבטיחה לו כי לא תינשא, או שרק ציינה בפניו כי היא מקבלת את בקשתו. האישה לא זכרה במדויק מה הוציאה מפיה באותם רגעים, אך ציינה, כי לפי זיכרונה, השיבה לו שלא תתחתן עם אף אדם אחר. הגרי"ש שב ושאל, האם היה נדר? האם נשבעה לו שלא תינשא? אך האישה שללה זאת.

הגרי"ש אלישיב, שמע את תשובת האשה, ופסק: "מותר לך להתחתן בשנית. אינך מחויבת לקיים את מה שהבטחת לבעלך בטרם נפטר".

הגרי"ש הסביר כי לאחר שהנפטר עלה לשמים, הוא כנראה חזר בו מהבקשה שהציג לאשתו, לאחר שהבין את חשיבות המשך החיים. "אדרבה", הוסיף הגרי"ש, "שם הוא ישמח בזה שהאישה תתחתן".

"השם יעזור שבמהרה תמצאי את זיווגך", בירך הגרי"ש אלישיב לסיום את האישה, שהודתה לו על שחילץ אותה מן המיצר.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

13
הוא המעשה עליו דיבר המגיב בתגובה 1 איש כי ידור נדר לה' או השבע שבעה לאסר אסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה (ל.ג) "נדר" – האומר הרי עלי קונם שלא אוכל או שלא אעשה דבר פלוני, יכול אפילו נשבע שיאכל נבלות אני קורא עליו ככל היוצא מפיו יעשה, תלמוד לומר לאסור אסר, לאסור את המותר, ולא להתיר א
שלמה
משהו בסיפור טעון תיקון !!!!!
רוני
טעון תיקון?? תקרא את זה שוב, הוא התחתן בשנית זה הרי כל העניין בסיפור, איך פספסת??
ישראל
12
אז איך הן ידעו מה אחרים רוצים או צריכים ומה נכון לעשות עכשיו לטווח רחוק... הן מסתכלות רק מה קורה עכשיו בלי לנבא את העתיד ובלי לחשוב גם צעד אחד קדימה.
גם אין יציבות
11
היא מבקשת להתגרש מסיבות לא ברורות או מוצדקות וכששואלים אותה: נו ואת חושבת שתוכלי להתחתן עוד פעם? אז היא עונה: אני בכלל לא רוצה להתחתן שוב... וההמשך ידוע...
חיים
10
איתא במדרש שוחר טוב והובא להלכה על ידי ה"בית לחם יהודה" על השו"ע הלכות אבילות. "גמלתהו טוב וכו כל ימי חייה" וכי אפשר שתגמלהו טוב כל ימי חייה והלא אפשר שהוא מת קודם? ועונה המדרש זו אשה הדומרת אימונים ואינה נשאת אף אחרי מותו זו גומלתו טוב ולא רע כל ימי חייה אפילו אחר מותו. לכן הפסיקה ספציפית נכונה א
הרב הגאון
מה שאתה אומר זזה נימוק למה היא לא צריכה להתחתן, אבל הגרי"ש פסק שכן מותר.. אז בבקשה תפסיק לקרוא את העולנים של הילדים ולצטט משם ווארטל'ך
שי
אתה עוד תסבול מהזלזול שלך והיו דברים מעולם! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר
הוא התכוון לכותב הכתבה או מפיץ השמוע, שמסתמא לא הבהיר לנכון את הטעם. ולו יהיה שהוא מקשה על הטעם, זו תורה, וכל גדולי הדור ג"כ כפופים להלכה ולמה שהביאו הפוסקים. מ"מ אין זו סתירה גמורה, אפשר ליישב עדיין
אברהם
ומה הראיה מהמדרש שהפסק נכון או לא. לא מובן מדבריך כלום ו8לא נראה שעל סמך נסיון כושל שלך להבין דבר הלכה כדאי לחלוק על כמה גדולי הדור שפסקו בעניין דומה.
רון
9
למגיב מספר 3 אילו היא היתה באה לבקש ממך הלואה וקובעת את זמן הפרעון לאחר ביאת המשיח שאין ספק שלא תהיה אז בעיה להחזיר חובות ואדרבה אנשים ימהרו להחזיר את כל החובות וכמו שאמרו חז"ל שאין מקבלין גרים לימות המשיח מחמת השפע שיהיה הן ברוחניות והן בגשמיות האם היית מסכים להלוות על סמך הבירבורים האכזריים והציני
המגיב בצער
וגם על הרב אין לי כל טענות הוא פסק על פי אמות מידה הלכתיות ובוודאי הדמעות שלו היו על המצב בו ייצטרך בקרוב לפגוש את הבעל בתחיית המתים ולענות לו על פסק הדין שלו שהרי התורה אמרה "מוצא שפתיך תשמור ועשית" גם ללא נדר או שבועה?? ותשובה טובה בוודאי תהי'ה לו לרב שהרי לא ניתנה תורה למלאכי השרת ואשה זו לא יכול
יוסל'ה
האם ר' ישראל מרוזין שנשא את אלמנת ר' צבי משרת מרימינוב ועוד הרבה מהאדמורים שנשאו את אלמנות חבריהם לא ציפו למשיח ולא למדו חסידות רק אתה מה אתה מבלבל את המוח אטום מוח ואכזרי שכמוך
המגיב בצער
ותסביר לו ששאלה רב, ומכיון שאני מאמינה שהרב יודע מה שהוא אומר, הרי תגובתו של הבעל תהיה: טוב עשית, שם למעלה גיליתי שטעיתי בבקשתי, ואני שמח שלא שמעת בקולי. ומי יהיה בעלה בימות המשיח? -תשבי יתרץ...
חנה
8
ומיכיון שכך הוא מניח שהגאולה רחוקה מאיתנו שנות אור ולכן אין טעם לקיום הבטחה זו ולא היא הגאולה קרובה מאד ותתרחש בדורינו דווקא כפי הבטחת הרבי מליובביטש מלך המשיח "אנחנו הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה" והנפטר יקום ויתבע את עלבונו מכבוד הרב, תקוותי שהאלמנה לא תמצא זיווג ובקרוב ממש תתאחד עם בעלה ב
יוסל'ה
הרבי הוא לא המשיח, סתם שיקרו אותך.. הרבי היה איש קדוש וגאון, שאחרי מותו חסידיו עשו ממנו צחוק.. כבר עשרים שנה עברו, ואם הוא היה משיח אז הוא אמור להתגלות מזמן..
הרבי לא המשיח..
כל התורה שלכם מבוססת על כך שהמשיח יהיה אחד מאיתנו יפטר מהעולם וישר אחר כך יתגלה.. כבר עברו 17 שנה והרבי לא פה... יאללה צאו מהסרט.
נבוך
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליטאי שפוי
לפני האגרות קדש, במסכת אבות כתוב: ... לחישתן לחישת ... עקיצתם עקיצת ... ודי לחכימא. הינך זבוב מה לך ולעוקרי הרים??? גם אם המשיח יבוא עכשיו, מה זה קשור לנישואיה??
שפויים
תתבייש לך איך אתה מדבר על גדול הדור. איך אתה מעז, יותר טוב שתשתוק ולא תתערב בדברים לא לך, שהקב"ה לא ינסה אותך ואת משפחתך בדברים שכאלה, תזהר בגחלתם של גדולי הדור... אני פשוט המומה ומזועזעת מהחוצפה ועכשיו ואני מבינה מאיפה זה מגיע מהחוג שאליו הנך משתייך. בוש והכלם.
מזועזעת
גם אני לא מסכימה עם יוסלה, אבל בטוחה שהחוצפה הגיעה אלייך מהחוג הליטאי שאליו את משתייכת....
אוביקטיבית
שמי שלא לומד פנימיות התורה אסור לו לפסוק הלכה
חסיד הגר"א
לא סתם ב"דורינו" ...
אברימהלה
דורו של יהושוע, ואם משה עלה להר ועדיין לא ירד אין להתייאש ולעשות עגל, כידוע שהי'ה שם נסיון גדול מאד ע"פ המדרש{השטן הטעה אותם ב6 שעות-החשיך את היום והראה להם את מיטתו של משה} אלא יש לצפות באמונה שלימה לביאתו כמו שכתוב ברש"י סוף דניאל על הפסוק "למצפה לו" שעתיד משיחינו להתגלות וחוזר ונכסה עד לגאולה. ב
יוסל'ה
הריני מקבל על עצמי לא ללמוד יותר חסידות. לא יאומן לאיפוא אפשר להדרדר עם המשיחיות הזאת.
דוד
אם כל הכבוד לרבי, ויש הרבה. משיח הוא לא..
חרדי חרד
כאילו אם היית עומד במצב כזה היית מתחסד. יאללה בלי משחקים. אתה מדבר יותר מידי, נראה אותך במצב כזה כל כך צדיק..פחח
טל
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי
אם היית לומד את איגרות קודש של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח היית רואה מכתב שכתב הרבי לאלמנה - ומפציר בה שתתחתן!!!
שחור כתום
תשובה זו, מן הסתם לא הייתה שם כל הבטחה לנפטר. אך בכל מקרה מה שהי'ה הי'ה, ועתה לפי דברי הרבי אנו קרובים עוד יותר לגאולה, וההבטחה הזו ניתנה מתוך אמונה שלימה בתחיית המתים, שאחרת אין לה כל הסבר, מדוע שלא תתחתן? אלא פשוט הדבר שבני הזוג האמינו שישובו ויתראו בקרוב ואיך ניתן לשבור אמונה זו שהיא מעיקרי דת
יוסל'ה
וכי מה רצית? שהרב אליישיב לא יעודד את האלמנה הצעירה?
מנחם מענדל
7
לדעתי מנהל באתר חייב לקבוע פרמטרים ברורים לגבי ציונים הניתנים חדשים לבקרים לגדולי הדור, לדוגמא: חזק / חזק וברוך / לא צודק / צודק / טועה / טועה בגדול אנשים קטנים מתי כבר תפסיקו לתת ציונים לגדולי הדור ???
רוני
6
חזקקקק!!
קטן הדור
ואם היה פוסק שאסור היית כותב חזק וברוך
אורי
אפילו על שמאל שהוא ימין וימין שהוא שמאל. אתה הבנת את זה ברוך???
אורי שיר דברי
5
שם היה מעשה שהחתים אותה על מכתב והגרע"י התיר מכמה נימוקים ואחד מהם הנ"ל. וכמדומני דלא בזה מדד גדלותו של מר"ן גדול הדור רבינו הגרי"ש אליישיב
מייזליש
4
המהרש"ל התיר אפילו עם תקיעת כף והמעשה ידוע שגם החיה את המת וכו'
יצחק נתנזון
3
מרגש ועצוב!! :(
חלי
2
לכל הגולשים, צריך לחלק בין שבועה ונדר לבין הבטחה בעלמא, סיבת ההיתר של הגרי"ש אינה בגלל שהבעל מוחל, אלא מכיון שזו היתה הבטחה בעלמא, וגם לו היה זה נדר אפשר להתירו, הפרטים במילואם מובאים בהליכות עולם חלק ח' אודות מ"ש בזוה"ק על רוח המת שמקשקשת באלמנה [כך הלשון], יש תיקון הרש"ש לאלמנה כמובא בספר טעמי המ
חסיד שותה
1
יש כאן איזה סחף בתגובות. כאילו מישהו חושב שהוא חכם יותר מהרב אלישיב. מביא איזה מדרש מכאן מאמר משם. פשוט וברור שהפסק של הרב בנוי על פי התורה בלבד ללא תוספות רגשיות. ולחסיד הגר"א. באמת נראה לך שהרב לא יודע פנימיות התורה?
דודי

אולי גם יעניין אותך:

עוד במעניין: