תחקיר ב'הארץ'

אשמים בקריסה הכלכלית: המקובלים

בעיתון 'הארץ' מצאו את האשמים בקריסה הכלכלית שעוברת על הטייקונים: לא מדובר בטעות בשיקול הדעת, אלא במקובלים עימם נועצים בכירי המשק הישראלי. כמו כן נטען כי הכספים שמועברים לצדקה הם בעצם כספי הציבור • התחקיר המלא (מעניין)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילן בן דוב ונוחי דנקנר (צילומים: פלאש 90, יוטיוב,)

בשנים האחרונות סופגים הטייקונים ובכירי המשק הישראלים נזקים כבדים, וחברות גדולות עומדות לא פעם לפני קריסה כלכלית, מי באמת אשם בקריסה?

הכלכלה העולמית? חוסר תבונה בהשקעות? לא אם תשאלו את עיתון 'הארץ'. שם בטוחים כי האשמים הם לא פחות ולא יותר: "הרבנים המקובלים".

אין זה סוד שבשנים האחרונות מסתופפים רבים מהטייקונים, התעשיינים ובכירי המשק בחצרותיהם של גדולי המקובלים, אותם אנשי עסקים מתייעצים עימם על כל בעיותיהם ומצוקותיהם ואינם עושים ולו עיסקה אחת בלי לקבל מהם את ברכת הדרך.

עצתם של הרבנים שווה זהב, הם אומרים. רבים מאותם אנשי עסקים מסייעים בתמורה לחצרותיהם של הרבנים כשהם מזרימים לכוללים, לישיבות ולעמותות החסד שברשותם, הון עתק וממון רב.

תחקיר של עיתון 'הארץ' בודק כמה תרמו שני בכירי המשק נוחי דנקנר ואילן בן דב, לחצרותיהם של המקובלים, האדמו״ר רבי יאשיהו פינטו שליט״א, והרה״ג רבי יעקב איפרגן ״הרנטגן״ שליט״א, והאם אכן עצותיהם של אלו אכן הועילו לעיסקיהם בשנים האחרונות.

על פי ממצאי התחקיר, מנתוני הדוחות הכספיים של עמותות ברית שלום וחסד ו"יד יהודית" שבראשם עומד הרב איפרגן עולה: כי דנקנר הינו התומך הגדול ביותר של הרב ובחמש שנים שבין 2005 ל2010 הוא תרם לרנטגן 20 מליון ₪.

בין התורמים הנוספים לאותן עמותות ניתן למצוא גם את 'בנק הפועלים' ומשרד החינוך. יצויין כי רוב הכסף מועבר להחזקת תורה, כוללי אברכים, ופעולות צדקה וגמילות חסדים.

אולם בין השאר ניתן לראות כי על ההילולא המרכזית הנערכת בכל שנה לזכרו של הרב שלום איפרגן זצ״ל אביו של הרנטגן, מוציאה העמותה סכומים הנעים בין-300 אלף ל-650 אלף. כששכרו של הרב עצמו גדל מ-267 אלף ב-2005 ל-440 אלף בשנת 2010.

העמותה העבירה בשנת 2010 6 מליון₪ מילגות לאברכים,1.2 לפעילות תורנית, 1.1 עזרה לנזקקים ו260 אלף לשירותי תקשורת.

על פי התחקיר, העמותות אכן תורמות מליונים לאברכים ולנזקקים ומליונים נוספים לבתי תמחוי. אולם מנגד, הוצאות הדואר והתקשורת של אחת העמותות הגיעו אף הם למליון ₪ והוצאות הנסיעות לחו״ל הסתכמו ב700 אלף ₪.

התרומות - מכספי ההשקעות של הציבור

אלא, שלדברי התחקיר מתברר כי עצות המקובלים לא ממש עזרו לטייקונים בשנים האחרונות, נוחי דנקנר נקלע לסיחרור פיננסי שקשה יהיה לו לצאת ממנו ושוויה של הקבוצה בראשה הוא עומד נחתך במליארדים רבים.

גם אילן בן דב רואה הפסדים רבים לאחר שרכש את חברת פרטנר בעצת הרב ובקרוב ייאלץ למכור אותה לאחר ששוויה צנח ב8 מליארד ₪ מאז שקנה את החברה.

בעייה נוספת שעולה ממצאי התחקיר מגלה. שבעצם, רוב הכסף אותם תרמו הטייקונים לצדקה, הגיע ברובו מכספי הציבור שהשקיע בחברות העסקיות וכעת ההפסדים יפלו עליו ומרבית האנשים לא יזכו לראות את כספם בחזרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר