פרופסור ארנו רוביק, מרצה להנדסה אדריכלית מבודפשט, לא יכול היה לדמיין שכלי הלימוד שיצר ב-1974 עבור תלמידיו יהפוך לאחד המשחקים המשפיעים בהיסטוריה. הקוביה, שנקראה במקור "הקוביה הקסומה", הפכה למוצר מסחרי בשנת 1980 כאשר חברת Ideal Toys רכשה את זכויות השיווק והעניקה לה את השם "קוביית רוביק" בעולם כולו ו"קובייה הונגרית" בישראל.
המבנה הייחודי של הקוביה, המורכב מ-26 קוביות קטנות המסתובבות סביב מנגנון פנימי, יוצר אתגר מחשבתי מרתק. כל אחד מששת צדדי הקוביה צבוע בצבע שונה - לבן, צהוב, כחול, ירוק, אדום וכתום - והמטרה הפשוטה לכאורה של סידור כל צד בצבע אחיד הפכה למבחן מורכב עם למעלה מ-43 קווינטיליון (1 ולאחריו 18 אפסים!) קומבינציות אפשריות.
בשנות ה-80, הקוביה הפכה לתופעה תרבותית עולמית, וזכתה לתחייה מחודשת בשנות ה-2000 עם עליית תחום ה-Speedcubing, תחרויות בהן המטרה היתה לסיים את ההרכבה של הקובייה בצורה הנכונה בזמן שיא. כיום, אלופי הקוביה מסוגלים לפתור אותה בשניות ספורות, והשיא העולמי עומד על קצת יותר משלוש שניות בלבד.
מעבר להיותה משחק פופולרי, הקובייה ההונגרית משמשת ככלי חינוכי חשוב ללימוד עקרונות במתמטיקה, הנדסה וחשיבה לוגית. היא אף השפיעה על תחום האמנות, עם תערוכות ופסלים המוקדשים לה, ומוזיאון רשמי בבודפשט מנציח את המצאתו של רוביק והשפעתה התרבותית.
ארנו רוביק, שהחל את דרכו כממציא צנוע, הפך לדמות מפתח בעולם הפאזלים והמשיך לפתח משחקים נוספים ולקדם חינוך וחשיבה יצירתית. לאחר מכירות של מאות מיליוני יחידות ברחבי העולם, הקוביה ממשיכה לאתגר ולהלהיב דורות חדשים של פותרים, כשרוביק עצמו מאמין שהיא תמשיך להיות רלוונטית ומעוררת השראה לפחות בחמישים השנים הבאות.