החצר האחורית של תל אביב: הגבאי נרצח, המתפללים עדיין מוכים

גבאי בית הכנסת "עץ החיים" בדרום תל אביב, הוכה על ידי פליטים ומאוחר יותר מת, אבל עד היום, באי המקום עדיין סובלים מאלימות מצדם של המסתננים: "יש ירידה בכמות המתפללים" (חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות maygolan.com)

בית-הכנסת "עץ חיים" בשכונת דרום תל אביב נוסד בשנת 1924. המקום ידע עליות ומורדות, היו שנים בהן המקום שגשג, ריבוי המתפללים היה לדבר שבשגרה. אך בשנים האחרונות העבר המפואר נמחק כלא היה, וההווה הפך לשחור במיוחד.

שלושה בתי כנסת אחרים נסגרו, מדובר באלו של הקהילה הגרוזינית, הסורית ובני עדות המזרח. הם נסגרו בשל ירידה משמעותית במספר המתפללים וזאת לטענת התושבים בעקבות התנכלויות חוזרות ונשנות של אותם אריתראים. היום, זמן מה אחרי שנסגרו, בתי התפילה הפכו להבדיל למועדונים.

אילן להב (64) גבאי בית הכנסת "עץ חיים", נכנס לכהונתו לאחר שהגבאי המיתולוגי, יהושע אושרוב ז"ל התבוסס בדמו בעת שעל פי החשד מספר פליטים הכו בו באכזריות. הוא אושפז בבית החולים 'תל השומר' במשך חצי שנה ואז - לפני מספר שנים, השיב את נשמתו לבוראה. בשיחה עם "כיכר השבת" מספר אילן על ההתנכלויות החוזרות ונשנות, וכן על אלימות פיזית כלפי המתפללים.

"בשלוש השנים האחרונות פרצו אלינו יותר משמונים פעמים. המסתננים עושים את צרכיהם על קירות בית הכנסת, ישנים בחצר בית הכנסת. בשבתות לא ניתן להיכנס פנימה אלא על ידי מכות מצד המסתננים, לטענתם המקום שייך להם".

הפגנת המסתננים בירושלים, בשבוע שעבר (צילום: שלומי כהן)

גבאי בית הכנסת מתאר במהלך השיחה את "דרכי המילוט וההגנה" בהן נוקטים המתפללים מחשש למקרי אלימות נגדם: "לפני כמה דקות סיימנו להתפלל את תפילת ערבית, כולם יצאו בקבוצה אחת כי אנחנו לא יוצאים כל אחד לחוד, הולכים רחוב אחד יחד ומשם מתפזרים כל אחד לביתו".

את ארון הקודש נאלץ הגבאי לבנות מכספת העשויה ברזל בעלות של אלפי שקלים, כל זאת לטענתו בגלל אותם ניסיונות פריצה. בארון נמצאים ספרי תורה ישנים, הוותיק ביניהם נכתב והוכנס למקום בשנת 1905, ישנם עוד כמה ספרים שנכתבו בשנת 1926, וגם יותר חדשים - משנת 2002.

"יש פחות מתפללים", מספר הגבאי בצער על הירידה בכמות המגיעים למקום, "אם היינו ארבעים מתפללים בשבת אז כיום אנחנו בקושי עשרה מתפללים. גם באמצע השבוע ישנה ירידה בכמות המתפללים, הם פוחדים לבוא שמא יקבלו מכות".

"גונבים למתפללים את הסלולרי, מרביצים להם, פשוט עושים להם טרור, זאת בעיה רצינית ויותר חמור הוא שאין מי שיושיע, היינו אצלנו פוליטיקאים בהם גם השר לביטחון פנים, כולם אמרו שהכול יהיה בסדר. אבל בפועל הם לא עושים דבר" הוסיף אילן.

"הם ישנים בכניסה לבית הכנסת" מתלונן אילן, "ואז אנחנו צריכים להזמין משטרה שמגיעה אחרי שעתיים וחצי, ובזמן שהם בדרך אנחנו מפנים את הדרך באמצעות מים ומקלות".

"למשטרה אין כוח לעשות דבר. לפני חודש שוחחנו עם השר אהרונוביץ ומפקד המחוז והתחנה - כולם הבטיחו שיקיימו סיורים ובשבתות יעמדו שוטרים בפתח בית הכנסת, ואכן שבת אחת הם עמדו במילתם - וזהו".

לדברי אילן, באחד המקרים בהם נתפסו פורצים על ידי המתפללים הם שוחררו כעבור זמן קצר: "המשטרה באה לקחת אותם ואחרי שעתיים הם חזרו חזרה ועשו לנו סימנים בידיים שברצונם לשחוט אותנו".

ביקשנו את תגובת המשטרה במחוז תל-אביב אך זו טרם נתקבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר