השוואה מקוממת

משרד החינוך: אריאל שרון רועה ומנהיג כמו משה רבנו

בעקבות פטירתו של ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל, הנחה משרד החינוך את המורים לדון השבוע עם תלמידיהם בדמותו ופועלו. אחת היחידות המקוממות היא ההשוואה שעורך משרד החינוך בין אריאל שרון ללא אחר מאשר משה רבנו, בשל "דימוי הרועה שאימץ לעצמו שרון", והיות משה "הרועה הנאמן" (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אריאל שרון רועה צאן (צילום ארכיון: פלאש 90)

בעקבות פטירתו של ראש הממשלה ה-11 של מדינת ישראל, אריאל שרון ז"ל, הנחה משרד החינוך את המורים לדון השבוע עם תלמידיהם בדמותו ופועלו של שרון.

באתר האינטרנט שלו פרסם משרד החינוך את מערכי השיעור לכיתות ד' עד ט', העוסקים בשרון מכמה זוויות, חלקם מאדירים את שמו ופועלו.

ב"הארץ" דווח כי אחת היחידות נקראת "אריאל שרון ז"ל: מנהיג ללא חת" ובה נכתב כי התלמידים יבחנו את "מנהיגותו הנועזת של שרון", לאור ההספד של נשיא המדינה שמון פרס ויחוו עליה דעה.

ביחידה אחרת, כופה משרד החינוך על התלמידים להשוות את אריאל שרון ללא אחר מאשר משה רבנו. "מנהיג כרועה צאן", נקראת היחידה.

לפי משרד החינוך, התלמידים יבחנו את "דימוי הרועה שאימץ לעצמו אריאל שרון ז"ל, ישוו למשה, הרועה הנאמן, ויסיקו מסקנות מהשוואה זו, לאור תיאור מנהיגותו של שרון בהספד של נשיא המדינה".

"בשנת 1972 רכש אריאל שרון את חוות השקמים, חווה לגידול צאן, ליד שדרות, ובה התגורר עד סוף ימיו. תמונות רבות של שרון מחוות השקמים, מנציחות אותו כמגדל צאן, כאוהב צאן וכרועה צאן מודרני", נכתב ביחידה על-ידי משרד החינוך.

בהמשך, משווה משרד החינוך בין אריאל שרון למשה רבנו, מצטט את המדרש מ"שמות רבה", על הפסוק "ומשה היה רועה" כי "בחנו הקדוש ברוך הוא למשה בצאן".

והתלמידים נשאלים: "מדוע זכה משה להנהיג את עם ישראל, עפ"י המדרש? מה דעתכם על מנהיג שהוא בעל רחמים? האם לדעתכם, רחמים הם תכונה ראויה למנהיג? מדוע? האם לדעתכם, הקשר בין תכונות רועה צאן לתכונות של מנהיג, מתאים גם לאריאל שרון (בהשוואה למשה - י.נ)? נמקו תשובתכם, בססו את תשובתכם על אירועים מחייו. האם, לדעתכם, אריאל שרון היה מודע לקשר זה? מדוע?".

ביחידה נוספת, הנקראת "הספד למנהיג", קובע משרד החינוך כי התלמידים יבחנו את "הרלוונטיות של קינת דוד כהספד לשרון - המצביא הנועז".

"ההספד המוכר והידוע ביותר בתרבות ישראל הוא קינת דוד, בה מספיד דוד את מנהיגי העם: שאול ויהונתן", כותב משרד החינוך, ומצטט מספר פסוקים מהקינה.

"אילו תכונות מייחס דוד לשאול ויהונתן בקינה? האם קינת דוד, עונה להגדרה של "הספד"? הסבירו", מתבקשים התלמידים.

בהמשך, נכתב: "'מנשרים קלו, מאריות גברו' - אריאל שרון כארי. המילה 'אריאל' בעברית, משמעה, בין השאר - גיבור חיל, זהו גם שמו של אריאל שרון, שכונה עפ"י רב, אריק שרון".

"מצאו בקורות חייו של אריאל שרון מעשה של אומץ וגבורה, שעליו ניתן לומר 'מנשרים קלו, מאריות גברו'", מתבקשים התלמידים, "האם, לדעתכם, ההספד של דוד על שאול ויהונתן מתאים גם כהספד על אריאל שרון? נמקו. השוו בין ההספד של נשיא המדינה על אריאל שרון לבין קינת דוד: מה אתם למדים מהשוואה זו על אריאל שרון, ומה אתם למדים מכך על קינת דוד?".

מורה להיסטוריה בתיכון בדרום הארץ אמרה ל"הארץ" כי מערכי השיעור הם "דוגמה מצערת לאופן שבו משרד החינוך לא יכול להתמודד עם דברים מורכבים. אני בעיקר נבוכה מול ההוראות הפשטניות שהגיעו מגבוה להציג את שרון כ'מנהיג ללא חת' ולהשוות אותו למשה רבנו".

את כל היחידות מלווים קטעים מההספד שנשא פרס לשרון, ובהן, מעבר להשוואה המגוחכת למשה רבנו או לקינת דוד, יש התעלמות גם מהחלקים השנויים במחלוקת בחייו של שרון, כמו הטבח בסברה ושתילה או תוכנית ההתנתקות.

משרד החינוך סירב להגיב לשאלת "הארץ" מדוע לא נלמדים גם החלקים השנויים במחלוקת בתולדות חייו של שרון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר