עדויות מצמררות: מרגע גילוי הגופות ועד לזיהוי הוודאי

שלושה אנשי שטח תושבי בנימין, ירון רוזנטל אליהו ולדמן ורועי סימון, סייעו במציאת גופות הנערים. כעת הם משחזרים בפני 'כיכר השבת' את הרגע הקשה בו נמצאו הגופות (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
השטח בו נמצאו הגופות (צילום: גיל יוחנן - ynet)

הרצח המזעזע והנורא של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, אייל יפרח וגיל-עד שאער, גורם לסערה ולתחושות קשות בקרב הציבור בישראל ובעולם כולו.

בשעה 17:30 תתקיים הלוויתם המשותפת של הנערים בבית העלמין במודיעין.

"כיכר השבת" חוזר לרגעים הקשים של גילוי הגופות אמש (שני) בשעות אחר הצהריים המאוחרות ועד לזיהוי הוודאי לפנות בוקר במכון לרפואה משפטית באבו כביר.

במהלך פעולות החיפוש אחר הנערים, ביקשו גורמי צבא ובראשם מפקד חטיבת עציון אלוף משנה עמית ימיני, להיעזר גם במתנדבים אזרחיים המתגוררים באזור ומכירים את תוואי השטח.

חלק מאותם מתנדבים ביקשו לסייע בחיפושים עצמאיים ללא הסתמכות על ידיעות מודיעיניות וביקשו לשרטט בעצמם את מסלול הנסיעה של החוטפים תוך ההערכה כי כך יקל עליהם להגיע לממצאים.

בין האזרחים שהצטרפו לחיפושים הקדחתניים היו מורי דרך ומטיילים מנוסים "המכירים כל אבן" באזור המדובר.

שלושה אנשי שטח תושבי בנימין - ירון רוזנטל מנהל בית ספר 'שדה גוש עציון', ומומחה המעיינות והמערות אליהו ולדמן, וכן רועי סימון לשעבר מנהל בית ספר 'שדה עפרה', סימנו על המפות נקודות בהם כדאי להתמקד בחיפושים.

כוח חיפוש בפיקוד קצין מיחידת מגלן, לוחמי חטיבת כפיר ומדריך טיולים בשם אהרון לוי שמו לב אמש לשיח חשוד באזור חרבת ארנב צפונית לחלחול. "ניסינו להיכנס לראש של החוטפים ולחשוב מה אנחנו היינו עושים לו היינו במקומם", מתאר זאת אחד ממורי הדרך שהשתתף בחיפושים העצמאיים בשיחה עם "כיכר השבת".

לדבריו, מיד כשגילו את השיח החשוד ואת הענפים שהונחו על גלי האבנים הם הבינו כי משהו מוזר. "התחלנו לחפור יחד עם החיילים באדמה התחוחה ואז פתאום מצאנו אותם".

"זה היה מראה קשה מאוד", מתאר אחד הסיירים בשיחה עם "כיכר השבת", "הגופות היו במצב לא פשוט אבל לפי הבגדים היינו בטוחים שזה הם".

ירון רוזנטל, מנהל בית הספר 'כפר עציון', מספר: "עבדנו במשך כמה ימים בעומק השטח על פי הוראות הצבא. צריך להבין שאת התוכניות הכלליות של החיפושים ואת תוואי אזור החיפושים קיבלנו בגדול מגורמי המודיעין של צה"ל ועל כך מגיעה להם מלוא ההערכה אבל היכן בדיוק לחפש ובאיזה אזור ספציפי כדאי להתמקד זה החלטנו לאחר מחשבה רבה, כמובן שגם זה בגיבוי אנשי הצבא והחלטנו להתמקד במה שהיה נדמה לנו כנתיב הבריחה והמילוט של החוטפים".

"לצערנו התברר שצדקנו ואתמול בשעות הערב הצלחנו להגיע לנקודה בה הטמינו החוטפים את הגופות", מספר רוזנטל.

הגופות התקבלו בשעה 21:30 במכון לרפואה משפטית באבו כביר, לאחר שהוטסו במסוק צבאי מהזירה בה הם נמצאו, ואז החל תהליך הזיהוי הקשה.

ההליך עליו מפקח מנהל המכון, ד"ר חן קוגל, נמשך לאורך שעות ארוכות. במכון ניסו לענות על שאלות כגון מתי נהרגו השלושה ומה סיבת המוות המדויקת.

צבי חסיד, מנכ''ל ארגון זק"א תל אביב, שהיה שותף לתהליך הזיהוי המצמרר, מתאר בשיחה עם "כיכר השבת" את השתלשלות האירועים: "מהרגע שהמכון המשפטי קיבל את ההודעה שהוא צריך לפתוח את שעריו אנחנו כחלק בלתי נפרד ממנו קיבלנו על כך הודעה להביא צוות של מתנדבים על מנת להיות כוח עזר בכל המישורים".

"כל אחד מבין", מוסיף חסיד, "שגופות שהיו 18 ימים בשמש הקופחת בשטח הם לא נמצאות במצב שניתן לזהות בהיכרות אישית, ולכן נוצר פה צורך של ליווי מדעי שהוא נתמך כמובן בזיהוי הלכתי, הן מצד הרב של מכון הרב רוז'ה בשיתוף עם נציגי הרבנות הצבאית".

"התפקיד שלנו היה לעזור להגיע לזיהוי המהיר ביותר", מספר צבי חסיד, "העברנו את הגופות לבדיקת הדמיה בבית החולים אסף הרופא שזה תחליף לניתוח לאחר המוות ולבדיקות פולשניות. המשפחות עצמם לא הגיעו למכון ונציגי צה"ל והמשטרה עמדו איתם בקשר רצוף עד השעה 03:00 לפנות בוקר אז הסתיים תהליך הזיהוי המוחלט".

"המשימה הייתה לא פשוטה ואפילו קשה אבל המטרה הייתה לנגד עיננו שהם יוכלו להגיע לקבר ישראל במהירות המרבית", מוסיף חסיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר