איפה הכסף?

המחדל של תעודות הזהות החכמות: 4 מיליון במחסנים

300 מיליון שקל הלכו לפח במסגרת תעודות הזהות החכמות. 5 מיליון תעודות יוצרו כשבפועל השתמשו בפחות ממיליון מתוכן. כך נחשף היום בוועדת הפנים של הכנסת (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום מסך)

איך קרה שהזמנת 2.5 מיליון תעודות זהות חכמות הוכפלה ל-5 מיליון תעודות, למרות שבפועל נעשה שימוש בפחות ממיליון, וכל התעודות שוכבות במחסנים כאבן שאין לה הופכין? ​ואיך המדינה מאריכה שוב ושוב מכרז תוך השקעה מיותרת של עשרות מיליונים מכספי המיסים שלנו?

"המדינה קיבלה אישור להוציא 270 מיליון שקל עבור 2.5 מיליון תעודות זיהוי חכמות, בטרם ידעה אם יעבור החוק?", תהה יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם בדיון על בזבוז כספי ציבור על תעודות הזיהוי הביומטריות. "למה אתם צריכים 2.5 מיליון תעודות גלם שישבו במחסנים? נניח שהחוק הביומטרי לא היה עובר? מה הייתם עושים עם כל התעודות שהמדינה רכשה? ואם יצאתם במכרז ב-2005, למה התעודה הראשונה הונפקה ב-2013?", שאל אמסלם.

מתברר שהמדינה בזבזה סכומי עתק סביב הפרויקט הכושל. "מדובר במחדל ממשי ובזבוז כספי ציבור בוטה. החליטו שפטור ממכרז זו הדרך הנכונה להתנהל. האם העובדה שהמדינה החליטה שהיא רוצה תעודות זהות חכמות מאפשרת לחשב הכללי לבזבז כספי ציבור? האזרח הישראלי משלם הרבה יותר מדי על כל תעודת זהות חכמה. הוציאו 300 מיליון ₪ בפטור ממכרז ללא הצדקה. בעולם של מכרזים היו נחסכים למדינה 160 מיליון ₪", אמרה ח"כ אילת נחמיאס ורבין, יוזמת הדיון.

המחדלים לא הסתיימו בכך, חן בן ישראל מרשות האוכלוסין טענה בדיון כי "משרד הפנים ביקש לבטל את המכרז, ואז ועדת הפטור הנחתה את משרד הפנים לצאת למו"מ, במסגרתו המדינה התחייבה להעלות את כמות הכרטיסים מ-2.5 מיליון ל-5 מיליון". כלומר, למרות העובדה שלא ברור שיש צורך ב-2.5 מיליון יחידות בוודאי שאין צורך ב-5 מיליון תעודות מיותרות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם זעם על המידע ואמר: "זה חוקי? או שיוצאים למכרז, או שמנהלים מו"מ. אבל נניח שהחלטנו לנהל מו"מ, עדיין אין לנו אופציה להגדיל את הכמות. יכול להיות שתוך שנה-שנתיים ייכנס מישהו חדש לשוק. אם חשבתם שצריך 5 מיליון תעודות זהות, אז צאו למכרז על 5 מיליון. למה יצאתם ל-2.5 מיליון? ואם יצאתם ל2.5 מיליון, איך הגדלתם ל-5 מיליון? ולמה צריך עוד 2 מיליון נוספים עכשיו? הרי עד עכשיו הכנסתם לשימוש פחות ממיליון תעודות חכמות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם ניסה להבין מדוע מבקשים להאריך את המכרז בנושא שוב, "הבנו את האבסורד עד ה-5 מיליון, אבל למה עכשיו מבקשים להאריך את ההתקשרות עוד פעם? נגיד שאז היו פקידים אחרים שטעו. נגמרו ה-5 מיליון, עברו למעלה מעשר שנים. הכל השתנה בעולם – הטכנולוגיות, המחירים. רק ההתקשרות עם HP לעד עומדת? לא נכון לצאת למכרז חדש?".

הוועדה הגדירה את הנושא כ"הזוי" אם כי הכספים כבר יצאו מכיסה של המדינה ששילמה את העלויות של 5 מיליון תעודות ש-4 מיליון מתוכם נמצאים עדיין במחסני המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר