אברם בורג מבכה

"השמאל הולך ומתרוקן, דרושה מדינת כל אזרחיה"

אברם בורג, בעבר מבכירי מפלגת "העבודה", מסתכל מהצד איך המפלגה שהייתה הבית הפוליטי שלו מתרסקת, והיום הוא קובע כי השמאל בישראל מתפוגג. ויש לו גם פתרון קסם: היצמדות וקידום הרעיון של "מדינת כל אזרחיה" על פני "מדינה יהודית ודמוקרטית" (חדשות)

יהושע שם-טוב | כיכר השבת |
בורג (פלאש 90)

מפלגת העבודה נמצאית באחת התקופות הקשות שלה. אין אמון במנהיג המפלגה, המפלגה עצמה חלוקה לשני מחנות, אובדן הקולות המסורתיים ועכשיו, התפטרותו של ח"כ אופיר פינס מעידים כאלף עדים על הסדקים העבים של מפלגת העבודה.

גם אברם בורג מסתכל מהצד איך המפלגה שהייתה הבית הפוליטי שלו מתרסקת, והיום הוא קובע כי השמאל בישראל מתפוגג, נעלם, "השמאל נתרוקן מכל תוכן". במאמר שהוא מפיץ ברשת מבכה בורג את מצבה של המפלגה, הוא גם מסמן את האשמים:

"ההתרוקנות כמעט מלאה. אהוד ברק הוליד והכשיר את שרץ האסטרטגיה של "אין שותף" ואין עם מי לדבר כעילת על לכשליו שלו. אנשי העבודה המציאו את חומת ההפרדה כתחליף להידברות והיו שותפים נילהבים לחד צדדיות השחצנית של שרון שהביאה אותנו עד הלום בלי להפסיק להלום. פשיטת רגל ערכית מלאה ומקפת שרבים משותפיה הפכו לעברייני שלום מועדים."

בורג שואל לן נעלם השמאל? למה השמאל הישראלי לא מפגין עם האנרכיסטים נגד הגדר ואיפה הם נציגי השמאל – הפוליטיקיאים - בזירה הציבורית. "למה ג'ומס לא נמצא בשיח ג'ראח?", הוא תוהה. ולמרות שהשמאל היה בית גידול לרעיונות מדיניים ופוליטיים, כך לפי בורג, בשנים האחרונות הוא אומר, נגמרה היצירתיות הרעיונית בשמאל. "אין יותר רעיונות חדשים, אין תובנות, ואין אנרגיה למאבק".

מדובר לשיטת בורג ב"התפוגגות": "אצלנו ההעלמות של השמאל דרמטית הרבה יותר. נראה שהשמאל פשוט פג והורד מהמדפים. את מקומו ירשו מבנים חלולים כ"קדימה”, אונאת תדמיות מסוג ברק ואשליות מילוליות דוגמת נתניהו. אבל תפיסת עולם מלאה, משנה סדורה של שמאל מהותי, לא קיימת כאן כבר הרבה שנים."

השינוי, לדעת יו"ר הסוכנות לשעבר, שיכול להציל את השמאל מקריסה הוא היצמדות וקידום הרעיון של "מדינת כל אזרחיה" על פני "מדינה יהודית ודמוקרטית".

"המדינה, בעוצמת הזהות שלה לא מאפשר למנהיגות השמאל הציוני לנוע הלאה אל מעבר להגדרות עתיקות היומין. אל מה שהוא חיוני היום יותר מכל דבר אחר – בנית גשר יציב ובר קיימא בין אוכלוסית הרוב היהודית למיעוטיה הלא יהודיים. שמאל שלא עולה על באריקדות בשל אפליה מוסדית מרושעת של אחד מכל חמישה ישראלים הוא שמאל מושחת מבחינה ערכית ואפסי מבחינה פוליטית. שמאל שלא נלחם על קואליציה "כל אזרחיה" ו"כל קהילותיה" מאבד את הלגטימיות הערכית שלו ולעולם לא יעשה שלום. לא עם עצמו, לא עם עצמנו ולא עם שכנינו.”

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר