מכת גניבות בפתח תקווה

פחות מ-4 דקות והרכב נגנב • משמר השכונה שנלחם מול כנופיות שודדים

כנופיות של פלסטינים פורצים לרכבים בעיר פתח תקווה, לעיתים לאור יום - ותוך דקות בודדות גונבים את הרכב ובורחים לכפר שלהם; וכך, כמעט בכל יום - כמה פעמים • אזרחים מודאגים הקימו משמר ונלחמים למגר את התופעה (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
תוך פחות מארבע דקות הרכב נגנב ונעלם (צילום: מצלמת רכב, באדיבות המצלם)

18:15 בערב, שכונת הדר גנים, פתח תקווה:

יעקב חוזר מעבודתו. מחנה את הרכב ועולה הביתה - לאכול ארוחת ערב, להיות קצת עם הילדים ולחטוף שיחה עם האישה.

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

3:00 לפנות בוקר:

בשעה שיעקב נם בשלווה את שנת הלילה, חוליית גנבים פורצת לרכבו ותוך פחות מארבע דקות (!) הם מתניעים ונוסעים במהירות מהמקום.

7:40 בבוקר:

יעקב יוצא לתפילה. מחפש את הרכב אך לשווא...

שיא גניבות של כל הזמנים

גניבות רכבים תמיד היו בפתח תקווה אך בעצימות נמוכה. הסמיכות של העיר לכפרים ערביים היא זו שגורמת לכנופיות שודדים לבחור בעיר כעדיפות ראשונה לפריצה לרכבים. נכנסים, פורצים, בורחים, לא שיש ממי, ומוכרים את הרכב למשחטת רכבים בכפרים הערביים.

אלא שבחודשיים האחרונים זה הפך מטפטופי גניבות, לטרור כלכלי עבור התושבים. מדי שבוע נגנבים עשרות רכבים כאשר בערב אחד ניתן לספור למעלה משישה רכבים גנובים.

בשנת 2022 נגנבו מפתח תקווה, כך על פי נתוני מאגר משטרת ישראל - 1471 רכבים, לעומת שנת 2021, אז נגנבו "רק" 834 רכבים. מספר שיא של כל הזמנים.

אם לא די בכך, אם בעבר הגניבות הללו נעשו בשעת לילה מאוחרת, הרי שהיום הן נעשות לעיתים לאור יום. מדובר בחוליות של שישה – שבעה אנשים שלוקחים בו זמנית מספר רכבים מאותה שכונה.

אדם שהולך לישון בשלווה בלילה, עלול לקום בבוקר למחרת בלי הרכב שלו.

מעדויות של תושבי השכונות "הדר גנים" ו"גני הדר" בעיר – אשר הם הסובלים העיקריים ממכת הגניבות - מדובר בכנופיות שהפכו לארגון ממוסד, בצורה מאורגנת ומשומנת היטב.

הגיע הזמן להרים את הכפפה ולדבר על הטרור החדש. טרור גניבת הרכבים. היום זה בפתח תקווה, מחר זה עלול להיות – חלילה – ליד הבית שלך.

אבדה הבושה

פעיל הציבור בעיר פתח תקווה ירון קדושים מגולל בשיחה עם 'כיכר השבת' את השתלשלות האירועים: "אם בעבר היו מעט גניבות, הרי שלאחרונה זו תופעה של ממש. אמרתי גם לשרים בממשלה החדשה, אנחנו מממנים את הרשות הפלסטינית, לא פחות. כי הרכב שלנו - שנגנב על ידי נער בן שבע עשרה - נמכר אצלם ב-4,000 שקל למשחטת רכב שמפרקת אותו ולאחר מכן חלקי החילוף נמכרים בישראל. אנחנו במו ידינו עוזרים לרשות הפלסטינית".

הקמנו משמר השכונה. ירון קדושים (צילום: באדיבות המצלם)

"מה גם", מוסיף קדושים, "שמדובר בטרור כלכלי לכל דבר. אנשים מאבדים את הפרנסה שלהם בעקבות גניבת הרכב, שלא לדבר על כך שהרכב עצמו עלה להם הון".

"יש בעיית משילות של המדינה בכל הקשור לנושא הזה, זהו ביזיון מוחלט", מצהיר קדושים.

מטריד לראות בתיעודים (המצורפים לאורך הכתבה) איך בתוך פחות מארבע דקות מצליחים הגנבים לפרוץ לרכב ולצאת איתו מהשכונה. הנורא מכל בתופעה הזאת, היא העובדה כי הגנבים איבדו את הבושה וקיבלו את האומץ לפרוץ לרכבים לאור יום, כאשר לעיתים עוברים ושבים חוצים את הרחוב.

בהילוך מהיר: תוך פחות מארבע דקות הרכב נגנב (צילום: באדיבות המצלם)

"צריך להבין שמדובר בסכנת חיים ממשית", מסביר קדושים, "חוליות פלסטיניות מסתובבות בשכונות בשעות הלילה. הם יכולים לעשות ה-כ-ל. הרי ראינו את התאונה הקשה בכביש 5 כשהם ברחו משוטר ובגלל זה נפצעו שלושה אנשים. כבר היו דברים מעולם".

"ואם הם יגנבו רכב ובתוכו יהיה אזרח – למה שלא חטפו אותו. מה ימנע בעדם?!", הוא תוהה.

מה ניתן לעשות על מנת לעצור את סחף הגניבות?

"בדיוק הבוקר דיברתי עם השר איתמר בן גביר. הפתרון שאמרתי לו מתחלק לשניים: אחד – לעשות רגולציה על חלקי חילוף של רכבים. כל חלק שנכנס לישראל צריך לדעת מהיכן הוא מגיע. רוב תעשיית גניבת הרכבים נועדו לצורך חלקי חילוף לרכבים אחרים. שזה ייעצר – מוסכים יפנו למקומות כשרים וממילא לא יגנבו עוד רכבים כי אין ביקוש לחלקים. שניים - להקים מחסומי בידוק בסיום שטחי הריבונית הישראלית. כרגע אין מחסומים הולמים. בא נער בן שבע עשרה עם רכב נוצץ למחסום, החייל במחסום מנופף לו לשלום ונותן לו להיכנס. צריך להכניס לחוק שלחייל יש סמכות לא לפתוח את המחסום ולבדוק עם נהג הרכב האם הרכב הינו שלו.

"אנחנו המדינה היחידה בעולם שרכבים נגנבים דבר יום ביומו כדבר המובן מאליו. מצחיק ועצוב כאחד להוציא הודעה לתושבי פתח תקווה בה אני מזהיר 'אל תשאירו דברים ברכב הם עלולים להיגנב יחד עם הרכב'".

שודדי הרכבים בעת גניבת רכב בשכונת הדר גנים (צילום: 27א')

לגנוב ולהגיע בקלות ובמהירות לכפר

למה דווקא פתח תקווה נפלה לשוד הרכבים?

"אנחנו שיאני הגניבות בארץ. 10% מהרכבים שנגנבים - זה כאן. מדובר בלמעלה מאלף כלי רכב.

"דרכי הגישה מכאן לרשות הפלסטינית קצרות. משכונת הדר גנים או אפילו מהעיר ראש העין ושוהם הם יכולים להיות תוך עשר דקות במחסום הקרוב ואז בשטחי הרשות.

"מדובר בנתיב נוח. מרגע גניבות האוטו עד שהם בבית בקלקיליה או טול כרם, לא חולפים אלא עשר דקות בלבד".

ראיתם את המקומות אליהם הם בורחים? אתם יודעים להגיד לאן הם גונבים את הרכבים?

"המדינה יודעת בדיוק איפה נמצאים משחטות הרכב ואיפה המגרשים שלהם", משיב קדושים, "חוצמיזה שאזרח העיר שנגנב לו הרכב, עקב אחריו ונסע עד לאוטו שלו שהיה במגרש בטול כרם. הוא אמר למשטרה: 'האוטו שלי כאן'. לא עשו כלום. בסוף, בעל המגרש יצא ואמר לו: 'תביא חמש עשרה אלף שקל וקח את האוטו שלך'. הזוי".

משחטת רכב בגנין - בפעולה (צילום: 27א')

קדושים מציע: "המדינה יכולה, לפחות, לשרוף להם את המגרשים עם כל הרכבים הגנובים. שיבינו שזה לא משתלם להם. או כמובן, הפתרון הנכון, להחרים להם את הרכבים ולנסות לאתר את בעלי הרכב המקוריים".

לא רק שהם גונבים רכבים בקלות רבה ולא רק שלעיתים הדבר נעשה לאור יום, אלא שהשודדים הללו כל כך מזלזלים בחומרת המעשה שהם לא מתביישים לעלות תיעודים שלהם פורצים לרכבים ברשתות החברתיות וגם להציע את הרכבים למכירה בריש גלי".

בלי טיפת בושה. מעלים לטיקטוק את הרכבים הגנובים בכדי למכור אותם (צילןם: 27א')

"הם מעלים לרשתות החבריות שלהם את כל הרכבים הגנובים, כולל פרצופים שלהם. עם כתובות של מוסכים שלהם ויש שם גם את הטלפונים שלהם ליצירת קשר", אומר קדושים בכעס עצור, "הם מתגאים במה שהם עושים. כל אחד יכול להיכנס לרשתות החברתיות שלהם ולראות את הרכבים מוצגים שם למכירה. זהו דבר שלא יעלה על הדעת במדינה מתוקנת".

כשאין כוח אדם יש משמר אזרחי

המדינה, לא כל כך עוזרת בנידון, את זה אנחנו מבינים, מה עושים התושבים על מנת למגר את התופעה?

"ראשית, אנחנו מיידעים את הציבור שיזהרו, שיפקחו עיניים. כמו כן, הקמנו משמר אזרחי. יש לי קבוצות עם כאלפיים תושבים שמדווחים על עוברים ושבים שנראים חשודים ועל רכבים גנובים. ככה אני יודע, בכל בוקר, להוציא לקהל איזה רכבים בדיוק נגנבו.

"התושבים מאוד ערניים. אנחנו עם למעלה ממאה תושבים המתנדבים במשמר השכונה שלנו כאשר עשרים מתוכם ערים מדי לילה וסורקים את העיר. אני אישית ישנתי בשבוע האחרון במצטבר רק שתיים עשרה שעות. צריך להיות עם החבר'ה. בשבוע האחרון ממש הצלחנו להוריד את רמת הגניבות לאפס. אנחנו פשוט בשטח וזה עוזר".

השיר אומר בערבית: הרגנו אותם. ניצחנו אותם. (צילום: 27א')

"אדגיש", מציין קדושים, "כמובן שאיננו מתעמתים עם הכנופיות הללו בשום צורה. אנחנו יושבים בנקודות קריטיות ומדווחים בינינו וגם למשטרה על חשודים והם מטפלים".

המשטרה משתפת פעולה?

"לחלוטין", קדושים חד משמעי, "לכל קריאה הם מגיעים מיד למקום לבדוק. מפקדת התחנה היא אדם רציני ביותר ועושה עבודה טובה, אך להבין שיש להם מספר זעום של שוטרים ולכן הם לא יכולים להתמודד עם זה לבד. יש כאן 350 אלף תושבים ולכן אנחנו התושבים מתארגנים ונותנים למשטרה את הערך המוסף. אני אישית גייסתי למשטרה מתנדבים רבים כדי לתת למשטרה את הכוח להמשיך לעבוד".

לקדושים חשוב לציין נקודה נוספת: "צריך להבין שהגניבות הללו פוגעות בכל אזרחי ישראל כי הפרמיות של ביטוח הרכבים תעלה ככל הנראה בשנה הבאה בשלושים אחוז. חברות הביטוח הפסידו שמונה מיליארד שקל בשנה בגלל גניבות רכב ולכן הם יעלו מחירים. חשוב שנדע שכולנו נפגעים מזה שנגנבים רכבים".

לאן זה מתקדם, מה יהיה הלאה לדעתך?

"נכון להיום, אנחנו מציפים את הנושא בכל רשתות התקשורת בארץ. כולם מדברים על זה. עיריית פתח תקווה שבחודשיים האחרונים לא עשתה, או טענה כי אין מה לעשות, פתאום קמה עם תכנית עתידית למחסומי בידוק לבדיקת כל המכוניות ביציאה מהעיר. אינני מבין מדוע זה לא קרה אתמול אם יש תכנית.

מרימים את המחסום והופ.. נוסעים עם הרכב הגנוב (צילום: מצלמות אבטחה בשכונה)

"אציין כי המשטרה עובדת בקור ובחום תוך מסירות נפש, אך המדינה איננה עושה מה שהיא יכולה לעשות כדי שיהיה להם כוח אדם וכך ניתן יהיה באמת למגר את התופעה. בן גביר אמר לי כי הוא יבחן את התוכנית שהצעתי לו. הוא טוען כי כעת יש לו עומס אדיר אך הוא יטפל בזה בכל כובד הראש הנדרש".

מדוע החלטת לקחת על עצמך את הטיפול בנושא הזה?

"אם הקב"ה נותן לי את היכולת לעזור לכל אדם – אני עושה את זה. מעבר לזה, אנשים בוכים לי בטלפון שגנבו להם את הרכב – תחשוב על זה, חמישים כלי רכב נגנבו בחודש וחצי האחרונים. חמישים אנשים – ואפילו יותר כי הם עם משפחות – בלי רכב. לחלק היה בפנים תפילין וחפצים יקרים נוספים. היה זוג חרשים שנלקחו מהם האוזניות שלהם שדרכם הם שמעו טוב יותר. היה נכה עם רכב מאוד יקר ומשוכלל המותאם עבורו, שנגב לו – אני לא יכול לעמוד מנגד כאלה סיפורים. אני קם ועושה מעשה".

תגובות

מעיריית פתח תקווה נמסר ל'כיכר השבת':

"עיריית פתח תקוה פועלת כבר תקופה ארוכה בכל הגזרות כדי לתגבר את פעילות המשטרה ולתת מענה כנגד תופעת גניבת הרכבים. לצד פעילות המשטרה, תגברנו את מערך הביטחון ואנחנו מבצעים פעילות סמויה ופעילות גלויה אשר הניבה מס' תפיסות בנושא. לצד הפעילות השוטפת, גורמי הביטחון ברשות הונחו לקדם אישור מול המשטרה להצבת מחסומים מאוישים ביציאות מן העיר במהלך שעות הלילה ובכל ימות השבוע. אנחנו נמשיך לעשות כל שבאחריותנו ואף מעבר לכך, כדי להביא למיגור התופעה בהקדם. מדובר במערך ענק שאין ספק שייתן מענה משמעותי ולא נחסוך במשאבים בכדי לתת לתושבי ותושבות העיר את הביטחון הנדרש.

"עיריית פתח תקווה מצידה מבקשת לסייע ולהקל על התושבים ולכן תגברה באופן משמעותי את מערך הביטחון בעיר בשנים האחרונות, הגבירה את פריסת מחסומי האבטחה, את מערך כוח האדם של הסיירים והמאבטחים וכן הציבה בעיר עשרות מצלמות המשדרות למשל"ט המאויש 24/7. הנושא לא נסתר מעינינו ומקבל את מלוא ההתייחסות".

ממשטרת ישראל נמסר ל'כיכר השבת':

"משטרת ישראל מבצעת אכיפה חסרת פשרות נגד מחולי פשיעה בעיר, תוך הפעלת אמצעים טכנולוגים מתקדמים ויחידות מיוחדות הפועלות במספר מעגלי אבטחה- מקו התפר עד פנים הערים, במטרה לשמור על שלום הציבור ובטחונו.

"נדגיש, כי שוטרי תחנת פתח תקוה, כשאר התחנות במרחב והמחוז, מבצעים כל העת אכיפה מוגברת בשיתוף לוחמי יס"מ ומג"ב, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז, המתמקדת בכנופיות רכוש ואלימות עפ"י מודיעין איכותי וניתוח נתוני הפשיעה, לצד פריסה רחבה של כוחות גלויים וסמויים, שהניבה מתחילת השנה מעצרים רבים.

"בנוסף, ישנה עליה בכתבי האישום המלמדת על אכיפה מדויקת, מעצרים איכותיים ואיסוף ראיות מקצועי, המאפשר ליישם בסופו של הליך חקירתי את התביעה המשטרתית מחמירה לשם מיצוי מלוא חומרת הדין עם מבצעי העבירה.

"צר לנו על הניסיון לייצר כותרות תקשורתיות, שאינן עולות בקנה אחד עם העשייה המשטרתית הרבה למען הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר