רוצחים נתעבים אינם 'אסירים'

ויש עוד ערך גדול ומהותי שנרמס בעסקה הזאת. במו-ידינו הפכנו את המרצחים השפלים והנתעבים ל'אסירים' ול'שבויים'. העסקה מכונה בעולם 'חילופי שבויים'. משמעות הדבר, שפושעים צמאי-דם, טרוריסטים אכזרים, נהפכו ללוחמים לגיטימיים. יש כאן אבדן המצפן המוסרי (דעות, בארץ)

היה צפוי כל-כך שאחרי ההתפכחות משיכרון השמחה על שחרורו של גלעד שליט יתחילו להישאל כל השאלות הקשות. ליבו של כל אחד ואחת מאיתנו התרונן למראה החייל השבוי, החוזר בריא ושלם אחרי יותר מחמש שנות שבי במרתף אפל בידי מרצחי החמאס. אבל אחרי שנרגעו הרגשות, התחיל השכל הישר להשמיע את קולו.

מצדדי העסקה ניסו למצוא לה צידוק רעיוני, באמירה שהיא החזירה לנו את ערכי הרֵעות והמחוייבות לעשות הכול למען החזרתו של חייל שבוי. אך 'לעשות הכול' משמעותו להיאבק, להילחם, להסתכן, להפעיל מנופי לחץ. לא התקפלות וכניעה ומכירת כל הערכים האחרים.

הערכים שאבדו

כי מול ערך הרֵעות והמחוייבות לכל שבוי איבדנו בעסקה הזאת הרבה ערכים אחרים. למשל, הערך שדם יהודי לא יהיה הפקר. ראשי המדינה וזרועות הביטחון, שביקרו ביקורי תנחומים אצל המשפחות השכולות אחרי שיקיריהן נהרגו בפיגועי הטרור, נשבעו שלא ננוח ולא נשקוט עד שידנו תשיג את המרצחים. המשפחות האלה מרגישות עכשיו נבגדות ומרומות.

ומה על הערך של מלחמה נחושה בטרור ואי-כניעה למחבלים? היו שנים שלימדנו את העולם כולו את הערך הזה. עכשיו העולם מביט בנו בתימהון ואינו מבין איך אנחנו מוכנים להעניק ניצחון אדיר כזה לטרוריסטים.

והיכן הערך של קדושת החיים, שאסור לסכן את שלום הציבור למען רווח בטווח המיָדי? אכן, כולנו שמחים בשמחתה של משפחת שליט, אבל כמה משפחות יבכו בעתיד בגלל המעשה הנמהר הזה?

עכשיו מתברר שהמרצחים ששוחררו סירבו אפילו לחתום על התחייבות שלא לחזור לטרור. אם לא יקרה נס, הם ינסו לחזור ולטבוח יהודים (היו-לא-תהיה). אלא שמאחורי המשפחות של הקרבנות העתידיים אין משרד יחסי ציבור, תקשורת מגוייסת וחולצות שיעשו שטיפת מוח לציבור.

לגיטימציה לרצח

ויש עוד ערך גדול ומהותי שנרמס בעסקה הזאת. במו-ידינו הפכנו את המרצחים השפלים והנתעבים ל'אסירים' ול'שבויים'. העסקה מכונה בעולם 'חילופי שבויים'. משמעות הדבר, שפושעים צמאי-דם, טרוריסטים אכזרים, נהפכו ללוחמים לגיטימיים.
יש כאן אבדן המצפן המוסרי. טרוריסטים הנושאים את עונשם אינם 'שבויי מלחמה'. אפילו חיילים עתידים לעמוד לדין אם ביצעו פשעי מלחמה. על-אחת-כמה-וכמה מחבלים נתעבים, שהם פושעים על-פי כל אמת-מידה.

יסוד המלחמה בטרור הוא שלילת הלגיטימציה שלו. הטרור איננו חלק מדרכי המאבק הלגיטימיות של קבוצה אנושית כלשהי. מי שמשתמש בטרור, המכוּון נגד אזרחים, הוציא את עצמו ממשפחת העמים בני-התרבות, וירד למדרגת תת-אדם. כללי המשחק של העולם התרבותי אינם חלים עליו עוד, ומעתה מוכרזת עליו מלחמת חורמה. זה העיקרון העומד מאחורי מלחמתו של העולם הנאור באפגניסטאן, בעיראק ובשאר משטרים תומכי טרור.

בשחרור הסיטוני של טרוריסטים פגענו פגיעה אנושה בצדקת מאבקנו נגד הטרור. בני-עמם של אותם מרצחים שפלים רואים בהם גיבורים. הרשות הפלסטינית (זו שחתמה איתנו על הסכם שלום, זוכרים?) משלמת להם משכורות נכבדות, מתוך ראייה שאלה לוחמים שלה שנמצאים 'בשבי האוייב'. בשחרור הרוצחים האלה קיבלנו למעשה עמדה זו, בניגוד מוחלט לצו המופיע בפרשתנו: "שופך דם האדם באדם דמו יישפך, כי בצלם אלוקים עשה את האדם".

המאמר מתפרסם בגיליון השבת של 'שיחת השבוע'

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
אתה תדבר גם סנגלית... כבר שנים רבות שברוד עושים אותנו "בארדין" כמו קרח ע"י זה שהוא מנתח כל דבר עפ,י הטבע בלבד. הוא יודע זהר. ושם כתוב,אדם שצריך להיהרג ח"ו במיתה זו או אחרת, רגליו מוליכות אותו למקום שנגזר עליו למות. א"כ כל אלו שנרצחו ע,י המחבלים ימ"ש, נגזר ממילא עליהם למות וע,י זה שנהרגו ע"י גוי,
הורוביץ א.
כתוב "הבא להורגך השכם להורגו" ממה נפשך אם נגזר עליו למות ימות ומה שיעשה לא יועיל. ומקשה דבשו"ע כתב "גויים שבאו על עיירות ישראל יוצאין עליהם בכלי זיין...- ובעיר הסמוכה לספר אפילו לא באו על עסקי נפשות אלא על עסקי תבן וקש יוצאין עליהן בכלי זיינן ומחללין עליהן את השבת" למה לי הרי בין כה נגזר עלי למות.
ש. זלצמן
תגובתם,ולא הצגתם אותה כאן?
הורוביץ א.
איך הגעת עד יפן? ומה עם אלסקה?
ציון
7
צריך לפרסם מאמר זה בכלי תקשורת
אברהם
6
האלה אים מרן הרב עובדיה תמך בעיסקה מי נתן להם לערער אחריו איזה אומץ אפילו שהם רבנים או לא יודעת מה זו שיא החוצפה לערער אחר גדול כמוה הם צריכים להתבייש בכך ולבקש ממנו סליחה.
יודעת הכל
סליחה על זה שיש דעה אחרת? באיזה סרט את חיה?
ראובן
5
האלה אים מרן הרב עובדיה תמך בעיסקה מי נתן להם לערער אחריו איזה אומץ אפילו שהם רבנים או לא יודעת מה זו שיא החוצפה לערער אחר גדול כמוה הם צריכים להתבייש בכך ולבקש ממנו סליחה.
יודעת הכל
4
ביבי שפן הזמאלנים
shmuelk91
3
אם קר לך בפנים אז תדליקי מדורה. חחחחחחח מת עליכם עם ישראל ימותו מחבלים תאמימו לי !!!
צ'יקו ברוש
2
נגד?!?!?! מי אני?!
יהודי
אם הוא אמר, אז לא יכולה להיות דעה אחרת בנושא? זה משהוא חדש ביהדות. מנחם ברוד נימק את אצמו, ומה נימוקים של רב עובדיה?
ראובן
1
בגלל שאת העסקה הגר"ע יוסף הכריע להוציא לפועל לכן אתה נגד. כל השאר זה קשקושים. הרי אם הרבי זצ"ל היה מורה לעשות את העסקה כן היית מוצא לק ק"ן טעמים אלא ש"י טעמים למה כן.
מישהו מזדמן
לא יכול להיות שהרבי היה אומר אחרת! הרבי תמיד דיבר נגד העניין של החזרת שבויים ע"י שחרר מרצחים ואמר על זה שזהו "מעשה מבהיל"! אז ההערה שלך בעניין ממש לא לעניין...
יוסי
נהיית מומחה להלכה ? אני יביא לך פסק אחד בבן איש חי ותבוא תפריך לי אותו ותראה לי איך 'הלכתית' הוא לא נכון.... לצערי הרבה אך לא כולם מחסידות חב"ד לא יודעים מימינם ומשמאלם בהלכה כמו גם הרבה אצל הספרדים... אבל מרן פאר ישראל הרב עובדיה יוסף הוא הסמכתות ההילכתית הכי גבוהה שיש היום והוא קובע את ההלכה. שאת
מאור בטאשוילי

אולי גם יעניין אותך:

עוד בבארץ: