חוששים מרעידת האדמה הבאה? תמ"א 38 תחזק את ביתכם ותגדיל אותו

בעקבות רעידות האדמה החזקות בעולם ובאזור, על דיירי כל בניין לשים בראש סדר העדיפות שלהם את חיזוק ביתם. מבחינה סטטיסטית ובשל העובדה שישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאי, במפגש בין שני לוחות טקטוניים, ניתן רק לשער באופן מושכל שקיים סיכוי סביר לרעידת אדמה חזקה באזור, ויש להיערך לכך בהתאם. רעידות בעוצמות שונות הורגשו בשנה האחרונה בעיקר בבית שאן, שנמצאת בצפון הבקעה, בנקודת החיבור בין הלוחות. פרויקט תמ"א 38 יאפשר באותה הזדמנות להגדיל את הדירה ולשפר את חזות הבניין

ניסים בן חיים | כיכר השבת |

ארץ ישראל למודת היסטוריה של רעידות אדמה שגרמו לאסונות המוניים המלווים בעשרות אלפי הרוגים ובהרס רב. רעידת האדמה הראשונה התרחשה עוד בממלכת יהודה ומתוארת בספר עמוס (א,א).

על פי הידע והמידע הקיימים בישראל ובעולם, אין ספק כי כל אזרחי מדינת ישראל (כמו גם שכנינו) נמצאים בטווח פגיעתן של רעידות אדמה חזקות. התרחשותן היא בלתי נמנעת וידועה מראש.

מאז סוף שנת 2007 נרשמה פעילות עזה במודד רעשי האדמה באזורינו והתרחשו עשרות רעידות. המוקד של רובן היה מצפון לישראל אך הן הורגשו גם בארץ. לפני כחודשיים פקדה את טורקיה רעידת אדמה חזקה במיוחד, שגבתה מאות הרוגים והותירה כ-100,000 תושבים ללא קורת גג.

מבחינה סטטיסטית ובשל העובדה שישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאי, במפגש בין שני לוחות טקטוניים, ניתן רק לשער באופן מושכל שקיים סיכוי סביר לרעידת אדמה חזקה באזור, ויש להיערך לכך בהתאם. רעידות בעוצמות שונות הורגשו בשנה האחרונה בעיקר בבית שאן, שנמצאת בצפון הבקעה, בנקודת החיבור בין הלוחות.

רעידת אדמה עלולה לגרום לנזקים ברדיוס של עשרות קילומטרים ממוקד הרעש. האזורים המסוכנים ביותר הם שטחים מרובי בניינים שאינם בנויים לעמידה ברעידת אדמה. הסיכון לאוכלוסייה ולרכוש הוא בעיקר עקב פגיעה בבניינים אלה.

בעקבות רעידת האדמה בטורקיה ב1999, החליטה ממשלת ישראל להיערך לאפשרות של רעידת אדמה חזקה בישראל. בחודש מרס 2005, אישרה הממשלה את תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, המכונה גם תמ"א 38, ולהוציאה לפועל.

על האזרחים לעשות כל שביכולתם להגן על עצמם ולדאוג שתישאר קורת גג מעל לראשם במקרה של רעידת אדמה.

בנוסף להגנה ההכרחית, במיוחד באזורים הצפופים, קיים יתרון נוסף ומרכזי לתכנית והוא השבחה של הנכס.

התוכנית מאפשרת לקבל אישור לתוספות בניה ללא תשלום מס שבח והיטל השבחה, וכוללת את התוספות הבאות:

• הוספת מעלית לבניין

• הוספת מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) - תוספת חדר לדירה

• חיזוק קומת העמודים על ידי סגירתם - תוספת חדרים ומחסנים בקומת הקרקע

• הוספת קומה נוספת לבניין

• שיפוץ הבניין: לובי, חצר חניה

• שיפור עמידות המבנה בפני רעידות אדמה

הזכאים לזכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38 הם מבנים שגובהם מעל שתי קומות, שטחם גדול מ-400 מ"ר והיתר בנייתם ניתן לפני 1980. כמובן שרוב הדיירים צריכים להסכים לפרויקט.

לאור העובדה, כי לצורך מימוש התוכנית לחיזוק מבנים קיימים, ידרשו משאבים כספיים אדירים, קיימות אפשרויות בהן יעסיק ועד הבית קבלן או חברה חיצונית לה יעניק את הזכויות לקומה הנוספת. כך יוכלו הדיירים להבטיח לעצמם שקט נפשי ובניין עמיד ומחוזק יותר בפני רעידות אדמה, וזאת מבלי לשאת בכל הנטל הכספי או בחלקו, עבור חיזוק המבנה.

חשוב לציין, כי לאור עבודות החיזוק והשיפוץ, שייערכו במבנה בהתאם לתקנון תמ"א 38, שמאים מעריכים כי ערך הדירות

עשוי לזנק בכ-15%-30% אחוזים, וזאת ללא כל הוצאה כספית מצד הדיירים.

באם הבניין עומד בקריטריונים לתוכנית והדיירים נרתמים לפרויקט תמ"א 38, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מיומן ומקצועי, המתמצא בפרטי התכנית אשר יוכל להעניק לדיירים הסבר מפורט על זכויותיהם וחובותיהם, כמו גם לייצג את האינטרסים שלהם מול הקבלן, ולוודא כי אין חריגות לא חוקיות ההוצאות בעבור שכר טרחת עורך הדין, ישולמו מצד הקבלן, וזאת כחלק מתנאי החוזה המנוסחים בהתאם להוראות תקנון תמ"א 38.

אין ספק כי תכנית התמ"א, מעבר לייעודה הראשוני המבורך להגן על חיי הדיירים בבניין, מספקת יתרונות נוספים כשהמשמעותי בהם הוא הגדלת שטח הדירות והקלה בכך על צפיפות האוכלוסין בבניין. מלבד זאת, לאחר סיום ההליך הבירוקרטי והשיפוץ עצמו, יראה הבניין חדש ויפה יותר, יותקנו בו מעלית, מחסנים וחניה ושמאים מעריכים כי ערכו יעלה בין 15% ל-30%.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר