"פרס הנשיא" יוענק לרב עדין אבן-ישראל

נשיא המדינה פרס, יצחק נבון ומאיר שמגר חשפו היום במסיבת עיתונאים מיוחדת את שמות הזוכים הראשונים בעיטור הנשיא. בין הזוכים: הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) על "תרומתו הייחודית ויוצאת הדופן לעולם החינוך והתרבות היהודי ועל היותו דוגמא ומופת ליצירתיות ולחזון"

מישאל לוי | כיכר השבת |
הנשיא במהלך הטקס (אורי לנץ, פלאש 90)

לראשונה בישראל הוכרזו היום הזוכים בעיטור הנשיא המוענק זה השנה הראשונה ליחידי סגולה (אנשים פרטיים וארגונים) שתרמו תרומה ייחודית ויוצאת דופן לחברה במדינת ישראל, לתדמיתה בעולם ומהווים דוגמא ומופת ליזמות, חדשנות, יצירתיות וחזון.

הענקת עיטור מעין זה היא מסורת הנהוגה בקנדה בהענקת ה-ORDER OF CANADA, בצרפת – בהענקת "הלגיון דה אונר", ובאיטליה, שם מעניק הנשיא עיטורי כבוד על פי החוקה האיטלקית.

נשיא המדינה וחברי הוועדה המייעצת לנשיא בראשות נשיא בית המשפט העליון (בדימוס), מר מאיר שמגר, ונשיא החמישי של מדינת ישראל יצחק נבון חשפו היום במסיבת עיתונאים מיוחדת את שמות הזוכים הראשונים בעיטור הנשיא.

השנה יוענקו לראשונה עיטורי הנשיא לאישים שונים שתרמו למדינה, ובניהם לרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) על תרומתו הייחודית ויוצאת הדופן לעולם החינוך והתרבות היהודי ועל היותו דוגמא ומופת ליצירתיות ולחזון.

יחידי סגולה

הנשיא פתח את האירוע ואמר "אני גאה היום לפתוח במסורת. מסורת בה אני כנשיא מדינת ישראל מביע הוקרה והערכה ליחידי סגולה שתרמו בצורה יוצאת דופן למען מדינת ישראל ולאנושות כולה. בגרתי דיי כדי לדעת שאנשים הם לא פחות חשובים מרעיונות. העולם למד לומר תודה, הגיע העת שגם אנחנו נודה לאנשים משכמם ומעלה, אנשים המשמשים דוגמא לדור הצעיר, כדי שנעביר את המסר שכל אדם יכול להיות גדול כגודל המעשה שיעשה או הרעיון שיהגה. אני מבקש לנצל מעמד זה על מנת להודות לחברי הועדה על עבודתם הברוכה ועל היותם שותפים חלוצים בלידתו של עיטור הנשיא".

בפנייה לזוכים אמר הנשיא: "אתם מהווים דוגמא ומופת לכולנו. לכבוד הוא לנו להעניק לכם את עיטור הנשיא היום".

באירוע נשאו דברים גם חברי הוועדה המייעצת לנשיא בראשות נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) השופט, מאיר שמגר, שנתן את נימוקי הפרס והנשיא החמישי יצחק נבון. בפתח דבריו אמר השופט שמגר כי " אני התבקשתי לקרוא בפניכם את המלצות הוועדה. יש בכך גם הבעת תודה לכבוד נשיא המדינה על שהגה את הרעיון שהניע את גלגלי פעולתנו וגם הבעת תודה ראשונית לאותם האנשים שיקבלו את העיטור".

נשיאה החמישי של ישראל, יצחק נבון, אמר כי "עיטור זה יחשוף עוד רבים וטובים הפועלים למען הכלל. אלו אנשים המקדישים עצמם לתחום אחד, מתעמקים בו ומצליחים לתעל את עיסוקם בו לטובת הציבור, לטובת המדינה ולטובת והעולם. במסירותם ובאהבתם למלאכה הם מטביעים חותמם על החברה"

המדליה הנשיאותית שנחשפה הבוקר עוצבה על-ידי בוגר בצלאל, אמן היודאיקה יוסי מתתיהו. בעיצוב העיטור שילב מתתיהו בין אלמנטים ישראליים ואלמנטים שמייצגים את אופיו של העיטור.

הוועדה המייעצת לנשיא כוללת את:

- נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) מר מאיר שמגר, שעומדת בראש הוועדה

- הנשיא החמישי, מר יצחק נבון

- פרופ' סוזי נבות, פרופ' למשפטים – המסלול האקדמי – המכללה למינהל

- מר מוחמד עיסוואי, ראש אקדמית אל קאסמי

- הרב ד"ר רצון ערוסי, רב העיר קרית אונו

- מר גיל שוויד, יו"ר ומנכ"ל חברת צ'ק פוינט

- פרופ' אניטה שפירא, (אמריטה) מאוניברסיטת תל-אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה

הרב המהפכן

להלן הנימוק המלא לזכייתו של הרב אבן-ישראל.

הרב עדין אבן ישראל-שטיינזלץ, שבשנת 1991 שינה את שם משפחתו לאבן ישראל בעקבות המלצה של הרבי מליובאוויטש ), משתייך לחסידות חב"ד, חוקר ומבאר תלמוד וחסידות, כתב את הביאור לתלמוד הידוע בשם "תלמוד שטיינזלץ", כמו כן הוא כתב שורה ארוכה של ספרים הנוגעים לעולם היהדות ובעיקר לחסידות, בהם ביאור נרחב על ספר התניא.

שטיינזלץ נולד בירושלים בשנת 1937 למשפחה חילונית. בשנות העשרה שלו חזר בתשובה, ולמד בישיבת תומכי תמימים של חסידות חב"ד בעיר לוד. בין השאר למד אצל הרבנים דב בער אליעזרוב ושלמה חיים קסלמן.

בהמשך למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית ולימודים תורניים בישיבות בירושלים. כשהיה בגיל 23 מונה להיות מנהל בית ספר הצעיר ביותר בארץ‏. בשנת 1965 הקים את "המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים", השוכן כיום בשכונת נחלאות שבירושלים, העוסק בביאור התלמוד, במטרה להגישו לקורא הישראלי של ימינו. התלמוד בהוצאתו, הידוע כ"תלמוד שטיינזלץ", מנוקד, מפוסק ומחולק לפסקאות.

בנוסף לפירושים המקובלים (רש"י ותוספות) נכללים בו מבואות, הסברים קלים, סיכומים, ביוגרפיות של חכמי התלמוד, תרשימים, תמונות ועוד. בשנת 2004 יצאה לאור גרסה ממוחשבת של מהדורתו על גבי תקליטור. ב-2010 הסתיים הפרויקט עם צאתו לאור של הכרך האחרון.‏

בשנת 1984 הקים בירושלים מוסד חינוכי בשם "מקור חיים" לבנים ולבנות (כיתות א-ה), ישיבה תיכונית הממוקמת כיום בקיבוץ כפר עציון והישיבה הגבוהה בתקוע אותה הוא מנהל. בשנת 1989, בסמוך לנפילת מסך הברזל, הקים את הישיבה הראשונה במוסקבה שזכתה להכרת שלטונות ברית המועצות.

בשנת 1988 זכה בפרס ישראל למדעי היהדות.

ב-2005 השתתף ביוזמה של הסנהדרין המתחדשת, ואף מונה ל"נשיא הסנהדרין". הוא רואה את הגוף החדש כגוף "עוברי", שאינו אלא בסיס לסנהדרין אמיתית בעתיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר