המינהל ישווק 35,000 דיור באזורי הביקוש בקרקעות שצה"ל יפנה מ-5 מחנות במרכז הארץ

הסכם היסטורי נחתם היום בין מינהל מקרקעי ישראל ובין משרד הביטחון על הוצאה לפועל של התכנית לפינוי והעתקה של חמישה מחנות צה"ל מהמרכז לנגב. במסגרת ההסכם יעתיק צה"ל חמישה מחנות ממרכז הארץ לנגב ויפנה שטחים שיאפשרו בניית 35,000 יחידות דיור באזורי ביקוש במרכז הארץ. תמורת פינוי המחנות יעביר המינהל למשרד הביטחון עד 1.9 מיליארד ₪. הכספים יגיעו משיווק הקרקע

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: ששון תירם)

הסכם היסטורי נחתם היום בין מינהל מקרקעי ישראל ובין משרד הביטחון על הוצאה לפועל של התכנית לפינוי והעתקה של חמישה מחנות צה"ל מהמרכז לנגב.

טקס החתימה התקיים בכנסת במעמד שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אריאל אטיאס, מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ונציגי משרד הביטחון ומשרד האוצר.

במסגרת ההסכם יעתיק צה"ל חמישה מחנות ממרכז הארץ לנגב ויפנה שטחים שיאפשרו בניית 35,000 יחידות דיור באזורי ביקוש במרכז הארץ. תמורת פינוי המחנות יעביר המינהל למשרד הביטחון עד 1.9 מיליארד ₪. הכספים יגיעו משיווק הקרקע.

אחד החידושים שבהסכם הוא האצלת סמכות תכנון הקרקע ממינהל מקרקעי ישראל למשרד הביטחון. זאת מתוך מטרה להאיץ את הליכי התכנון בתוך המחנות עוד טרם פינויים. ההסכם מותיר בידי מינהל מקרקעי ישראל את יכולת הבקרה על עמידה ביעדי התכנון ופרטיו.

השר אריאל אטיאס ברך על ההתקדמות ואמר כי "יוזמת העתקת בסיסי צה"ל לנגב היא בשורה ברוכה לכלל תושבי ישראל. מדובר בקידום של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות באזורים המבוקשים ביותר במדינה, מה שללא ספק יהווה תרומה נוספת ומשמעותית להמשך ירידת מחירי הדיור. זאת, כמובן לצד הבשורה הציונית-ערכית בהעתקה של מחנות צה"ל לנגב, דבר שיוביל למעבר של משרתי קבע רבים לאזור, חיזוק האוכלוסייה והכלכלה המקומית".

השר אטיאס הוסיף "כי בעקבות החלטת מועצת מקרקעי ישראל, יוקצו קרוב לרבע מהדירות (23%) שיקומו בשטח שיפנו מחנות צה"ל לטובת דירות קטנות. אנו מבטיחים הקמתן של דירות ברות השגה לזוגות צעירים ולא רק דירות יוקרה למעמד הגבוה".

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן אמר "כי מדובר בהסכם היסטורי שישנה במידה ניכרת את מפת הנדל"ן במרכז הארץ ויאפשר שיווק של 35,000 יחידות דיור באזורים עתירי ביקוש. העתקת המחנות לנגב תחולל מפנה של ממש ופריחה בהתפתחות הנגב. בשבוע האחרון גיבשנו הסדרים לתכנון 60 אלף יחידות דיור חדשות במרכז הארץ, שהם פרי של שיתוף פעולה בין המינהל לעיריית תל אביב, לתעש ולמשרד הביטחון".

על השטח המפונה של כל אחד מהמחנות ייבנו יחידות דיור, שטחי מסחר ומשרדים. המינהל הקצה 60 מיליון ש"ח לטובת תכנון המחנות וקבע אבני דרך ולוח זמנים קפדני ומואץ להשלמת התכנון מצפה לראות תוצאות בשטח בתוך 24 חודשים.

עוד נקבע במסגרת ההסכם מנגנון מחויבות לתהליך, כך שככל שמשרד הביטחון ימהר לקדם את ההליכים התכנוניים הדרושים, כך הוא יתוגמל כלכלית על ידי מינהל מקרקעי ישראל. מנגנון זה צפוי להוות תמריץ משמעותי לקידום הפרויקטים. היתרון המרכזי הוא בכך שלא יהיה צורך להמתין לפינוי המחנות על מנת לקדם את התכנון (הכנת סקרים, מדידות, סקר קרקע היסטורי, נספח ביוב, נספח תחבורתי ועוד).

על פי החלטות הממשלה שנקבעו בעניין, הוחלט כי מחנות צה"ל, יפונו בהליך מדורג בין השנים 2014 ל-2019, לאחר שהשטח יהיה מוכן לשיווק, זאת על מנת להימנע מהשתלטויות בלתי רצויות. בכל קטע שיהיה מוכן לשיווק, יפנה הצבא את מתקניו ויעביר את השליטה בקרקע לידי המינהל. ההסכם קובע גם לוח זמנים וצפי למתן תוקף לתכניות בניין עיר (תב"ע) חדשות לשטח המחנות: הורודצקי (תל חיים) – 2017, שלישות ראשית – 2015, תל השומר מרכז – 2017, סירקין – 2019, צריפין (מתחם 4) – 2018.

בנוסף, עם החתימה על ההסכם יועבר למשרד הביטחון כבר בשנה זו סכום של 500 מיליון שקל כקדם מימון.

מחנות צה"ל שנכללים בהסכם הם: מחנה הורודצקי, עליו ייבנו 536 יח"ד רגילות ו-179 יח"ד קטנות; בסיס השלישות הראשית ברמת-גן עליו ייבנו 960 יח"ד רגילות ו-240 יח"ד קטנות; מחנה תל השומר מרכז בו יוקמו 7,357 יח"ד רגילות ו-1839 יח"ד קטנות; מחנה סירקין בשטחו ייבנו 9,000 יח"ד רגילות ו-3,000 יח"ד קטנות ומחנה צריפין (מתחם 4), בו ייבנו 2,625 יח"ד רגילות ו-875 יח"ד קטנות. בסה"כ מדובר ב-26,661 יחידות דיור חדשות באמצעות ההסכם עם משרד הביטחון ועוד כעשרת אלפים שיפותחו ע"י מינהל מקרקעי ישראל, שיצטרפו תוך זמן קצר יחסית לשוק הנדל"ן ואמורות להוות מהפכה של ממש במחירי הדירות באזורי הביקוש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר