דו"ח המבקר

מבקר המדינה: רק 219 עמדות טעינה מהירות ל-40,000 כלי רכב חשמליים

עלות זיהום האוויר בכבישים ב-2018: כ-7.2 מיליארד ש"ח • למרות חלקם הגדול של משאיות ואוטובוסים בעלויות זיהום האוויר (61%), אין עליהם מס קנייה • רק 219 עמדות טעינה מהירות ל-40,000 כלי רכב חשמליים (רכב)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
עמדת טעינה לרכב חשמלי (צילום: Sraya Diamant/FLASH90)

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן מפרסם היום (שני) דו"ח נרחב, העוסק בין היתר בפעולות הממשלה לצמצום זיהום האוויר שמקורו בכלי רכב וההיערכות למעבר לרכבים חשמליים.

זיהום האוויר הוא גורם התמותה והתחלואה הסביבתי הגדול ביותר במדינת ישראל. מבקר המדינה מצא כי עלות זיהום האוויר מהתחבורה הכבישית בשנת 2018 הייתה כ-7.2 מיליארד ש"ח, ושיעור העלות של זיהום האוויר מרכבים כבדים מתוך סכום זה נאמד ב-61%. אף על פי כן, למרות חלקם הגדול של משאיות שמשקלן מעל 4.5 טונות ושל אוטובוסים בעלויות זיהום האוויר מהתחבורה הכבישית - שיעור מס הקנייה על כלים אלה הוא 0%.

באיחוד האירופי הכריזו 17 מדינות על אזורי אוויר נקי ביותר מ-400 ערים. בישראל יש שני אזורי אוויר נקי בלבד: בירושלים ובחיפה. הכרזה על אזור מופחת זיהום בישראל נתונה בידי הרשויות המקומיות כרשות ולא כחובה. עוד העלתה הביקורת  כי ישנם 42,402 כלי רכב המוגדרים "מזהמים" שאינם "כלי רכב כבד ישן", שהטיפול בהם מסתכם בסימונם במדבקה בעת ביצוע מבחן הרישוי השנתי ובאיסור על כניסתם לשני אזורי האוויר הנקי בחיפה ובירושלים.

בסוף שנת 2022 היו בישראל יותר מ-40,000 כלי רכב חשמליים ומספרם צפוי לגדול בשנים הבאות. עם זאת, בביקורת עלה כי נכון ליולי 2023, יש רק 219 עמדות טעינה ציבוריות מהירות ו-4% בלבד מהמוסכים מורשים לטפל בכלי רכב חשמליים.

האם ישראל מוכנה לעידן הרכב החשמלי? (צילום: משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור)

תהליכי הפחתת זיהום האוויר שמקורו בכלי רכב המונעים בבנזין ובסולר וההיערכות לכניסה נרחבת של כלי רכב חשמליים לישראל, מחייבים פתרונות מערכתיים לאסדרה של התחומים השונים ובהם טיפול בכלי רכב מזהמים כבדים, הסדרת עמדות טעינה בבתים משותפים ועמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים, היערכות משק החשמל לגידול בביקוש לחשמל בשל הגידול הצפוי במספר הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, היערכות מערכת המס לכניסה של רכבים חשמליים וההפנמה של ההשפעות החיצוניות השונות של רכבים חשמליים ושל רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית.

המבקר אנגלמן ממליץ למשרדי התחבורה, האוצר, הגנת הסביבה, האנרגיה והפנים, רשות המיסים, רשות החשמל, חברת נגה וחברת החשמל, לפעול בשיתוף הרשויות המקומיות לתקן את הליקויים. יישום ההמלצות עשוי לסייע בהפחתת זיהום האוויר מהתחבורה ולקדם היערכות לכניסת רכבים חשמליים וטכנולוגיות מתקדמות נוספות, וזאת בד בבד עם המשך פעולות הממשלה לקידום התחבורה הציבורית והרחבת השימוש בה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר