השבוע של השבועונים: בחזרה לקיבוץ

העיתונות החרדית חזרה לקיבוץ ומצאה חברים שהפכו לחרדים לכל דבר, אבל איך קרה שצלם אחד ליווה שני כתבים מתחרים? ביקורת

להווי ידוע: נמאס לנו לכתוב על תוכן העניינים בשערי המגזינים. למרות זאת, עלינו למלא פינה זו מדי שבוע (´ביקורת שערים´), ולצאת בלא כלום אי אפשר. אז על מה נכתוב? על ´בקהילה´. לאחרונה החל העיתון מפרסם בחזית המגזין טורי דעות, משל היו ראיון בלעדי או יציאה מקורית. טורו של הרב יעקב ב. פרידמן ייחודי ומעניין, אבל מכאן, ועד למשוך את כותרות טוריו (חסרות כל קשר ממשי לתוכן) לעמוד השער, זה מוגזם. מתי נקבל הפנייה לטוריו המצוינים של בנימין ליפקין? אם כבר פרסום טורים, הטור של ליפקין ראוי יותר. הרבה יותר.

קיבוץ ולא נדבות

אומנם אנחנו מנסים להימנע מכך, אבל כששני מגזינים מתפרסמים עם אותו נושא בכתבת השער, אנו נאלצים לרדת לקטנות. בהמשך נתייחס לכתבות, כעת רק באשר לשערים: התמונה ב´בקהילה´ משקפת יותר ´קיבוצניקיות´ מזו שב´משפחה´, שיוצא ב´פרוייקט מיוחד´ על "הקיבוצניקים החדשים".

מגזין

הכתבה הטובה ביותר:

השבוע, ´משפחה´ ו´בקהילה´ השקיעו בסיור ב´קיבוץ´, ´שעה טובה´ השקיע בביקור ב´רמת מגרון´. שלושתם כתבות שטח, ללא קונטרול C וקונטרול V. מה הכי אהבנו? דווקא הכתבה ב´שעה טובה´. כותרת לכתבה אמנם לא הייתה, אבל הנושא מעניין יותר, היא עשויה טוב ומביאה את הקורא להיכנס לראש התימהוני משהו של נוער הגבעות. כהנא צדק!

הקיבוצניקים

הייתי מצפה מ´משפחה´ לפתוח את המגזין ב ´פרויקט המיוחד´ ובכתבת השער ולא לדחוף אותה לאמצע המגזין ככתבה שלישית. מ´בקהילה´ הייתי מצפה לכותרת אמינה יותר מאשר "הקיבוצניק האחרון", שהקשרה מובן רק בשלושת השורות האחרונות. "בחזרה לקיבוץ" ראוי יותר, אין ספק.

ועל מי הכי צחקנו? על אליהו קובין, כמובן. מסתבר שהוא ליווה את מנחם פינס מ´משפחה´ וגם את יצחק הורוויץ מ´בקהילה´. התמונה של נשואי הכתבה מתחת לשלט המוביל לקיבוץ המדובר הסגירה כי מדובר באותו צלם, מלבד הקרדיט. רעיון יפה, אבל כשהוא כפול, ועוד אצל שני המתחרים, הוא מהר מאוד הופך למגוחך. כפילות מצאנו גם בכתבות עצמן. שני קיבוצניקים שחזרו בתשובה, שבים ונפגשים עם האבות החילוניים שלהם, מנסים להבין מה קרה בתנועה הקיבוצית ולמה, ומתקבלים בזרועות פתוחות. יפה. פאסה. לא התרגשנו.

"מבצע אנטבה"

גם ´בקהילה´ וגם ´שעה טובה´ מביאים את הפרוטוקולים שנחשפו מהדיונים שקדמו להחלטה לצאת למבצע. ב´שעה טובה´ אנו מקבלים סקירה ממצה גם על המבצע עצמו, בעוד ב´בקהילה´ זה הושמט וחבל (אז מה אם קראנו מספיק על כך?). בכתבה על דיוני הממשלה, מן הראוי היה שנקבל מנה ממודרת על המבצע עצמו. אי לכך, ´שעה טובה´ לוקח מבחינתנו את הצל"ש על הכתבה, למרות שב´בקהילה´ מובאים יותר פרוטוקולים מהדיונים – ועל כך מילה טובה. ובל נשכח את ´קו עיתונות´ שהגיש לנו גם כתבה מגזינית בנושא.

בוש, אולמרט וטהרן

´משפחה´ מקפיד מדי שבוע להביא כתבה אקטואלית גם ב´מגזין´. כך קיבלנו סקירה מקיפה ומעניינת על ספרו של ג´ורג´ בוש, בעיקר בכל הנוגע ליחסיו עם אולמרט וימי התקיפה בסוריה, תוך מתן הקשרים ותחזיות (עגומות למדי) על מה שיקרה, אם יקרה, בין נתניהו ואובמה (ההדגשה של "ברק חוסיין אובמה" בתחילת הכתבה צרמה, ולימדה על סופה המדאיג של הכתבה. אולי גם על הסוף המדאיג עם איראן? מי יודע) בכל הנוגע לתקיפת איראן. עשויה היטב. שאפו ל´א. נתנאל´. וזו לא ההתייחסות היחידה ב´משפחה´ לספר. גם חנוך לברון בטורו ´שטח אש´ מתייחס אליו. בעיתון ´בקהילה´, בני גרנות מביא אזכור לספר, עם אותם מילים שנכתבו בכל מקום, כמעט באופן זהה: "הידיעות החלקיות הציתו את דמיונם של רבים, אלא שכעת, עם פרסום הספרים, נראה כי הצורך בדמיון הולך ומצטמצם".

החומוס בשטייטל

הכתבה על ה"אש בהרי יהודה" בין טלז-סטון לאבו גוש, בשל הכוונה להרחיב את טלז-סטון, והראיונות עם ראשי המועצות, מעניינת וטובה. אך לעניות דעתנו מקומה בעמודי החדשות ולא בדפי הכרומו. ועוד משהו, הכתבה לא שוויונית. רוזנטל החרדי מקבל במה נרחבת יותר מסלים ג´אבר הערבי. גרנות-גרנביץ´, אמנם שבועון חרדי, אבל אם כבר, תן את כל הבמה לרוזנטל.

חלומות שווא? יכתבון

ב´משפחה´ לא מסתפקים ב´ פרויקט מיוחד´ אחד, וכתבה עם אוסף סיפורים על חלומות האדמו"רים (בעיקר) ו(גם)הרבנים, הופכת ל ´פרויקט מיוחד´. היה חסר רק אייקון ´מפהק´... למרות זאת, מילה טובה על מעשה ידיו להתפאר של ירוחם לנדסמן, שמוכיח שוב את כישרונו הברוך בסיפורי חסידים.

לכבוד מיליארד מיליארד טועים

כתבה קצרה בת שני עמודים ב´בקהילה´ על ´מיאנמר´ והדיקטטורה השולטת שם (כשיש תמונה המרוחה על שני עמודים, גם בפתיחת הכתבה, ראוי שנקבל בקטנה, בצד, הסבר על התמונה). ב´משפחה´ קיבלנו כתבה בת שלושה עמודים והרבה תמונות על מפקד האוכלוסין בסין - מדאיג ללא ספק, הרבה יותר מ´מיאנמר´ - רק שבסוף הכתבה נכתב כי רק בחודש אפריל יידע כל העולם כמה סינים בדיוק יש. אז מה זו הכותרת "מיליארד ו-300,000,000 סינים לא טועים", צ"ע. בנוסף לכך, לא אהבנו ת´קטע שמסיים את הכתבה ("כמה טוב שפרמה אי שם לפני מאות שנים מלחמת האזרחים הסינית וכו´..."). גם לציניות ולהומור מותר שיהיו גבולות, ודאי לנו, כיהודים וכישראלים החיים שנים בלחמות, ודאי כחרדים.

העליון יכריע

למרות הכל ומסיבות שונות, יש בי מעט כבוד ל´שעה טובה´. הכתבה על "שנת ההכרעות ב´עליון´", מנפצת שוב את הבועה. הכל אולי נכון, אבל לחישת הציפורים על כך שכתב האישום נגד עו"ד יעקב ויינרוט הוגש על מנת לחסום את דרכו לנשיאות ביהמ"ש העליון, היא כה הזויה, שכשנותנים לה במה בכתבה מגזינית, יוצרת חסימה בניפוח הבועה המכילה את מעט הכבוד הנותר ל´שעה טובה´.

טעות קטלנית

על תקן "ניבא ולא ידע מה ניבא", או שמא בשל "נבואה ניתנה ל...", כותרת הכתבה המגזינית ב´שעה טובה´ על ה´תקלות´ של המלמדים בחינוך הילדים היא - "טעות קטלנית". הנושא הוא חשוב בהחלט, הכתבה בסדר, אבל לעסוק בזה בעיתון שעלול להגיע לידיים ילדותיות ומי יודע מה לגרור בעקבות כך כאשר ילד יחליט שהמלמד שלו עושה טעויות - הוא ´טעות קטלנית´. זה נושא לערבי הורים ולכנסי חינוך, הרבה פחות לכתבה מגזינית.

החדשות

הבטחתם לנו הכנסה, השנה

יעקב ריבלין ב´בקהילה´ מדווח בפרוטרוט על "עימות בלתי נמנע" בשל המשבר סביב החוק והתנכלות נתניהו לחרדים. אריה ארליך ב´משפחה´ מתייחס לנושא רק בעמ´ 8, כשבכתבה יש התייחסות גם לקצבאות הילדים וגם להסתה שנשמעה מד"ר שמחון (משרד האוצר) נגד החרדים. שניהם מתייחסים לדיוני וועדת גבאי ולפגישות של גפני וישי עם הסטודנטים. דרכו הייחודית של ריבלין, מוכיחה את עצמה גם הפעם.

אולי נכתוב שוב על עמנואל?

לא ברור מדוע ´משפחה´ יצאו בכותרת ראשית על התנתקות סלונים מקבלת תקציבים מהמדינה בעוד זה נטחן עד דק במהלך השבוע החולף. מיקום בעמוד 8 לידיעה כזו, כמו ב´בקהילה´, ראוי יותר.

ליצ-מ(א)ן דפליג

ליצמן מתראיין ל´משפחה´. ושוב הוא מפרגן לגפני ושוב הוא תוקף את פרוש (חבל שריבלין לא מפרסם את הראיונות שהוא עורך ב´קול ברמה´). אם כבר ליצמן, ריבלין מפרסם ב´בקהילה´ על המגמה להקמת מועצת גדולי תורה חדשה באירופה, יוזמה שקשורה לליצמן, שמכין לו היטב את הקרקע לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים, מה שלא נראה כרגע, לדעת כולם. גם אורי פולק במדורו (המעוצב מעט מחדש) ב´שעה טובה´, מדווח כי ליצמן כנראה בדרך לעוד קדנציה, לאחר "התקלות" של מתנגדיו בסיעה המרכזית ולאור כך שהמסע שלו באירופה לא הניב תמיכה לתפקיד יו"ר הועד הפועל העולמי. אנחנו רשמנו, כך שנוכל להעמיד את הפרשנויות הללו מול מבחן המציאות.

בני ברק לזרים

´חיים הבר´ יצא מטעם ´משפחה´ לסיור ברחובות בני ברק עליהם השתלטו העובדים הזרים. בעיה קשה שלא באה לידי ביטוי מספק בשאר השבועונים. הכתבה לא "סוערת" כמובטח. ואנחנו שאלה: האם הזכרת שמו של יהודה הבר כחבר בצוות המיוחד שהקים ראש העיר לטפל בבעיה, היא מחמת שם הכתב, הבר? אולי. מה שכן, דעתו של ישראל פלר, ממנה משתמע כי ראוי להילחם בזרים בכל דרך, בשביל "לשמור על רמת המחירים של הדירות בפרדס כץ", תמוהה. גם ב´שעה טובה´ יש כתבה בנושא - "חרטום בבני ברק", ובה ציטוטים ממכתב הרבנים, שיחה עם חבר מועצת העיר בן שמעון שנאבק בנושא, וכן שיחה עם חבר מועצת העיר ת"א, שמוצג ככזה שכבר הצליח להילחם בתופעה. ההתייחסות לנושא בעיתון ´בקהילה´ מזערית, במדור ´מקומי´. גם שם, מכתב הרבנים ושיחה עם גדליהו בן שמעון. טוב לו למאבק הזה שנולד, רק בשביל שנדע על גדליהו בן שמעון.

השליח שלא נשלח

פסטיבל השלוחים של חב"ד סוקר בכל כלי התקשורת. בחלקם הנושא יצא מכלל פרופורציה, למרות המעלה הגדולה שבשליחותם.

´משפחה´: אליעזר שולמן נכח במקום ומגיש כתבת ענק ב ´המהדורה השבועית´ על הכינוס והמסתעף ("צבא העם"). הכתבה עשויה היטב, ודי בלקרוא אותה בכדי לחוש במשהו ממעמד ההוד שליווה את המשתתפים.

´בקהילה´: קיבלנו דיווח ("כל העולם באולם אחד") של "שליח ´בקהילה´ לכינוס". מסופקנו אם אכן היה שליח כזה, כי אם היה, לבטח שמו היה מתנוסס לתפארה. ואולי הוא שליח של מערכת חדשות אחרת? אולי ואכמ"ל. ב´בקהילה´ גם למדנו מה ההבדל בין ´בלעדי´ ל´מיוחד´: ה"מבט מבפנים" של הרבנים קרינסקי וקוטל רסקי מ´המרכז לענייני חינוך´, הוא ´בלעדי´, וה"מבט מבחוץ" של הנגיד פישהוף וח"כ מוזס, הוא ´מיוחד´. רשמנו.

´שעה טובה´: שלומי גיל מסקר את הכינוס סיקור פושר. לא ממש הצלחנו להבין מתוך הכתבה האם הוא נכח שם בעצמו או לא. בתור "שליח ´שעה טובה´", הוא לא מוצג. למערכת ´הגניזה´ נודע כי שלומי גיל הוזמן לכינוס השלוחים ודרכו לא צלחה מחמת בירוקרטיה שמנעה ממנו לצאת לחו"ל. וראוי לצטט כאן את האמרה המזוהה עם שולי רנד "כל השערים ננעלו חוץ משער הדמעות".

בד"ץ בבג"ץ

יהודה כהנא מדווח בקצרה ב´בקהילה´ על העתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי שלושה אברכים מ´העדה´ נגד החפירות ביפו וההתנערות של הנהלת ´העדה החרדית´ מהיוזמה. ב´שעה טובה´ שלומי גיל מתעלה ומדווח בהרחבה על "אנשי הבד"צ הגיעו לבג"צ", תוך שיחה עם פפנהיים וקרויס, המצדדים נגד ובעד. קורה ש´שעה טובה´ הרבה יותר טוב ומעניין מ´בקהילה´. קורה.

ראיון חדשותי?

לאחר שלושה עמודי פרסום ב´בקהילה´ ל´עוז והדר´, מופיע ראיון של מוטי רובינשטיין עם מנכ"ל מרכז ההדרכה המקצועי ´פרוג´. לפי המיקום נראה כראיון פרסומי, אבל חתימתו של רובינשטיין על הראיון תמוהה. אלא מאי? בחדשות הפרסום עסקינן, מקומו של הראיון בעמודי הכלכלה, הפרסום והמדיה. משום שאין ב´בקהילה´ מדור כלכלה, נפל לו הראיון באמצע שומקום.

דבר אחר

הציור המזוויע באוניברסיטה העברית שבא נגד הפרופסור החרדי, בא לידי ביטוי רק ב´משפחה´, אליהם הוא התראיין בשבוע שעבר. בעוד בכלי התקשורת המקוונים הוצג כי הציור בא בשל הראיון, דווקא ב´משפחה´ דווח כי זה קרה שעות ספורות לפני הראיון, מה שאומר שזה קרה בכלל בשבוע שעבר ולא השבוע. בכל מקרה, אין ספק שהראיון היה אמור לקבל משמעות אחרת לגמרי, לולא הוא היה כולל בתוכו את דבר הציור. את ההשלמה מאז, קיבלנו השבוע. ב´בקהילה´ וב´שעה טובה´, אין התייחסות לצעד האנטישמי.

צחי לא צח

הקלון שהוטל על צחי הנגבי בא לידי ביטוי בשבועונים כאילו מדובר באחד מאנ"ש. דווקא ב´משפחה´ ההתייחסות היא מינורית (בטורו של ארי סלומון). ב´בקהילה´, שרה גל מסקרת בהרחבה את גזר הדין והפרשנויות, במקביל לסיקור חייו הפוליטיים של הנגבי וההשפעה של ההחלטה על המערכת הפוליטית. ב´שעה טובה´ הסיקור דומה, רק ללא סיקור חייו הפוליטיים ועם יותר במה לדברי השופטים בגזר הדין. הפעם, האס נמצא אצל ´בקהילה´.

עכשיו בישראל: הבחירות בארה"ב

´משפחה´ ו´שעה טובה´ ממשיכים לעסוק בבחירות שהיו בארה"ב. בעוד ´משפחה´ השקיע בכתבה על "הנבחרים" - השמות היהודים החמים בבחירות, ב´שעה טובה´ הסתפקו בכתבה ופרשנות על כך שהאמריקנים הבהירו לאומבה ש"החיים אינם במת בידור".

אהבנו (או: LIKE)

● "לגור בתוך חלום": הכתבה במגזין ´בקהילה´ על הבתים היקרים בתבל. תודה שהוצאתם לנו את העיניים. רק היה חסר לנו הלוגו של "המלחמה על הבית".

● במסכת השינויים הבלתי נגמרים שעובר על השבועון ´בקהילה´, מדור ´קהילות הקודש´ שוב משתנה. הכיתוב מופיע כפי שצריך בתחתית התמונה ולא אי שם תחת איזו ספרה עמומה. יופי.

● "הפרוטוקול" ב´בקהילה´ מהמפגש של גפני עם שחר אילן והסטודנטים באוניברסיטה העברית השבוע. זה מעניין, וחבל לנו שלא כל הציטטות הובאו, כי אם רק חלקים מהם. זאת לעומת ´משפחה´ שפרסם את הדברים בבוקסה קטנה, עם הרבה פחות ציטטות ורשמים מהחוויה.

● גרנות בדרכים ביקר השבוע בכפר רג´ר שחלקו הצפוני מיועד לסיפוח ללבנון. הפעם, הערבים קיבלו את כל הבמה.

● במקצועיות מרשימה, מסקר יאיר וסרמן ב´ממונות´ ב´משפחה´ את מדד העוני שפורסם, ומקום הציבור החרדי במדד. הנתונים כואבים, הכתבה טובה.

● חגי הוברמן בטורו השבועי ב´בקהילה´ מתמקד יותר ויותר בתחום המדיני ופחות בתחום הצבאי. זה לא אומר שאנחנו לא רוצים כתב צבאי, אבל זה בהחלט אומר שאנו צריכים כתב מדיני.

● רק ´שעה טובה´, כמו שרק הוא מעז, מדווח על המהומות והמלחמה המתנהלת בשבוע האחרון בשכונת בתי ורשא בירושלים. החשק לקרוא את הכתבה ירד לנו כשקראנו את כותרת המשנה, בה נכתב: "שלומי גיל שנקלע לשטח חזר מזועזע ועמוס רשמים עגומים על מלחמות היהודים, אותם שירבט - צריך לומר במשורה ולאחר קיצוצים מתחייבים". פחדנים.

● עוד דיווח שמצאנו רק ב´שעה טובה´, עוסק בעניינו של ח"כ אמסלם, והסערה שעוררו דבריו ב´מעריב´. לצד זה, פרצנו בצחוק מתגלגל כשקראנו ש"בש"ס אומרים כי הוא נסוג לאחר שהתברר כי הסיכויים לצאת נגד ש"ס אפסיים". מצחיק ומשעשע.

● תמיד שאלנו את עצמנו היכן לומדים ילדי שלוחי חב"ד שאבותיהם פועלים במקומות נידחים, כמעט ללא נפש יהודית. מנחם כהן נותן לנו את התשובה לכך במגזין ´בקהילה´, ואנו למדנו כי מדובר ב´חיידר מקוון´. מעניין.

לא אהבנו

● הכתבה במגזין ´שעה טובה´ על יהודה גורדון מתיר העגונות. נדושה ואין בה חידוש, גם לא בתמונות. לא, לא אהבנו.

● לא ברור מה צפת עושה שוב בעמודי החדשות של ´משפחה´. האם הצורך במתן במה לרבה הספרדי של העיר, הוא שהביא לכתבה ממוחזרת, או שמא פניית הרב וולפא לרב מצגר, היא העילה לכתבה? לא ברור, לא אהבנו.

● כך הפתיעו בוגרי ´הבצפר´ את ראשי ´בקהילה´. לא, זו לא ידיעה פרסומית, ב´בקהילה´ זו ידיעה חדשותית. למה? כי בוגרי ´הבצפר´ גיבשו לפרוייקט הסיום של הקורס, תוכנית שיווק ואסטרטגיה למהדורה החדשה של ´בקהילה´ שלא גומרת להתחדש ולהשתנות. חדשותי-חדשותי, כמעט ראשי..

● ´תשמעו סיפור´, המקבילה של ´פכים´ מ´בקהילה´ ב´משפחה´, מתפרסם אך לא בכל שבוע וחבל. לא שהסיפורים כל כך מעניינים, אבל או שהוא מתפרסם כל שבוע או בכלל לא. הקץ למשחקים.

● שר החינוך גדעון סער נמצא לאחרונה די הרבה בכותרות בציבור החרדי, ובצדק מבחינתו. לנו זה נמאס, אז אמנם ב´בקהילה´ וב´משפחה´ אנו מקבלים אותו מעט ובביקורת הנוגעת לציבור החרדי, ב´שעה טובה´, אורי פולק נעזר בטורו של שלום ירושלמי שפורסם בשבוע האחרון ב´מעריב´, בכדי להתנגח שוב בשר סער, בעיקר על בגידתו בימין. נמאס מסער, נמאס מקונטרול C ו-V.

● "מלחמה על הבית", המשפט שהתלווה ומתלווה לכל הכתבות ב´בקהילה´ העוסקות בנושא מצוקת הדיור בציבור החרדי, הפך לכותרת כתבה של שרה גל על האישור שנתן בג"ץ לבניית בניין ליהודים ביפו. יחסית לנושא שלא ממש מעניין את הקורא החרדי הממוצע, קיבלנו כתבה גדולה ומקיפה. לא יפו לכם...

(באדיבות בלוג ´הגניזה´)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר