מאבק 'יתד' ו'משפחה': הדרמה מאחורי הקלעים • חשיפה

"יתד נאמן" פרסם את מכתבו של הגרי"ש אלישיב נגד חינמון "משפחה", ומאחורי הקלעים התרחשה דרמה של ממש. באיזה מכתב מחזיקים אנשי "משפחה"? בדיקת "כיכר השבת" מגלה את הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים של פרסום המכתב, שהרעידה בימים האחרונים את הנהגת הציבור החרדי. מיוחד

חיים שקדי | כיכר השבת |

נקודת שיא במאבק הארוך שמנהל ביטאון דגל התורה, 'יתד נאמן', נגד עיתון 'משפחה', נרשמה הבוקר (שישי), עם פרסומו של מכתב בשמו של פוסק הדור מרן הגרי"ש אלישיב נגד 'משפחה' בו הוא קורא שלא "להכשירו ולסייע בידו".

בדיקת "כיכר השבת" מגלה את הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים של פרסום המכתב, שהרעידה בימים האחרונים את הנהגת הציבור החרדי.

הורתו ולידתו של המכתב שכוון נגד החינמון החדש מבית 'משפחה', שהחל לצאת לאור לפני שבועיים בתמיכתם של גדולי האדמורי"ם והרבנים, באה לאחר שלאנשי 'יתד נאמן' התברר כי בשבועות האחרונים התייצבו מרנן הגאון רבי ניסים קרליץ והגאון רבי חיים קנייבסקי לימינו של החינמון.

לאחר שהוברר להם כי העיתון הינו עיתון חדשות בלבד, וללא תכנים פובליציסטיים, חתמו מרנן הגר"נ קרליץ והגר"ח קנייבסקי יחד עם הגאון רבי גרשון אדלשטיין שצירף את חתימתו לבקשת הגר"ח, על מכתב תמיכה בחינמון החדש.

קיומו של המכתב, אליו הצטרפה גם וועדה רוחנית חדשה ומורחבת שמונתה על ידי גדולי הדור שליט"א, ובראשה רבנים מוכרים, חסידיים וליטאיים, הפועלת במערכת עיתון 'משפחה', גרמה לאנשי 'יתד', לצאת למאבק איתנים נגד 'משפחה'.

מי שהוביל את המאבק ב'משפחה' הוא רפאל מאיר, שהעביר בשבוע שעבר מסר לבנו של הגר"ח, כי באם תוענק תמיכה רשמית ל'משפחה' יפעל לפרסומו של מכתב מבית מרן הגרי"ש אלישיב, נגד העיתון.

ואכן, משהתברר להם כי הגר"ח עומד איתן בתמיכתו ב'משפחה', פעלו אנשי יתד, באמצעות אנשיהם בבית הגרי"ש, להוצאתו של מכתב שכזה, כשבשלב ראשון הוחלט שלא לפרסמו אלא להשתמש בו כאמצעי נגד תמיכת הרבנים ב'משפחה'.

כבוד התורה

כשעלה הנושא לדיון בבית מרן הגרי"ש אלישיב, התברר כי גם בבית פנימה קיים מאבק לא פשוט. תלמידו ומקורבו של מרן, הגר"י אפרתי, טען כי לאור חולשתו של מרן הגרי"ש, מעורבותו במאבקים ציבוריים פחתה ולכן לא שייך להחתים אותו על מכתב חדש נגד 'משפחה'.

המקורבים הנאמנים ל'יתד', הציגו מצדם עמדה לפיה גיבוי מצידם של הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ ל'משפחה' יהפוך את 'יתד' ללא רלוונטי. לדבריהם גם מבחינה השקפתית קיים צורך בשימור מעמדו של יתד, שהרי 'משפחה' אינו עיתון שיוביל מאבקים ציבוריים בשמם של גדולי ישראל.

במטרה לתת מענה לבעיות שהציג הגר"י אפרתי, החליטו אנשי יתד, ליצור לפני פרסום המכתב תחושה אצל קהל הקוראים לפיה העיתון בשליחות מרן הגרי"ש עדיין מוביל מאבקים ציבוריים נגד "החרדים החדשים" ואף הגרי"ש אלישיב יוצא חוצץ נגדם.

כחלק מהמגמה, וכחלק מהרצון לגרום למרן הגר"ח קנייבסקי לסגת מתמיכתו ב'משפחה', פרסם 'יתד' השבוע ביום שלישי את מכתבו החריף של הגרי"ש אלישיב נגד השתלבות החרדים בצבא ובאקדמיה, במהלך שנועד לאותת למעורבים על מעורבתו של הגרי"ש במאבקים ציבוריים ולעורר את המאבק ב"חרדים החדשים".

למאבק שהושק בהפתעה, ללא קמפיין, ללא ניסיון לצרף אליו רבנים אחרים ואפילו ללא מאמרי מערכת חוצבי להבות מקדימים, הייתה מטרה אחת, להראות כי הגרי"ש עודנו עומד בראש מאבקים ולהכשיר את הקרקע למכתב נגד 'משפחה', מתחרהו העסקי של יתד.

וכך, המתין מכתבו של מרן הגרי"ש אלישיב, אותו לפי עדויות אכן אישר אך לא חתם עליו בעצמו, עד להכשרתה של דעת הקהל, ורק היום הוא פורסם.

הסכמה ללא חתימה

עיתוי פרסומו של המכתב - שבועיים לאחר צאתו לאור של החינמון מבית 'משפחה'. העובדה שהתאריך שעל המכתב הוא ל' כסליו, יום שני האחרון, ולא תאריך יום האתמול. העובדה שהחתימה המופיעה על המכתב זהה עד לרמת הפיקסל, לשתי חתימות נוספות של הגרי"ש שהתפרסמו השבוע, זו שקראה לתמוך ב'וועד הרבנים' וזו שיצאה חוצץ נגד השתלבות החרדים בצבא ובאקדמיה, וניסוחו של המכתב ממנו משתמע כי קיימים מי שמכשירים את החינמון, חשפו כי מאחורי הקלעים התחוללה בימים האחרונים דרמה של ממש.

ודרמה כזו, כאמור, אכן התחוללה סביב המכתב החתום אותו מחזיקים אנשי 'משפחה'.

הסיבה בשלה, לא פרסמה מערכת 'משפחה' את המכתב ואת דברי ההסכמה, הייתה בשל בקשתם של גדולי ישראל, שלא לעורר מחלוקת מול אנשי ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב, המובילים את העיתון המתרה, מבית 'יתד נאמן'.

ניסיון לבדוק מול אנשי 'משפחה' הבוקר, אם עכשיו יסכימו לפרסם את המכתב אותו הם מחזיקים, העלה תגובה לפיה "אנו נמשיך ונשמור על כבודם של גדולי ישראל, גם בעיצומו של מאבק מסחרי אנו מודעים לאחריות שמוטלת עלינו ולא ניתן יד - אפילו בעקיפין - לביזויים של גדולי הדור שליט"א".

את תגובת מערכת 'יתד נאמן' לא ניתן היה להשיג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות