סודות התעשייה

שירת רבים? הקלטת יחידים! • כך עובדים עליכם באוזניים

אחרי תקופה די יבשה בתחום המוזיקה, מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, עם טור הביקורת השבועי שלו, כשהפעם הוא נוקב מתמיד וחושף את סודות התעשייה (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
שירת המונים מרגשת, "אחת שאלתי" (צילום: אלי זינגר)

מוזיקאי טוב הוא אחד שיודע לעשות מוזיקה טובה. מוזיקאי מצוין זה אחד שיודע לעשות מוזיקה טובה וגם ללמוד מניסיון קודם שלו ולעשות מוזיקה טובה עוד יותר. ישראל סוסנה הוא מוזיקאי מצוין ועוד קודם לכן אחלה בן אדם עם אישיות נעימה וזורמת. לצד היותו מנהל תזמורת אירועים מצליחה, בשנים האחרונות עורך סוסנה הפקות של שירת המונים לבחורי ישיבות באירועים שונים בהן הוא מבצע יחד עם הבחורים את מיטב הלהיטים העכשוויים.

>> למגזין המלא <<

אני מצטער (לא ממש...) לנפץ את האשליה התמימה, שהתוצאה שאנו מקבלים מהקלטות ה'קולולם' השונות בדוגמת סרטונים ערוכים ומוכנים, היא זו שהוקלטה באולם עצמו עם הבחורים הלא מקצועיים ולעתים הזייפנים בטירוף. המטרה האמיתית של הערבים האלה היא למען החוויה של אותו הערב באולם עצמו. אף אחד לא באמת מקליט את הקהל ואז מעלה את זה כמות שהוא ליוטיוב... מהמון סיבות. הן בשל הצורך לפזר מיקרופונים איכותיים באולם כולו ואז לנקות את הרעשים ולעשות מיקס, מלאכה מורכבת מאד ולא משתלמת. במקרים הטובים יותר מציבים כמה מיקרופונים ומשתמשים בחלק מהאווירה כתוספת להקלטות מקהלה נקיות באולפן, במקרים הפחות טובים אין שום קשר בין הקליפ שאנו צופים בו והקלטות האולפן שנעשו בצורה נקיה ובין מה שקרה בשטח באמת. המשחק האמיתי הוא למצוא את האיזון בין התחושה החיה והסאונד החי והלא ממש מהוקצע של הקהל לבין הקלטה נקיה ומהודקת יותר.

בקליפ החדש שלו "ולבקר בהיכלו", לוקח סוסנה את הפקות הקולולם שלו רמה אחת קדימה מבחינת הסאונד והעיבוד ובניגוד לדוגמאות עבר שלו, בהן היה ברור לעין ולאוזן כי ההקלטה נעשתה באולפן באופן מלא, הפעם התחושה היא חיה ומעניינת יותר ולא גורמת לצופה (המעט יותר מקצועי) לדיסוננס בעין ובאוזן למרות שברור שגם פה נעשתה עבודת הפקה והקלטה באולפן. סוסנה אחראי לעבודה נהדרת גם בעיבודים הנעימים ולא מתחכמים מידי ובשילוב שלהם בקליפ הסופי. כיף לצפות ולשמוע ולראות את הצעידה קדימה גם בפרמטרים האלה.

• • •

אבי פודולינסקי הוא אחד הקולות היותר מעניינים במוזיקה היהודית, קול עמוק ונוגע עם כתיבה יפה ומעניינת. כל אלו הופכים את שם השיר החדש שלו למסקרן עוד יותר כשהוא מצהיר דווקא "אין לי קול", בשיר מסע אישי שכתב והלחין בעצמו.

פודולינסקי שבדרך כלל שר בסגנון רוקיסטי הפעם הלך על שיר בסגנון רגאיי אלקטרוני בעיבודו המצוין של מאור חיים.

השיר כיפי להאזנה ובהחלט ראוי, אך הייתי מצפה מפודולינסקי ובכלל מכותבי המוזיקה המקורית להעביר את שיריהם דרך עריכה לשונית כל שהיא ובכך למנוע טעויות מביכות בעברית דוגמת "העצמות שלי מפורקים" במקום "מפורקות". האמירה הזו רלוונטית גם למצליחים ביותר בין זמרי המוזיקה היהודית כולל ישי ריבו ששר בלהיט הגדול שלו "הלב שלי" - "כמו תופה של מרים" בפיי רפויה וחלומה במקום פיי דגושה ושרוקה. יש אנשים שזה המקצוע שלהם להציץ על הטקסט ו"לאשר" את נכונותו הלשונית. זה חשוב.

בכל מקרה, אני מחכה לחומרים נוספים של הבחור המוכשר הזה שמרענן לנו את האוזן בסגנונו הייחודי.

• • •

השיר החדש של דוד כהן "השיר שלי" הוא שיר כיפי מאד לאוזן, זורם ומלא באנרגיות טובות. כהן שהוציא כמה שירים מוצלחים בשנה האחרונה כתב והלחין הפעם את השיר החדש בעצמו לצד הפקה מוזיקלית מבריקה לחלוטין של מיודענו מהקטע הקודם בטור - מאור חיים שעשוע.

את השיר מלווה לאורך רובו רק גיטרה חשמלית, סגנון שאנו פוגשים גם בלהיטי ענק בינלאומיים מתוך הבנה שעיבוד טוב אמור לשרת את השיר בצורה הטובה ביותר ולא בהכרח לפרנס שורת נגנים ארוכה. העיבוד פה נכון מאד לשיר ובעיניי זו החלטה מצוינת של המעבד בשילוב אומץ בריא של הזמר.

נכון שהטקסט פה, בניגוד להפקה המוזיקלית, הוא לא הדבר הכי מבריק שפגשתי בלשון המעטה והוא בסגנון "חרוז תפוז", אבל התוצאה הסופית כיפית וראויה. בפעם הבאה, מעט יותר עבודה על הטקסט ומשמעותו והשמים הם הגבול.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:

במקום הראשון: המעבד והמנצח יואלי דיקמן עם סינגל החופות החדש שלו - "תפילת חופה".
במקום השני: אופיר סלומון עם הסינגל קליפ החדש שלו - "תצא מזה".
במקום השלישי: מיודענו, אבי פודולינסקי עם השיר - "אין בי קול".

  • להערות הארות והוכחות "מדעיות" על אמיתות האסטרולוגיה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר