'מגזין כיכר'

לשיר בעברית - בלי עילגות מביכה // ביקורת אלבום

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטורו השבועי | והפעם, ביקורת מוזיקלית על אלבומו השלישי והחדש של אורי דוידי - "אני חי" (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אלבומים פאסה? מעשית כן... אין כמעט אלבומים חדשים בתקופה האחרונה, הקונספט כמעט ונעלם, ועדיין, כשאני כבר שומע אלבום חדש, אני מבין את המשמעות של אוסף שירים מסודר. לפעמים זה טוב ולפעמים קצת פחות, כי פתאום מצטרפת לה שורה של פגמים שצפה בכמה שירים.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

אלבומו השלישי והחדש של הזמר מארה"ב אורי דוידי - "אני חי", הוא אחד האלבומים היחידים ששמעתי כאלבום בתקופה האחרונה. דוידי הוא זמר מעולה, בעל קול נעים, שמאחוריו כבר כמה להיטים מצוינים. האלבום החדש שלו, מופק מוזיקלית נהדר, עם מיטב היוצרים בתעשייה ובאופן כללי נעים לאוזן. דוידי שהחל את דרכו בעיקר כזה שמבלבל אותנו בינו ובין אודי דוידי... יכול בשנים האחרונות ליהנות מהבמה הריקה עם הפרישה של אודי דוידי והאלבום השלישי של אורי דוידי בהחלט מנכיח אותו כיוצר פופ יהודי בולט.

למרות שאני לא חסיד גדול של כתיבה בסגנון השורה הזאת בשיר - "יאללה בוא תביא ת'אור", השיר שפותח את האלבום "תבנה עולם" הוא אחד משירי העברית היותר טובים באלבום ומדובר באלבום בו יש שמונה שירים בעברית מתוך 11 השירים. את "תבנה עולם", כתבה מירי ישראלי, ללחן של איצי וואלדנר, כשעל העיבוד האלקטרוני אחראים הצמד דניאל קפלר ויאן פרייטור.

מיד לאחריו מגיעה נפילה ברמת העברית עם השיר "להודות לך", מילים בסיסיות בקושי, שכתב החברותא של דוידי ומושרות בהברה אשכנזית כאילו נכתבו בספר התהילים. הרעיון חמוד, תפילת החתן המודה להשם על חסדיו, הביצוע הטקסטואלי עילג קמעא. הלחן של איצי וואלדנר, השותף המוזיקלי המרכזי של דוידי ואילו העיבוד של מנדי פורטנוי המצוין.

ואם כבר בעילגות עסקינן, שיר הנושא של האלבום - "אני חי", הוא מופת שלילי לתופעה בה זמרים אמריקאים חושבים שהם יכולים גם לכתוב מילים עם שורות מופלאות במיוחד כמו "רק שאני חי הכל כדאי", שייכנסו לבטח לפנתיאון המוזיקה היהודית לצידם של מיטב המשוררים והפייטנים בהיסטוריה היהודית. הקצב מעולה, הלחן חמוד, השילוב עם המילים אינפנטילי ומביך.

אני לא מבין למה ממשיכים להוציא שירים כאלה בלי שאיזה מפיק מוזיקלי ישראלי ישמע אותם לפני ויאמר את דעתו בנושא.

עילגות דומה ישנה גם בשיר שחותם את האלבום "JUMP 2.0", גרסה חדשה לשיר שכבר יצא כסינגל לפני כשנה. ההתעקשות לשיר בעברית ("יש בך מה להתלהב") לעתים יכולה לבוא בעוכריו של הזמר שלא יודע לזהות את החולשות של השיר, כשהטענה הגדולה יותר, מדוע הוא לא עבד עם מפיק ישראלי שיבחן את השיר והתוצאה וישפר אותה. לעתים זה לא רק המילים כמו גם הביטוי הלא נכון שלהם במלעיל או מלרע כפי שקורה בשיר "הנה גאולה" בו שר דוידי כמה מהמילים במלרע צרפתי, לא נעים לאוזן ומיותר להפליא אם היה איש מקצוע ששומע את זה ומסדר את זה כיאות.

אחד השירים היפים באלבום הוא דווקא שיר חסידי - "תמיד מספרים", בלחנו של המלחין המצליח, הרשי ויינברגר, בעיבוד משותף של דייויד טויב ושרוליק מנדלסון. השיר שהזכיר לי את סגנונם של ברוך שלום ויידל, מלא באנרגיות וגרוב מעולה.

שימו אוזן גם על "אחד אני יודע" להיט פופ כיפי ומקפיץ, "אתה עמדי" בו רמת העברית דווקא טובה, "ו"מי יודע" המצוין באנגלית.

לסיכום, אורי דוידי הוא זמר באמת נהדר עם קול מתוק וגבוה. יש לו אנרגיות טובות וגם רגש והאלבום החדש שלו לא מכאיב באוזן ומכיל גם כמה שירים בהחלט ראויים כשדוידי גם מעניק הרבה שירים חדשים באלבום, כאלה שלא יצאו כסינגלים וזה דבר לא שכיח במיוחד בשנים האחרונות. לגבי העברית... שם יש עוד דרך לעשות כדי להגיע לתוצאות מקצועיות יותר.

ולפינת השירים הנצפים ביותר השבוע בידי הגולשים:

במקום הראשון: נגן הגיטרה האלוף, בחור הישיבה ארי אטינגר, עם הביצוע שלו ל"השיבנו"

במקום השני: מקהלת 'מלכות' ו-1500 ילדים מבצעים "ממלכת כהנים"

במקום השלישי והקצת מפתיע: יעקב ישראל עם הסינגל קליפ החדש שלו - "הכל טוב אחי"

  • להערות הארות והצעות כלליות ופרטיות: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר