

יש שירים שנכתבים עם קולמוס. יש שירים שנכתבים עם דמעות. ויש שירים — כמו אלה שנעסוק בהם כאן — שנכתבים עם דף גמרא פתוח. בשנים האחרונות, צומחת לה תנועה מוזיקלית חרישית אך בוערת, של יוצרים שלא רק מלחינים — אלא לומדים ושניכר בהם שהשירים האלה הם לא רק מנגינה שנועדה למטרות מסחריות.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
פעם היו אלה רק הניגונים הישנים שזכינו לשיר בסעודת חג השבועות. היום, יותר ויותר שירים חדשים מתווספים לרפרטואר — כאלה שיודעים לחבר את אהבת התורה עם הפקה מוזיקלית מוקפדת ולחנים מעוררי לב.
הנה שישה מהם, שכל אחד מהם הצליח — בדרכו — להפוך לשיר ש"כולם שרים".
בעבור אבותינו – נפתלי קמפה
ללא ספק להיט התורה הגדול ביותר של השנים האחרונות. השיר "בעבור אבותינו" הולחן על ידי נפתלי קמפה בשיתוף אלי קליין, ויצא לפני שבע שנים כסינגל לקראת חג השבועות. על העיבוד המוזיקלי היו אחראים אלי קליין ואיצי ברי. השיר נכלל מאוחר יותר באלבום הבכורה של קמפה, וזכה לאהדה רחבה בעיקר בקרב ציבור בני הישיבות ובמסיבות החומש והסידור בקהלים רבים.
קמפה, שתמיד ידע לשלב בין לחן פשוט לרגש עמוק, הצליח ליצור פה יחד עם קליין רגע ישיבתי צרוף. לא פלא שהשיר ממשיך לרגש גם שבע שנים אחרי שיצא, בגרסאות מחודשות ובשירת המונים.
לפני כשנתיים, התקיים מופע שירת המונים בעיר מודיעין עילית בו השתתפו למעלה מעשרת אלפים בני תורה ששרו יחד את השיר – תזכורת מרגשת ש"בעבור אבותינו" כבר הפך לנכס צאן ברזל של ממש.
אהבת תורה – ארי גולד ומוטי וייס
"אהבת תורה", שיצא לפני כארבע שנים, הפך להמנון של ממש כזה שהרעיד את בנייני האומה כבר כמה פעמים עם אלפי בני ישיבות ששרים אותו בהתרגשות רבה. הביצוע של ארי גולד ומוטי וייס, ללחן של אלחנן אלחדד, מעובד אף הוא על ידי הצוות אלי קליין ואיצי ברי, הפך את קטע התפילה מברכת החודש – "שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים" – לשיר שכולנו שרים בפה מלא.
גולד סיפר בראיון: "שמעתי את השיר וידעתי שאני לוקח אותו", והציבור — לקח איתו גם. באופן מעניין, לשיר לקח זמן לתפוס, רק כחצי שנה לאחר יציאתו הוא הפך ללהיט.
מאז יצא לו גם ביצוע ווקאלי מותאם לימי ספירת העומר, והשיר הפך לחלק בלתי נפרד מאירועי שבועות, סיומים ומופעים רבים דוגמת המופע של אברהם פריד בבניני האומה ומופע ההשקה של אלבום הבכורה של מוטי וייס בו אירח את ארי גולד לביצוע מרגש וסוחף של הלהיט.
בזכות התורה – מוטי שטיינמץ
יש שירים שהם תפילה. ככה בדיוק מרגיש "בזכות התורה". השירה של מוטי שטיינמץ – כמו תמיד – לא רק פורטת על נימי הלב, היא פותחת שערים.
המילים לקוחות ממדרש, אבל המנגינה? היא לקוחה מאיפה שמנגינות אמיתיות נולדות – מהמקום שבו הלב כבר לא מצליח לדבר, אז הוא שר. השיר הזה הפך להמנון של ממש, ליווה מאות סיומים, חיבר בין עולמות של לומדים, וחדר גם לאוזניים שלא תמיד שומעות שירי תורה ביום-יום.
השיר הולחן על ידי אלי קליין ואיצי ברי לקראת סיומי הש"ס של 'דרשו'. על פי קליין בראיון ב'דרשו', "הטקסט והלחן של השיר הזה מעוררים גאווה, רוממות ואהבת תורה. השיר הזה רץ לי בראש מאז שהלחנתי אותו עם שותפי איצי ברי לפני כשנתיים, וידעתי כל הזמן שמדובר בזהב, ורק צריך להמתין לזמן מתאים כדי לחשוף את השיר". בראיון ל'משפחה' סיפר: "השיר 'בזכות התורה' שכב אצל יידל ורדיגר במשך תקופה. הוא פשוט היה מונח אצלו, והמתין לאלבום הבא שיֵצא. כשהתחילו לדבר איתנו על שיר לאירוע סיום הש"ס – הבנו שאין יותר מתאים מהלחן של 'בזכות התורה'"
ומתקדש – מוטי שטיינמץ
לפעמים כדור פוגע פעמיים באותו המקום. גם פה מדובר בהצלחה אדירה של אותו הצוות המוזיקלי. השיר הולחן על ידי אלי קליין ואיצי ברי (שוב... איזה מגע קסם יש לשני היוצרים האלה), במיוחד עבור סיומי המחזור השני של הדף היומי בהלכה של 'דרשו'. שיר המשך? אולי. אבל “ומתקדש” לקח את מוטי ואת עולם התורה לכיוון חדש: קליפ שצולם בלב מנהטן, מסר חוצה יבשות, ודגש מחודש על הדף היומי בהלכה. הקליפ מנסה לגשר בין עולם התורה הקלאסי לעולם שמחוץ לבית המדרש — ולהסביר שגם במרכז ניו יורק אפשר "להתקדש".
על פי קליין: "השיר 'ומתקדש' נולד מתוך רצון להביא את קדושת התורה אל תוך חיי היום-יום, גם במקומות הכי לא צפויים. רצינו להראות שגם בלב מנהטן, בין גורדי השחקים, אפשר למצוא רגע של קדושה בלימוד התורה".
המילים מבוססות על דברי רבי חיים מוולוז'ין: "כאשר האדם לומד תורה, כל ענייני העולם הזה בטלים לגביו, והוא עצמו ומעשיו מתקדשים". הקליפ כולל סצנות של יהודים בניו יורק – נהג מונית, בנקאי, אברך – שכולם עוצרים את חייהם, פותחים ספר, ולומדים. חיבור עוצמתי שמבהיר: התורה לא שייכת רק לבית המדרש – היא שייכת ללב של כולנו גם של אלו שיצאו לעולם המעשה.
יש בתורה – שלומי דסקל
השיר "יש בתורה" (או "כי יש בתורה") נכתב והולחן על ידי המלחין והמעבד האגדי משה מונה רוזנבלום ובוצע על ידי שלומי דסקל. הוא יצא כחלק מהאלבום "אחינו – 20 שנה" של ארגון 'דרשו', וזכה לגרסאות רבות ונוגן באירועי שמחה וסיומי ש"ס בארץ ובעולם.
מונה רוזנבלום חזר ליסודות. “יש בתורה” הוא לא עוד שיר, הוא מין מנטרה של חוזק פנימי: התורה כמרפאה, כנחמה, כעוגן. דסקל, עם הקול הגדול שלו, נותן פה ביצוע מרגש וסוחף כאחד.
מילים כמו "לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי" מקבלות לפתע משמעות חדשה — לא במנגינה שקטה ועצובה כפי שהכרנו עד כה למילים האלה, אלא בהכרה עמוקה של מה באמת מחזיק אותנו בזמנים קשים. דסקל נשמע מתחנן במילים האלה, אך גם מלא שמחה ותקווה.

עוסק בתורה – קובי ברומר
השיר האחרון בסדרה וגם האחרון מבחינה כרונולוגית הוא "עוסק בתורה", שנכתב והולחן על ידי גיל ישראלוב ובוצע על ידי קובי ברומר. הוא יצא לפני ארבע שנים כשעל העיבוד המוזיקלי אחראי אהרל'ה נחשוני.
אם הייתם שואלים את קובי ברומר לפני כמה שנים אם יוציא שיר שקט עם מילים על הרב שך — אולי הוא היה צוחק. אבל כשגיל ישראלוב שלח לו את הטקסט, משהו השתנה. ברומר מספר שזה החזיר אותו לישיבה, למאבק הפנימי, לתחושת “למה זה קשה לי?” — אבל גם לאמונה שעם הזמן, הכל ייפתח.
“עוסק בתורה” הוא שיר לא רק ללומדים, אלא גם למי שרוצה ללמוד — אבל לפעמים לא מצליח. ברומר, שידוע בסגנון הקצבי והסוער שלו, הולך כאן הפוך — שקט, פגיע, ופשוט. אולי בגלל זה השיר הזה כל כך נגע.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
- להערות, הארות ושירי התורה החדשים ששכחתי, וברור שיש כאלה: nl@kikar.co.il
0 תגובות