הרב אהרון בוטבול על צריבת הדיסקים ללא היתר: "זה מאוס אבל לא גזל"

הרב אהרון בוטבול נשאל האם מותר לצרוב דיסקים או להוריד מהאינטרנט שירים של זמרים ללא אישור, והשיב כי "זה לא גזל, אבל זה מעשה מאוס מאוד כלפי שמיא" (מוזיקה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
הרב אהרון בוטבול (צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב)

יושב לו זמר ומקליט שירים באולפן, משקיע כסף רב בהוצאת הדיסק, ואחרי כל ההשקעה - מגיע אוהד שרוף וצורב את הדיסק מחברו שנאות להיות הקונה הראשון. האם העניין מותר הלכתית?

הרב אהרון בוטבול, חתנו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, מגיש תוכנית "הליכות עולם" ברדיו "קול ברמה", ביום שישי האחרון בשעת התוכנית, הקריא הרב שאלה מפי מאזין: "לגבי נגנים MP3, האם מותר להקליט שירים ואם לא, למה כולם מעבירים שירים לנגן? הזמרים יודעים שזה קורה. יש אומרים שכיוון שהשירים האלה נמצאים באינטרנט - מותר להעבירם".

"אני דיברתי על כך מספר פעמים", השיב הרב למאזין, "השבוע הייתי בשיעור ברחובות וגם טענו את הטענה הזו: "מותר זה נמצא באינטרנט" אז קם אדם מתוך הציבור ואמר שבגלל דבר כזה שאנשים הרשו לעצמם היתר גרמו לנזק של מאות אלפי שקלים והוא סגר עסק שלם.

היה לו עסק של ייצור תכשיטים מקוריים והוא היה מעצב את התכשיטים ומוכר אותם והציבור אהב את התכשיטים שלו, בא מישהו חכמולוג, לקח את התכשיטים שלו כמו שהם וחיקה את התכשיט ומכר ברבע מחיר".

לפני שניתן פסק ההלכה, חילק הרב בין זמרים הנחשבים למקפידים ואומרים זאת בפה מלא לבין אלו שמקפדים פחות או שכלל לא מקפידים בעידן הנוכחי שהטכנולוגיה פרוצה מזו שהייתה בעידן העבר: "מה נגיד לאדם שהשקיע מהונו והשקיע 70,000 דולר בשביל להוציא דיסק ובתוך יום אחד זה נמצא באינטרנט וכל אחד מקליט את זה ואף אחד לא רוכש ממנו, אז כל הכסף ירדו לטמיון?

אני שמעתי - יש איזה זמר, לא יודע בוודאות מיהו לכן לא אומר, אבל הוא סיפר שמראש הוא מתייאש ובכל זאת הוא מקליט על דעת זה שכנראה זה יהיה באינטרנט ויקליטו ממנו. אבל אני מכיר הרבה זמרים שכן מקפידים על זה".

אחרי שורת דוגמאות, השיב הרב כי המעתיק שירים לנגן לא עובר על עבירת גזל: "יש גם מושג שלא כל דבר שהוא גזל, דבר שהוא לא גזל הוא מותר. יכול להיות שמבחינת גזל זה נמצא ברשות הרבים ובאינטרנט - אין בזה גדר של גזל אבל בוודאי שזה מעשה מכוער. יש מושג ועשית הישר והטוב חז"ל לימדו ופסקו שבגלל זה למדנו שאין פה גזל, אין פה נתניה, אין פה לקיחה, ובכל זאת כל זאת קבעו חז"ל שמכירת הדירה (בסיפור שהביאו לדוגמה. צ.ג) מתבטלת כדי לעשות דבר טוב".

"בוודאי שאפילו אם לא ברור שיש פה איסור גזל אבל בוודאי שזה הריח של דבר מאוד מאוס כלפי שמיא, וכל אדם שיש לו קצת יראת שמיים בורח וסולד מזה כרחוק מזרח ומערב. לא ניראה שהדבר הזה אפשרי לאדם שיש לו יראת שמיים". הוסיף הרב. "אלא אם כן האדם אומר קבל עם ועדה שאינו מקפיד, אבל אני יודע שיש הרבה שמקפידים מאוד".

ההקלטה המלאה באדיבות "קול ברמה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר