מאחורי הקלעים

פירק מוקשים וטווה קשרים - עד הניצחון | היועץ החרדי של נתניהו

הדרמה הייתה בעיצומה, החשש בלשכה במצודת זאב היה אמיתי - ואז הגיע זאב פליישמן והציג אסטרטגיה משלו | עם מינויו ליועץ החרדי של בנימין נתניהו, הוא פירק את המוקשים, הצליח לטוות קשרים בבתי הרבנים וחשף את הבוס לציבור החרדי | כך הוא פעל מאחורי הקלעים (מגזין כיכר)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
נתניהו ופליישמן ב'ועידת כיכר השבת' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במסדרונות 'מצודת זאב' בתל אביב עדיין לא מעכלים את הבשורה ואת ההישג הענק שהביאו - גוש הימין נותר נכון לעכשיו, יציב על 65 מנדטים. אך מאחורי הקלעים, התנהל במשך החודשים האחרונים, מבצע מבריק ומהודק, כדי לחבר ולייצב את הגוש, מה שבסופו של דבר הוביל להישג שאף-אחד, במטה הליכוד לא העז אפילו לחלום.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

על פי בדיקת 'כיכר השבת', בין הדמויות הבולטות שמאחורי המבצע המוצלח, שעוד ילמד בבתי ספר לאסטרטגיה ותקשורת, עומד יועצו החרדי של בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנכנס - זאבי פליישמן (34), תושב ירושלים.

פליישמן, הינו בוגר ישיבת 'עטרת ישראל' ועד היום נחשב למקורב לראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה, הגרב"מ אזרחי.

'כיכר השבת' עם כל מה שהתרחש מאחורי הקלעים, שלב אחרי שלב:

הפילוג בין 'דגל' ל'אגודה'

בטח כבר הספקתם לשכוח, אך יהדות התורה שזכתה להישג נאה ולא צפוי של שמונה מנדטים, הייתה בסכנת הכחדה, רגע לפני סגירת הרשימות לכנסת, והיתה עלולה להיות היום זאת שתנבור ותחפש אחרי פתקי הצבעה, כדי לעבור את אחוז החסימה - כפי שמרצ עושה כעת וכפי שבנט ושקד עשו בסבב הראשון.

נתניהו ב'ועידת כיכר השבת' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' התכתשו סביב נושא החינוך החרדי והרצון של בעלזא להיכנס תחת כנפי הממ"ח. ב'דגל' איימו לרוץ לבד וב'אגודה', כביכול, לא נבהלו מהאיום והבהירו, כי מבחינתם, הם יכולים לעבור את אחוז החסימה.

נתניהו, זיהה את הסכנה ובשונה מלפיד - החליט להיכנס לעובי הקורה, והטיל על יועצו פליישמן לקחת זאת כמשימה עם עדיפות עליונה.

פליישמן שינס מותניים, ולאחר אין ספור פגישות ושיחות עם הצדדים, במהלכן עירב גם שורת מיליארדרים אמריקנים שנחשבים לתומכים המרכזיים בעולם התורה, ובהם; רובי שראן, סול ורדיגר, שלמה ברונר ואחרים לצד גורמים בעלי מעמד והשפעה על חצרות גדולי הדור, כמו ראש ישיבת חברון הגאון רבי יוסף חברוני ומקורבו ואיש אמונם של גדולי ישראל שלמה קרלנשטיין - הושג השלום המיוחל, כשברקע מרחפת התחייבותו של נתניהו לדאוג לחינוך החרדי.

ההישג הוכפל כאשר לראשונה גם יצאה ההכרזה על ריצה משותפת - ולא ברגע האחרון, כפי המסורת שכבר נקבעה במשך שנים. אירוע היסטורי כשלעצמו.

התמיכה של החרדים בגנץ

ההנחה שליוותה את רוב מערכת הבחירות הנוכחית היתה שהמפלגות החרדיות ילכו עם בני גנץ, אם נתניהו לא ישיג רוב של 61 מנדטים. מספר חברי כנסת חרדים, קיימו שיחות ופגישות עם גנץ, ובאוויר פוזרו רמזים, כי אכן, אם נתניהו לא יצליח להביא את ה'61' המיוחל, הכל פתוח ובהחלט יש על מה לדבר על הצטרפות לממשלה בראשות גנץ.

גנץ, המאושר, אף דאג להדהד את השיחות הללו, הן בראיונות והן בסרטוני הקמפיין שלו, והציג לציבור הישראלי - כי הנה יש לו סיכוי להקים ממשלה - בתמיכת המפלגות החרדיות. ביודעו, שהציבור (בעיקר אותו מנדט וחצי של ימין רך שהצטייר כמכריע בין הגושים) מחפש יציבות שלטונית ואף יבחר במי שיוכיח שיכול להקים ממשלה יציבה, גם אם מדובר בנתניהו שלא בדיוק נערץ עליהם. ואכן, לאור כך, הסקרים התחילו להאיר לו פנים.

פליישמן ונתניהו בפגישה עם משה גפני

אמנם ייתכן כי אותם חברי כנסת חרדים, לא רצו לסייע לגנץ. אך נתניהו, שהכיר וידע את גודל הנזק שנגרם מהשיחות והמפגשים בין החרדים לגנץ, למפלגת הליכוד ולגוש הימין ולסיכוי להביא רוב של 61 בין היתר מאותו מנדט וחצי של ימין רך, שוב שיגר למשימה המורכבת את פליישמן, תוך שמנחה אותו לפתור את הבעיה ולהוציא את האוויר מהבלון שגנץ יצר.

פליישמן, גייס למטרה את כלי התקשורת החרדים שהביעו שאט נפש מרעיון החיבור לגנץ ואנשי מפלגתו מתן כהנא ויפעת שאשא ביטון. ובמקביל קיים שיחות הסברה עם אותם חברי כנסת חרדים ואנשיהם על ההשלכות באי ההתנערות מגנץ.

נתניהו עם פליישמן והיועץ הבכיר יונתן אוריך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פליישמן, תיאם לנתניהו פגישות עדכון ב'מצודת זאב', עם הח"כים החרדים, במהלכן חידד נתניהו את המסר, ואת החשיבות האסטרטגית להתנער מגנץ.

ואכן, המטרה הושגה - הח"כים החרדים, יצאו והצהירו מעל לכל במה שאין כל סיכוי שיצטרפו לממשלה שלא בראשות נתניהו. ואף ילכו איתו לאופוזיציה אם לא יושג רוב של 61 לגוש הימין.

הביקור ההיסטורי אצל ראש הישיבה

נתניהו, כידוע, נחשב לאהוד מאוד במגזר החרדי-ליטאי, אך למרות זאת, מעולם לא נפגש עם המנהיג של הציבור הליטאי, בין היתר גם בגלל שהמנהיגים הליטאים לא נוהגים להיפגש תכופות עם פוליטיקאים חילוניים.

כחודש וחצי לפני הבחירות, נוכחו לדעת בסביבת נתניהו, שלמרות התנערות הח"כים החרדים, גנץ עדיין ממשיך להדהד את המסר שהחרדים יצטרפו לממשלה בראשותו באם לא יושגו 61 לגוש הימין, וזה עובד לו לפי הסקרים.

פליישמן ונתניהו בפגישה עם גולדקנופף

או אז תיאם פליישמן לנתניהו פגישה עם ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין. מהלך שנועד לצד הרצון להתברך, לצרוב בתודעה מי מתקבל בכבוד ובהערכה בביתו של המנהיג הליטאי.

מה גם שבתום הפגישה הממושכת עם ראש הישיבה, הצהיר יו"ר דגל התורה משה גפני שהחרדים ילכו רק עם נתניהו. ומה לנו חזק יותר מאמירה כזאת כשהפריים הוא הבית של המנהיג הליטאי.

ואכן, תוצאות המפגש נתנו את אותותיהם ומפלגתו של גנץ נבלמה בסקרים וכעת מתברר שגם בתוצאות האמת.

שבירת האדישות החרדית

בימים האחרונים של מערכת הבחירות, הגיע לידיו של נתניהו, סקר מדאיג ביותר, ממנו עלה כי ישנו מנדט חרדי שמתכוון להישאר בבית ולא לצאת להצביע מסיבות שונות.

באותם רגעים עלה החשש שאותו מנדט עלול להיות זה שיכריע אם יהיה רוב לגוש הימין אם לאו. נתניהו כינס דיון חירום בלשכתו, ובסיומו התקבלה החלטה - יוצאים לבליץ במגזר החרדי.

פליישמן תיאם לנתניהו ראיונות לכלי התקשורת המובילים במגזר החרדי, אבל גם לא זנח את השטח עצמו וכך ביום חמישי שעבר סעד נתניהו על טשולנט ואוכל יהודי בחברת עיתונאים ומובילי דעת קהל חרדים במטרה לגייס אותם לעורר את הציבור החרדי לצאת ולהצביע ולא לעסוק בחשבונות ובאכזבות. להתעלות לגודל השעה. כשיצא מהמסעדה, המונים המתינו ושרו בגרון ניחר "ביבי מלך ישראל".

פליישמן עם נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לצד זה, במוצ"ש האחרון, הגיע נתניהו לסיור בעיר בני ברק (בתיאום מראש בין פליישמן לנכד הגרי"ג אדלשטיין, מוטי פלאי, תוך הבהרה שמטרת הסיור לעודד הצבעה למפלגות החרדיות ולא לליכוד) עם משאית ה'ביבי-בא' המשוריינת, וקרא לאלפי האנשים שהתגודדו סביבו לצאת ולהצביע ולשכנע גם את בני המשפחה והחברים לעשות כן. מאורע נדיר וחסר תקדים, שהוכתר בהצלחה.

גם ביום הבחירות עצמו פליישמן לא נח והוציא סרטונים ייעודים של נתניהו לקבוצות הוואטסאפ הפופולריות במגזר החרדי, בהם קרא לצאת ולהצביע. מהלך שהעיד כמה נתניהו מונח ובקיא בנעשה במגזר.

ואם נסכם, העבודה המאומצת הוכיחה את עצמה, הציבור החרדי נשמע לקול הוראת גדולי ישראל בסופו של דבר ויצא להצביע. על פי הנתונים שיש כבר עכשיו, ישנה עלייה של כשמונה אחוזים בהצבעה בקרב המגזר החרדי - למרות, שהניסיונות השונים להביא גם את 'הפלג הירושלמי' להצביע - לא צלח בסוף, אך מרבית הציבור החרדי הוכיח את עצמו ויצא להצביע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר