שיחה שלא נענתה

המשטרה על שיחת החטוף: "הביקורת משתלחת מדי"

עם ישראל נחרד והצטמרר כשהותרה לפרסום שיחת הטלפון האמיצה של גיל-עד שאער הי"ד למוקד 100 של המשטרה בה דיווח "חטפו אותי", אך הופקר ולא זכה לסיוע, זאת כאשר בהמשך השיחה נשמע המחבל אומר בטלפון: "הבאנו שלושה". המשטרה מתלוננת וטוענת כי "הביקורת משתלחת מדי ועושה עוול" (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
המפכ"ל רנ"צ יוחנן דנינו (צילום: פלאש 90; עריכת וידאו: ynet)

עם ישראל כולו, נחרד והצטמרר אתמול (שלישי) כשהותרה לפרסום שיחת הטלפון האמיצה של גיל-עד שאער הי"ד למוקד 100 של משטרת ישראל, בה דיווח "חטפו אותי", אך הופקר ולא זכה לסיוע במשך שעות ארוכות.

השיחה, בה נשמעים צרחות של המחבלים הערביים, קולות ירי וחבטות בחטופים הגונחים ונאנקים מכאב, מעוררת זעזוע בכל לב יהודי ומעוררת ביקורת עצומה על תפקודה של המשטרה ברעים כל-כך קריטיים.

אך למשטרת ישראל מה שמפריע כעת היא הביקורת המוטחת בה ובצדק.

בתגובה שפרסמה הלילה המשטרה, היא מקוננת על הביקורת וטוענת כי היא משתלחת מדי ועושה עוול לשוטרים.

"בשעות האחרונות הותרה לפרסום הקלטת השיחה בין גיל-עד שאער ז"ל למוקד 100 במחוז ש"י", נאמר בפתח הודעת המשטרה, "תוכן השיחה קשה להאזנה והכשל, לצערנו, חמור ביותר, ונוגע בטיפול שגוי לקריאת מצוקה של אדם, עת שפנה למוקד 100 של המשטרה".

"כשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום. במקום שיש ספק - אין ספק. אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הינו אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה", נמסר מהמשטרה.

המשטרה ממשיכה ואומר כי "אין גוף החף מתקלות, ודאי כשמדובר בארגון מסוגה של משטרת ישראל, אשר מתמודדת שעה בשעה עם אתגרים מורכבים ביותר".

"הביקורת נשמעת מכל כיוון, רובה לגיטימית וצודקת", טוענת המשטרה, "אך חלקה משתלחת, משתלחת מדי, ובעיקר עושה עוול לעשרות אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים שעושים לילות כימים כדי לשמור על ביטחונכם".

"אנו מקבלים בהבנה את הביקורת על הטיפול המשטרתי בשלבים הראשונים של האירוע, שבעקבותיו הוקמה ועדת בדיקה, על מנת להגיע לחקר האמת, להפיק לקחים ולתקן את הדרוש תיקון", מוסיפה המשטרה, "הוועדה הגישה אתמול את המלצותיה, הכוללות מסקנות אישיות ומסקנות מערכתיות בכל הקשור להתנהלות המוקד".

עוד נמסר כי "המפכ"ל אימץ את המסקנות במלואן והורה על צעדים פיקודיים משמעותיים כלפי המפקדים, הקצינים והשוטרים שהיו מעורבים בטיפול בשיחה שנתקבלה במוקד - בין במעורבות אישית וישירה ובין במעורבות מכוח אחריותם הפיקודית - ואף הורה על העברה לאלתר מתפקידם של המעורבים, ובהם גם קצינים בכירים".

בכיות על קברם הטרי של הנערים (צילום: פלאש 90)

לסיום אומרת המשטרה כי "משטרת ישראל היא ארגון שהמשמעת והערכים הם נר לרגליו ולא נתפשר על סטייה מערכים ומנורמות מקצועיות אלה. לבנו עם המשפחות היקרות - שאער, פרנקל ויפרח".

בתוך כך, לאחר פרסום קטע ההקלטה הראשון, התברר כי בהמשך השיחה, שלא הופצה לציבור, נשמע אח המחבלים משוחח בערבית בטלפון ומספר: "הבאנו שלושה".

מפרטי החקירה עולה כי היריות שנשמעות בשיחת הטלפון הרגו חלק מהחטופים במקום, כאשר החוטפים המשיכו בנסיעה וכשחשש כי המשטרה והשב"כ בעקבותיהם בעקבות שיחת הטלפון, שינו כיוון ופנו לאזור חלחול שם טמנו במהירות את הגופות של הנערים, נסעו למקום אחר, שרפו את הרכב ונמלטו.

אמש דווח בערוץ 10 כי במשטרה שורר זעם גדול על הדלפת השיחה כאשר הם מפנים אצבע מאשימה לשב"כ כמי שאחראי להדלפה. בשב"כ סירבו להגיב להאשמות.

בנתיים, בכיר המודחים על-ידי המפכ"ל, קצין האג"מ של מחוז ש"י, ניצב משנה שי אזולאי, לא מתכוון לעבור בשתיקה ואמש הוא שכר את שירותיהם של עורכי הדין ליאור אפשטיין ואורד מגורי כדי להגן על שמו.

בסביבתו של אזולאי טוענים כי לא היה נוהל מסודר שאם המוקד במחוז ש"י היה פועל לפיו זמן התגובה לשיחת הטלפון של החטופים היה מתקצר.

גופות שלושת הנערים בהלוויה, אמש (צילום: פלאש 90)

לדבריהם, בעת שנכנס לתפקיד הוא לא קיבל כל פקודה כתובה ואף אחד גם לא אמר לו הוא אמור לפקד ישירות על המוקד. זאת ועוד, בוועדת הבדיקה הוא טען כי מינה את סגנו לפקד על המוקד ובכך העניק לו שליטה על המתרחש.

קצינים בכירים במשטרת ישראל הוסיפו: "בדיוק כמו שקציני אג"מ אחרים במחוזות המשטרה לא מפקדים על המוקדים באופן ישיר, גם נצ"מ אזולאי לא מפקד על המוקד בש"י".

הקצינים מוסיפים ואומרים כי "נראה שמישהו חיפש שעיר לעזאזל ומצא אותו בדמותו של השוטר אזולאי".

בקטע השיחה שפורסם אמש, הכולל 49 שניות מתוך שיחה שנמשכה יותר משתי דקות, נשמע קולו של גיל-עד שאער הי"ד מודיע למוקדן: "חטפו אותי", זמן קצר לאחר שנחטף יחד עם נפתלי פרנקל ואייל יפרח הי"ד.

במהלך השיחה שומעים מספר יריות, והערכת השב"כ היא כי ברגעים האלו שלושת החטופים נרצחו על ידי החוטפים.

השיחה לא טופלה כראוי בידי המשטרה, שלא מיהרה להעביר דיווח לצה"ל ולשב"כ ובכך אבדו שעות יקרות וארוכות עד שנודע דבר החטיפה והחלו החיפושים אחר החטופים שהסתיימו רק כעבור 18 ימים במציאת הגופות.

השיחה התקיימה בשעה 22:25 ביום חמישי בלילה, 12 ביוני 2014.

מוקד 100: "משטרה שלום, אורי".

רעשים ---

מוקד 100: "הלו".

גיל-עד שאער לוחש: "חטפו אותי", וזו הפעם האחרונה שהוא מדבר.

מוקד 100: "הלו, הלו", אך לא זוכה למענה.

חוטף במבטא ערבי: "ראש למטה, ראש למטה, למטה זה, ידיים למטה"

מוקד 100: "הלו, הלו"

נשמעת צעקה של אחד החטופים ואז נשמע. ירייה, ולאחריה ירייה נוספת, ואז מה שנשמע כצרור יריות...

קול כאב של אחד החטופים: "איי, אח..."

קול ירי נוסף נשמע ואז שקט.

אלפים על קברם הטרי של החטופים, אמש (צילום: פלאש 90)

לפי ההערכות, היריות הללו היו קטלניות. כפי הנראה שיחת הטלפון שיבשה לחוטפים את התוכניות וגרמה להם לרצוח מיד את החטופים.

השיחה טרם נותקה.

מוקדנית מנסה להבין מי בקו השני: "תענה לי, הטלפום של מי, איפה אתה עכשיו? הלו?". אין עונה והשיחה מסתיימת.

ברקע השיחה, נשמעת שלי יחמוביץ' בראיון לרדיו. במהלך השיחה עוצמת הרדיו הוגברה כנראה כדי לטשטש את קולות הירי או שהטלפון נפל ליד הרמקול ברכב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר