הכרעת הדין

בית המשפט הרשיע את אולמרט בפרשת טלנסקי

בית המשפט המחוזי הפך בדיון החוזר במשפט "מעטפות הכסף" - פרשת טלנסקי, את פסק הדין הקודם, והרשיע את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בהפרת אמון וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זאת לאור הראיות החדשות שהתקבלו מההקלטות של שולה זקן. פרקליטיו: "מאוד מאוכזבים" (בארץ)

אהוד אולמרט מגיע הבוקר לבית המשפט (מור שאולי -YNET)

בית המשפט המחוזי הפך הבוקר (רביעי), את פסק הדין הקודם, והרשיע את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת מעטפות הכסף - טלנסקי, במרמה, הפרת אמון וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בית המשפט קבע כי היומנים וההקלטות שמסרה ראש הלשכה של אולמרט לשעבר, שולה זקן, במסגרת הסכם הטיעון שחתמה עם הפרקליטות - הינם ראיה קבילה לכל דבר.

"ניתן לקבוע מהם ממצאים ברורים", כתבו השופטים. "טלנסקי העביר לאולמרט כספים ברורים, שולה זקן קיבלה מתוך קופה זו תוספת שנתית למשכורתה ונעשו שימושים גם פרטיים בכספים אלה. הנאשם נמנע מלהעיד בשלב זה וזה משמש חיזוק למשקל התביעה".

נוכח כל זה. אנו משנים את מסקנתנו: היסודות העובדתיים למרמה והפרת אמונים הוכחו הן במישור הציבורי והן מבחינת המודעות של הנאשם לכל היסודות העובדתיים. התוצאה היא שהוכחו יסודות העבירה וכי יש להרשיע את הנאשם במרמה והפרת אמונים".

השופטים נימקו: "לגבי היסוד העובדתי יש שני רכיבים: הצגת עובדה כוזבת וכן קבלת דבר וקשר סיבתי, הדגש בעבירת המרמה והפרת האמונים הוא על היסוד הנפשי. בהכרעת הדין הקודמת קבענו כי היה ספק לגבי היסוד הנפשי, קבענו אז כי לא ניתן לשלול את סבירות גרסת הנאשם".

"נוכח הממצאים העובדתיים החדשים, אנו משנים את מסקנתנו: הנאשם העלים את דבר קיום הכספים, אולמרט עשה שימוש פרטי בכספים. תרומה פוליטית הפכה לנכס פרטי והיה חייב לדווח עליה. אם היה דיווח על הנכס הזה - היה המבקר בודק כראוי. אי הדיווח מנע בדיקה ראויה".

השפטים קובעים: "הכספים שהעביר טלנסקי היו חלק מהותי מהקופה של מסר. עצם הסכמתו לקבלם מעידה על שימוש פרטי. הייתה מודעות לאופי הקופה ולשימוש החופשי בכספי מודעותו שוללת את גרסתו והמסקנה היא שהוכחו יסודות קבלת דבר במרמה. מדובר בסכומי כסף גדולים ויש להרשיעו בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות".

פסק הדין התקבל על דעת כל שלושת שופטי ההרכב. אולם כל אחד מהשופטים כתב חוות דעת נפרדת, כאשר השופטת החדשה שהצטרפה להרכב, רבקה פרידמן פלדמן, כתבה: "די היה בממצאים העובדתיים בהכרעת הדין המקוריים כדי להרשיע את הנאשם".

שלב הטיעונים לעונש במשפט יפתח ב-5 במאי.

בתגובה להרשעה מסרו פרקליטיו של אולמרט: "אנו מצטערים ומאוכזבים מפסק הדין. ההחלטה התקבלה למרות שקריה הבוטים של שולה זקן בבית המשפט, ואף שצוות ההגנה הוכיח באופן חד וברור בדיונים כי זקן ערכה, מחקה ועיבדה את הקלטות באופן מניפולטיבי וכי הקלטות אינן אמינות בלשון המעטה".

עוד הבהירו: "בית המשפט טעה כשבחר להתעלם משקריה המובהקים בבית המשפט ומשורה ארוכה של אמירות של בתי המשפט לאורך השנים בנוגע לחוסר אמינותה. בכוונתנו לערער על החלטה שגויה זו של בית המשפט".

עו"ד אייל רוזובסקי אמר: "אנו מאוד מאוכזבים מפסק הדין, אנחנו נקרא את פסק הדין, ואחר כך נראה אם יש מקום להגיש ערעור. אנחנו האמנו שבחומר שהוגש אין כדי לשנות את התוצאה". עו"ד אלי זוהר אמר: "אנחנו האמנו שהראיות של זקן לא קבילות".

התובע בתיק, עו"ד אורי קורב, אמר בתום הדיון: "בחלוף שבע שנים ממתן העדות המוקדמת של טלנסקי, בא בית המשפט ואמר פה אחד שהנאשם קיבל גם קיבל מעטפות". הוא הוסיף: "המלחמה בשחיתות מטרתה שכוח השלטון לא יהפוך לשלטון הכוח".

לפני כשנתיים וחצי זיכה בית המשפט המחוזי את אולמרט בפרשת טלנסקי, אולם לאחר ששולה זקן חתמה על הסכם טיעון עם הפרקליטות, והעבירה להם את יומניה והקלטות ששפכו אור על מה שבאמת התרחש בפרשה, החליט בית המשפט העליון, לפני כשבעה חודשים, להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי לבחינה מחדש.

על פי כתב האישום, במשך השנים שבהן כיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת הוא קיבל מאיש העסקים האמריקני משה טלנסקי מאות אלפי דולרים שלא דווחו כדין, חלקם במזומן בתוך מעטפות. על פי החשד, בחלק מהמקרים הועברו הכספים באמצעות שולה זקן, כאשר בסך הכול הועברו לאולמרט כ-600 אלף דולר.

הפרקליטות טענה כי ההקלטות מוכיחות על שימוש פרטי בכספים בניגוד לספק שמצאו השופטים בזיכוי אולמרט. בנוסף נטען כי ההלקטות מוכיחות שאולמרט שיקר במשפט וכן הן מלמדות על לחץ שהפעיל אולמרט על שולה זקן שלא תעיד במשפט הקודם מחשש שתפלילו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר