רגע לפני ההפגנה

מתי ולמה חייבים להציג לשוטר תעודת זהות

משטרת ישראל ומשרד המשפטים מפרטים "נוהל הזדהות בפני שוטר", הקובע בין היתר כי סירוב להצגת תעודה מזהה - עבירה על החוק, שתגרור גם סנקציות פליליות (משטרה)

שוטר דורש תעודה מזהה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

רגע לפני הפגנת 'הפלג', כמה דברים חשובים שאתם חייבים לדעת על 'נוהל הצגת תעודת זהות', מתי צריך להגיש, מה העונש אם לא מגישים, ומה הסמכויות של השוטר, וגם, איך השוטר צריך לדרוש מכם תעודת זהות.

במסגרת 'ועדת פלמור', שאושרה ע"י וועדת שרים, גיבשה משטרת ישראל, יחד עם משרד המשפטים, נוהל הצגת והזדהות בפני שוטר, אותו היא מפרסמת היום (חמישי).

בהתאם לחוק, כל תושב ישראלי שכבר מלאו לו 16 שנים, חייב לשאת עמו תעודה מזהה, וברגע שיידרש ע"י שוטר במילוי תפקידו, יהיה חייב להציג אותה. באם יסרב, הוא יעבור על החוק, ויהיה נגדו סנקציות פליליות.

עיקרי הנוהל:

• חובת הזדהות אזרח בפני שוטר, תיעשה ע״י הצגת תעודת זהות או רישיון נהיגה או דרכון והיא סמכות המוקנית לשוטרים, וקבועה בחוק.

• במקרה ששוטר מזהה התנהגות חריגה או חשודה או שהוא רוצה לבדוק רשיונות, בקרה במחסומים, קיומו של אירוע פלילי בסמוך למקום או בכל מקרה אחר בו לצורך מילוי תפקידו ובהתאם לשיקול דעתו. השוטר, יהיה רשאי לדרוש תעודה מזהה.

• הפעלת סמכותו של השוטר, תיעשה באופן ענייני ושוויוני עם שמירה מקסימלית על "כבוד האדם" שאותו הוא מבקש לזהות. כמו כן, לבקשת האזרח, השוטר ימסור את פרטי זהותו בהתאם לכללים הקבועים בפקודת המשטרה.

• ככלל, הדרישה להזדהות, אינה מהווה 'עיכוב', אך אם בעקבות ההזדהות השוטר יראה צורך להפעיל סמכות של מעקב או מעצר, אז השוטר יפעל יפעל בהתאם לכללים של אותה בעיה ספציפית.

• במקרה שאדם מסרב להזדהות, השוטר יכול לעכב אותו, ואף לעצור אותו, בכדי שהוא יסכים להזדהות בפניו

• השוטר לא יבצע את את הפעולות הכרוכות בסמכות לדרוש הזדהות מעבר לזמן סביר הדרוש לשם כך, ואם הנסיבות מחייבות וקיימת הצדקה להאריך את הבדיקה מעבר לכך, יפעיל השוטר את סמכות העיכוב.

במשטרה מוסיפים, כי הנוהל הסופי והמלא יפורסם לציבור ויונגש לכל אזרח באתר משטרת ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר