הדילים שהתפוצצו: מאחורי הקלעים של מפלגת הימין החדשה

בכנסת האחרונה ייצג ח"כ מיכאל בן ארי במפלגת האיחוד הלאומי את תנועת "ארץ ישראל שלנו". בבחירות הקרובות הוא ירוץ במפלגה משלו. בן ארי קיים משא ומתן יחד אם אריה אלדד עם סיעת האיחוד הלאומי על מקום ברשימה המשותפת להם ולבית היהודי. לפי השמועות, הם הסכימו לתת לו את המקום התשיעי ברשימה

מענדל גרוזמן | כיכר השבת |
בן ארי מציג את הקמפיין, היום (צילום: פלאש 90)

המפה הפוליטית הולכת ומשתנית לנגד עינינו ובתוך כל זאת גם הגרעין הקשה בימין מחפש לו בית: וולפא מול בן ארי, בן ארי מול האיחוד הלאומי, וולפא מול האיחוד הלאומי. האיחוד הלאומי עצמו עדיין לא סגר את כל הפינות מול מפלגת הבית היהודי-מפד"ל. מבולבלים? גם אנחנו. כולם מנהלים מגעים עם כולם ודבר עדיין לא ברור. החבירה המסתמנת של האיחוד הלאומי למפלגת הבית היהודי בראשות בנט טורפת את כל הקלפים ודוחקת את רגליהם של מייצגי העמדה המילטינטית בימין.

בכנסת האחרונה ייצג ח"כ מיכאל בן ארי במפלגת האיחוד הלאומי את תנועת "ארץ ישראל שלנו" שהייתה משוייכת לאיש חברון ברוך מרזל והרב שלום דובער וולפא, חסיד חב"ד המזוהה עם הפלג המשיחי בחסידות. תקציב הסיעה, שהצטבר לכדי שלשה מליון שקלים במהלך הקדנציה, שימש למימון פעילותה החוץ-פרלמנטרית של התנועה. לקראת הבחירות הקרבות החליט בן ארי להיפרד מפטרונו הפוליטי. ככל הנראה הסיבה היא כי וולפא ובן ארי היו חלוקים על הניצול הנכון של תקציב המפלגה. על רקע זה דרכיהם נפרדו והם פנו כל אחד לחפש אפיקי השתלבות אחרים.

בן ארי קיים משא ומתן יחד אם אריה אלדד עם סיעת האיחוד הלאומי על מקום ברשימה המשותפת להם ולבית היהודי. לפי השמועות, הם הסכימו לתת לו את המקום התשיעי ברשימה ולאלדד את המקום החמש עשרה. ההצעה לא סיפקה אותם, כיון שלטענתם המקומות הללו אינם ריאליים, והם פנו להקמת רשימה חדשה יחד עם איש חברון ברוך מרזל ופעיל הימין איתמר בן גביר.

וולפא פועל גם הוא מול האיחוד הלאומי. במשא ומתן שקיים עמם הוא מנסה להכניס את הרב אליעזר מזרחי, חסיד חב"ד שכיהן כח"כ בכנסת השנים-עשר מטעם אגודת ישראל ומאז פרש ממנה. השמועות הללו עוררו סערה בקרב רבנים המזוהים עם התנועה שתמהו על חבירה אפשרית עם הבית היהודי, מפלגה שלטעמם היא מתונה מדי מבחינה דתית ומדינית.

במקביל, התפרסמו מגעים בין וולפא לברוך מרזל בהצעה שהאחרון ישמש הוא כנציגה של "ארץ ישראל שלנו" ברשימה החדשה של בן ארי ואלדד. בתמורה יגייס וולפא את קולותיהם של חסידי חב"ד, דבר שכלל לא ברור שהוא ביכולתו. כיון שאין ייצוג פוליטי רשמי לחסידות והיא אינה משמיעה הצהרת תמיכה ברורה, אישים שונים מתוכה טוענים שביכולתם להביא את קולותיהם של החסידים. גורמים שונים בחסידות מפקפקים בכוחו האלקטורלי של וולפא. לדבריהם, בשל השתייכותו לפלג המשיחי הוא אינו נחשב כחלק מרבני הממסד החב"די. אפילו את הפלג הזה, הם אומרים, הוא אינו יכול לגייס במלואו.

"עוצמה לישראל" – מפלגה אמיתית או קלף מיקוח?

בצד כל חרושת השמועות הזו, הבוקר הציגו אלדד, בן ארי, מרזל ובן גביר את המפלגה החדשה – "עוצמה לישראל" שמה. במהלך היום ניטשת מחלוקת האם הם אכן מתכוונים לרוץ או שמדובר רק בניסיון להלך אימים ולקבל מקום גבוה יותר במפלגת האיחוד הלאומי. בשיחה עם "כיכר השבת" הודף איתמר בן גביר כל ניסיון לפקפק בכנות כוונותיהם: " אנחנו רצים לכנסת. נקודה. מקור כל השמועות הללו הם מסיעה תקומה. אנחנו מבינים שהם בלחץ. האיחוד הלאומי דחקו אותנו כיון שהם מבינים שאנחנו לא מסכים לשבת בממשלה שמפנה מאחזים. אנחנו פונים אל כל עם ישראל: למאוכזבי ליברמן שבחר ללכת עם דן מרידור, למאוכזבי ש"ס שבראשות דרעי פונה שמאלה. הסקרים מנבאים לנו כעת שלשה מנדטים, אך אנו בטוחים שנוכל להגיע גם לחמשה או ששה מנדטים".

השותפות עצמה בין האיחוד הלאומי לבית היהודי עדיין לא חתומה סופית. כרגע הסיכום הוא כי העשיירה הראשונה תתחלק בין שני הסיעות בשווה, כשהמקום הראשון – לבית היהודי, השני – לאיחוד הלאומי; וכן הלאה. הפרישה של בן ארי ואלדד עלולה לגרוע מכוחה בתוך הסיעה המאוחדת.

גורמים המקורבים ליו"ר הבית היהודי הנבחר נפתלי בנט מסרו ל"כיכר השבת": "איננו מתערבים במה שמתרחש בתוך סיעת האיחוד הלאומי. זהו עניין שלהם. עם זאת, אנחנו מצפים לראות בה אישים כאלו שיוכלו לפנות גם למרכז המגזר הדתי והמסורתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר