אושר בקריאה טרומית החוק שמונע מהאופוזיציה להפיל ממשלה

לאחר דיון סוער במליאת הכנסת, אושר בקריאה טרומית ברוב של 51 חברי כנסת חוק המשילות המגביל את יכולתה של האופוזיציה להפיל את הממשלה ומעלה את אחוז החסימה (אקטואליה)

קובי רוזן | כיכר השבת |
המליאה סוערת, היום (צילום: גיל יוחנן, ynet)

לאחר דיון סוער במליאת הכנסת , הצעת חוק המשילות אושרה היום (רביעי) ברוב של 51 נגד 43 חברי-כנסת, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נמנע.

לאחר אישור הצעת החוק, היא תועבר לדיון בוועדת הכנסת, שם יוחלט איזו וועדה תדון בה ותכין אותה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

הצעת החקו קובעת בין היתר כי מספר השרים בממשלה יוגבל ל-18 לא כולל ראש הממשלה ומספר סגני השרים יעמוד על ארבעה בלבד. בנוסף, אחוז החסימה יעלה משני אחוזים כיום לארבעה אחוזים ומפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה לא יזכו למימון מפלגות.

עיקר הצעת החווק היא הטלת שורת מגבלות על הגשת הצעות אי אמון בממשלה על-ידי האופוזיציה, שיהפכו את האופציה הזו לכמעט בלתי אפשרית.

לפי ההצעה, רק 61 חברי-כנסת יוכלו להגיש הצעת אי אמון. ממשלה שהופלה תמשיך לכהן כל עוד לא הצליח מועמד חלופי להרכיב ממשלה חדשה. ראש הממשלה יוכל לפזר את הכנסת בלי אישור הנשיא.

במהלך הדיון במליאה שלווה בקריאות ביניים רבות, הוצא חבר-הכנסת מוחמד ברכה מהמליאה לאחר שכינה את ח"כ דוד רותם מ'ישראל ביתנו', "פשיסט". ברכה אמר כי "רותם הוא איש מסוכן. הוא ופשיסטים כמוהו רוצים לחסל את הבית הזה", ובעקבות כך הוצא מהמליאה.

האופוזיציה תקפה בחריפות את הצעת החוק, אליהם הצטרף ח"כ ראובן ריבלין מהליכוד שהצביע נגד ההצעה יחד עם חברו ח"כ משה פייגלין, ואמר כי הוא רואה בהצעה "אות קין על מצח הליכוד".

לדבריו, "גם מי שחושב שלצורך הגברת המשילות יש להגביל את מספר הצעות החוק, יכול לקבוע שהצעת אי-אמון תעלה פעם בחודש או בשבועיים".

יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', תקפה בחריפות את הצעת החוק. "אנחנו מתנגדים להצעה. היא חצופה, ברוטלית, דיקטטורית וצבועה. אתם לא מתביישים? קצת כבוד עצמי... יש ניראות ציבורית, משהו. 61 חברי כנסת נדרשים לחתום כדי להצביע אי אמון. תגידו, אתם צוחקים? תשמרו על היגיון מינימלי. החלטתם להגחיך לחלוטין את הכנסת ואת עצמכם. תיזהרו מעניין אחוז החסימה. אם תצליחו לחוקק חלילה זה יפגע בכם".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "אישור החוק הוא מהלך אנטי-דמוקרטי מרושע. בשם המשילות, מבצרת הממשלה את עריצותה ומחלישה את כוחה של האופוזיציה. בשם היציבות גוזלת הממשלה מציבור גדול את הקול שלו בכנסת ובשלטון, ומדירה קבוצות מיעוט שממילא מודרות בישראל".

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, חבר-הכנסת אריאל אטיאס אמר כי "זו הצעה שפוגעת במפלגות הקטנות והשערורייה היא סגירת מוסד האי אמון ביום שני". אטיאס הוסיף ואמר כי ההצעה לא פוגעת בש"ס שמקבלת עשרה מנדטים בבסיס וכל השאר זה בונוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר