ההסכם עם איראן

נתניהו: "טעות היסטורית, העולם הפך ליותר מסוכן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההסכם שהושג בז'נבה בין המעצמות לאיראן בניסיון לעצור את תוכניתה הגרעינית. "זה לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית", אמר נתניהו והבהיר כי "ישראל לא תיתן לאיראן לפתח יכולת גרעינית צבאית". נשיא איראן רוחאני אמר כי העולם הכיר בזכויות הגרעין של איראן (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה את ההסכם שהושג הלילה בז'נבה בין שש המעצמות לאיראן בניסיון לעצור את תכוניתה הגרעינית.

"זה לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית", אמר ראש הממשלה, "המעצמות המובילות בעולם הסכימו להעשרת אורניום באיראן תוך התעלמות מהחלטות מועצת הביטחון שהן עצמן הובילו - סנקציות שנדרשו שנים ארוכות להפעילן ושמקפלות בתוכן את הסיכוי הטוב ביותר לפתרון בדרכי שלום. הסנקציות הללו מוסרות תמורת ויתורים איראניים קוסמטיים שניתן לבטלן תוך שבועות".

"היום העולם הפך למקום הרבה יותר מסוכן משום שהמשטר המסוכן ביותר בעולם עשה צעד משמעותי להשגת הנשק המסוכן ביותר בעולם", הוסיף ראש הממשלה.

נתניהו הוסיף והזהיר כי "המשמעויות של ההסכם הזה מאיימות על מדינות רבות וישראל בתוכן. ישראל איננה מחויבת על פי הסכם זה והמשטר באיראן מחויב להשמדת ישראל. לישראל הזכות והחובה להגן על עצמה בכוחות עצמה מכל איום, אני מבקש להבהיר כראש ממשלת ישראל - ישראל לא תיתן לאיראן לפתח יכולת גרעינית צבאית".

המנהיג הרוחני העליון של איראן, אייתולה עלי חמינאי, בירך על ההסכם שהושג ואמר בהודעה שפרסם כי "ההסכם עם המערב בנושא תוכנית הגרעין הושג בזכות התפילות של העם האיראני".

נשיא איראן חסן רוחאני, חגג במסיבת עיתונאים בטהרן את ההסכם שנחתם ואמר כי ההסכם עם שש המעצמות מכיר בזכותה של איראן לגרעין.

"תוצאת שיחות המשא ומתן היא ששש המעצמות הכירו בזכויות הגרעין של איראן", אמר רוחאני וציין כי ארצו מעוניינת להתחיל באופן מיידי את השיחות להסכם כולל ומקיף.

"הטענה כי ניסינו להשיג נשק גרעיני תתברר בעתיד בגדר בדיחה היסטורית", אמר רוחאני.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, הציג הבוקר את עיקרי ההסכם וציין כי "ארה"ב נחושה ומחויבת לבעלות בריתנו, במיוחד ישראל והשותפות שלנו במפרץ, שיש להן סיבות טובות להיות ספקניות לגבי הכוונות של איראן".

אובמה אמר כי מדובר בצעד ראשון חשוב שקוטע את דרכה של איראן לפיתוח הפצצה והדגיש כי איראן לא תוכל להשתמש צנטריפוגות המתקדמות שלה. אובמה התחייב כי במידה ואיראן לא תעמוד בהתחייבויותיה הסנקציות יוחזרו.

לפי עיקרי ההסכם כפי שהציג אובמה - איראן התחייבה לעצור ברמה מסוימת של העשרת אורניום ולנטרל חלק מהמאגרים שברשותה, איראן לא תוכל להשתמש בדור הבא של צנטריפוגות להעשרת אורניום, לא תוכל להרכיב או להפעיל צנטריפוגות חדשות ופעילות הצנטריפוגות הקיימות תוגבל.

בנוסף, איראן תעצור את העבודה אתר הפלוטוניום ויוטל פיקוח מלא שיאפשר גישה למתקני הגרעין באיראן כדי לוודא שאיראן ממלאת את התחייבויותיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר