המו"מ בקהיר: פרטי ההסכם מתגבשים

רה"מ בנימין נתניהו עדכן את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני בפרטי המשא ומתן בקהיר. על פי המסתמן, 2 התנאים העיקריים של חמאס - נמל ימי ותעופה, לא ייענו ע"י ישראל (מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן הערב (שלישי) את חברי הקבינט המדיני-ביטחוני - אביגדור ליברמן, יאיר לפיד, נפתלי בנט וציפי לבני וגלעד ארדן, לשיחות אישיות בכדי לעדכן אותם על ההתפתחויות במשא ומתן עם החמאס בקהיר ופרטי ההסכם המתגבש.

כזכור, אמש פורסם כי ישראל מוכנה למספר הקלות על הסגר ברצועה, כאשר גם מצרים מוכנה ככל הנראה לפתוח את מעבר רפיח, תנאי עליו עומד החמאס בתוקף.

מנגד, נראה שהתנאי עליו הצהיר ראש הממשלה כתנאי הראשון והחשוב ביותר מבחינת ישראל - פירוז רצועת עזה מנשק, לא יתממש.

בנוסף, נראה כי ישראל לא תסכים לשני תנאים מרכזיים של ארגון הטרור חמאס - בניית נמל ימי ושדה תעופה ברצועה.

מוקדם יותר תקף שר הכלכלה נפתלי בנט את פרטי ההסכם המסתמן. בנט התייחס להעברה הצפויה של משכורות לפקידי חמאס ברצועה ואמר כי "זאת מכבסת מילים מסוכנת. זהו פרוטקשן מדיני: תשלמו לנו - נירה עליכם אחר כך, לא תשלמו - נירה עליכם עכשיו".

כזכור, אמש אמרו מקורות מצריים כי 95 אחוזים מן הבעיות שעלו במשא ומתן זכו לפתרון. לדבריהם, סוגיית בניית נמל ימי ושדה תעופה בעזה, אותם דוחה ישראל בטענה שהם נוגעים לפתרון המדיני הסופי, עדיין לא נפתרה.

על פי המקור המצרי, שדיבר עם כלי תקשורת במצרים, המשלחת הפלסטינית דרשה את שחרורם של אסירי 'הפעימה הרביעית' במסגרת המשא ומתן על הפסקת אש, אך ישראל דחתה גם את הבקשה הזאת.

מנגד, מקורות פלסטיניים דיווחו כי ישראל הסכימה עקרונית לשחרר את אסירי עסקת שליט שנעצרו בגדה במסגרת מבצע "שובו אחים", אך עדיין לא הוסכם על כך באופן סופי.

בנוסף, הסכימה ישראל להרחיב את מרחב הדיג המותר משלושה מיילים ימיים לשישה מיילים ימיים, זאת כאשר ארגון הטרור חמאס דרש לאפשר דיג במרחק 12 מייל, וכן הסכימה ישראל לתשלום המשכורות של פקידי חמאס שהוקפאו עוד לפני המלחמה, אחרי שישראל איימה לסבך את הבנקים הפלסטינים עם החוק הבינלאומי בנימוק של מימון טרור.

נושא נוסף שההסכמה עליו קרובה להיות סופית הוא שישראל תכפיל את כניסת המשאיות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום ל-600 משאיות לערך בכל יום. עוד נושא שקרוב להכרעה הוא שישראל תגדיל את המכסה החודשית של אישורי הכניסה אליה מרצועת עזה דרך מעבר ארז. במקביל יורחבו הקריטריונים של כניסת תושבי רצועת עזה לישראל ולגדה המערבית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר