הדוד סם

נחתם הסכם הסיוע הביטחוני לישראל - הגדול אי פעם

38,000,000,000 (38 מיליארד!) דולר - זהו סך כל סכום הסיוע הבטחוני שמבטיחה הערב ארצות הברית בראשות אובמה, למדינה-האחות במזרח התיכון, ישראל (פוליטי מדיני)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ראש הממשלה מגיב להסכם ההיסטורי (צילום: דוברות רוה"מ תמונה: אבי אוחיון, לע"מ)

הערב (רביעי), בתום חודשים ארוכים של מתיחות ומחלוקות, נחתם בוושינגטון הסכם הסיוע הביטחוני ארוך הטווח של ארצות הברית לישראל. בטקס מעמד החתימה שנערך במשרד החוץ האמריקני, אמרה היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב סוזן רייס, כי "זו התחייבות שלא נראתה כמותה בעבר. אני חושבת שהתוצאה הסופית מדברת בעד עצמה, תזכורת למחויבות היציבה של ארצות הברית לישראל".

היועצת הבכירה הוסיפה, כי "כשאנחנו מחזקים את הביטחון של ישראל בעשורים הקרובים, אנחנו מחויבים לביטחון של ישראל בעתיד הרחוק. ההסכם הזה לא טוב רק לישראל אלא גם לארצות הברית. ככל שישראל בטוחה יותר, ארצות הברית בטוחה יותר. כמו אספקטים רבים במערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית, הסכם הסיוע הזה הוא מצב שכולם יוצאים בו מנצחים. ארצות הברית תמיד תהיה שם עבור מדינת ישראל ואזרחי ישראל. היום, מחר ולדורות שיבואו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהתייחסו לחתימה כי "ההסכם יסייע לנו להמשיך לבנות את כוחנו הצבאי ולהמשיך לשפר את ההגנה שלנו נגד טילים, וזהו כמובן הישג חשוב למדינת ישראל, וכל אזרחי ישראל יכולים בצדק להתברך בו". ראש הממשלה נתניהו ציין בדבריו בעקבות החתימה בוושינגטון כי "ההסכם הזה יבטיח היקף סיוע ביטחוני חסר תקדים לישראל בעשור הקרוב. זוהי חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר שארה"ב נתנה אי-פעם למדינה כלשהי".

בנוגע לצד השני אמר נתניהו כי הוא "מבקש להודות לנשיא אובמה ולממשלו על ההסכם ההיסטורי הזה. אני גם מודה לחברינו הרבים רבים בקונגרס האמריקני, וגם לעם האמריקני, על תמיכתם הגדולה, תמיכה שחוצה מפלגות וחובקת את אורכה ורוחבה של ארה"ב. רבים בארה"ב מבינים שהשקעה בביטחון ישראל מחזקת את היציבות במזרח התיכון הבלתי-יציב ושהיא משרתת לא רק את האינטרס הביטחוני שלנו, אלא גם את האינטרס הביטחוני של ארה"ב".

ההסכם מסדיר את הסיוע הביטחוני שתקבל ישראל החל מ-2019 עד 2029. לפי ההסכם, ישראל תקבל 38 מיליארד דולר. כחמישה מיליארד דולר ישמשו לסיוע לטובת הגנה מפני טילים, כשלראשונה יהיו חלק אינטגרלי מההסכם ולא כפי שהיה עד כה כתוספת מיוחדת שהקונגרס מאשר כל שנה. "שמעתי אמירות כאילו אפשר היה להשיג יותר אם היינו חותמים עליו לפני ההסכם עם איראן", אמר ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי שהשתתף אף הוא בטקס, תא"ל (במיל') יעקב נגל. "בתור מי שליווה את התהליך מתחילתו עמדתי ברורה וחד-משמעית שלא".

נגל הוסיף, כי "לישראל אין ידידה טובה וחשובה יותר מארצות הברית. חבילת הסיוע הצבאית שארצות הברית הסכימה לספק לישראל לא נלקחת כמובנה מאליה, ותעזור לנו לסחוב את העול שאנחנו עומדים מולו, ותעזור להגן על עצמה בצורה עצמאית".

בתדרוך מאוחר יותר אמר הבכיר הישראלי, כי הוא "רואה בהסכם הזה גאווה גדולה, מדובר על הסכם היסטורי חסר תקדים. ארצות הברית לא חתמה על הסכם כזה עם אף מדינה אחרת לפני, גם האמריקנים אומרים את זה".

נגל סיפר בתדרוך כי שהחל המשא ומתן ראש הממשלה נתניהו אמר לו "אם אתה מביא סיוע צבאי 3.6-3.5 מיליארד דולר לשנה תקבל מדליית זהב, אם תביא 3.3 מיליארד מדליית כסף ואם תביא 3.1 מיליארד כמו בהסכם הקודם תקבל מדליית ארד". לדברי נגל, "הזכרתי לו לפני שבוע שהוא חייב לי מדליית כסף".

בהתייחסו לפרטי ההסכם אמר נגל כי "כל מה שאנחנו מקבלים עכשיו הוא על רקע קיצוצים בתקציב הביטחון האמריקני. כשהתחלנו בתהליך לפני שלוש שנים היו הרבה מאוד שאמרו שאין לנו סיכוי לקבל הסכם עם 3.1 מיליארד, שהכלכלה האמריקנית במצב קשה ואיך אנחנו יכולים לבקש תוספות כשתקציב הביטחון האמריקני סובל מירידה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר