"החלטה מוסרית לא קלה"

נשיא המדינה ריבלין: מנדט הרכבת הממשלה ניתן לנתניהו

הנשיא ריבלין הכריז, כי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו - בשל העובדה כי עליו המליצו יותר חברי כנסת מאשר על לפיד • הנשיא התייחס גם לכתבי האישום נגדו. צפו (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ד בניסן תשפ"א | 06.04.21
הנשיא ריבלין (צילום: לע"מ. תמונה, ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

נשיא המדינה רובי ריבלין, הודיע בצהרים (שלישי), כי הוא מטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, לאחר סבב ההתייעצויות עם המפלגות שקיים במהלך היממה החולפת.

את הכרזתו על כך פתח ריבלין במלים הבאות: "120 ח"כים לא יוכלו לשנות את היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ולא יוכלו לשנות את יסודותיה הדמוקרטיים".

הנשיא שנפרד מתפקידו בעוד זמן קצר, הוסיף: "לא דמיינתי ולא פיללתי שחמש פעמים תוטל עליי ההחלטה הקשה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. גם אני הייתי רוצה לא להכריע בזה, אבל זה תפקידי".

"כפי שחזרתי ואמרתי, השיקול המרכזי שעמד לנגד עיניי היה למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב את הממשלה. מתוך ההתייעצויות, אני מתרשם כי לאף אחד מן המועמדים אין בשלב זה סיכוי להרכיב ממשלה".

ריבלין הוסיף, כי "אם החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר את ההחלטה אל הכנסת", וסיכם את המספרים: "52 ביקשו ממני להטיל על בנימין נתניהו, 45 על יאיר לפיד, 7 על נפתלי בנט".

"על פי החלטת בית המשפט, ראש הממשלה יכול לשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום. אני מודע לכך שסוגיה זו - של הטלת המנדט על מועמד עם כתב אישום - נתונה בוויכוח פוליטי עמוק".

אך ריבלין הסביר: "הנשיא אינו מחליף את המחוקק, ולכן לא אכריע בסוגיה המוסרית והערכית הזו. זה בסמכות הכנסת, ולכן במצב דברים זה, קיבלתי את הכרעתי הלא קלה, בהתאם למפת הממליצים".

"אני חרד למדינתי, למדינתנו, אבל עושה את המוטל עלי כנשיא הכפוף לעקרונות החוק ובית המשפט", חתם נשיא המדינה ראובן ריבלין את דבריו.

לפיד. מאוכזב (צילום: דוברות)

אחרי הכרזתו של ריבלין, כתב יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד: "הנשיא מילא את חובתו ולא היתה לו ברירה, אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק".

יצוין, כי ‏בניגוד לפעמים הקודמות, הנשיא לא יזמן את נתניהו לקבלת המנדט, ומנכ"ל בית הנשיא הראל טובי הוא שמסר את המכתב עם הטלת המנדט ללשכת ראש הממשלה נתניהו - שמצידו יגיב לכך בשעה 18:00 בישיבת סיעת הליכוד.

כפי שניתן להבין מדבריו של הנשיא, במידה ונתניהו לא יצליח ב-28 הימים הבאים להרכיב ממשלה, מירב הסיכויים שהנשיא ישיב את המנדט לכנסת, שתיאלץ להתפזר וללכת לבחירות חמישיות אם לא יימצא ח"כ עם 61 ממליצים.

עם זאת, קיימת עדיין האפשרות כי הנשיא ריבלין יטיל את מנדט הרכבת הממשלה על לפיד או בנט, במידה ויהיה בטוח שסיכמו על הקמת ממשלה פריטטית בראשה יעמוד אחד מהם.

רשימת הממליצים הנוכחית:

סיעת הליכוד המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת יש עתיד המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת ש"ס המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת כחול לבן המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת ימינה המליצה על ח"כ נפתלי בנט.

סיעת יהדות התורה המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת העבודה המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת ישראל ביתנו המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת הציונות הדתית המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת מרצ המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעות תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"מ, לא המליצו על אף חבר כנסת.

צפו בהכרזת הנשיא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר