"לא נשלם יורו"

המשבר עם פולין: נציגת ישראל זומנה לנזיפה

ראש המערך המדיני-אסטרטגי בישראל נזף בשגריר פולין, אחרי שראש ממשלתו הודיע שהחוק שימנע פיצויים לניצולי שואה ימשיך להתקדם. בתגובה, ורשה נזפה בנציגה הישראלית (מדיני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ישראל ופולין במשבר מדיני הולך ומעמיק: הפרלמנט בוורשה אישר בקריאה שנייה את החוק שימנע מתן פיצויים של ממשלת פולין לניצולי שואה יהודיים, וכזה שעתיד להשפיע לרעה על 90% מבקשות השבת הרכוש מצד ניצולי השואה וצאצאיהם.

על פי ההצעה שמקודמת, כל התביעות של יהודים נגד פולין, שתלויות ועומדות במהלך 30 השנים האחרונות, יופסקו או ימחקו. בנוסף, תבוטל היכולת להביא טענות חדשות לגבי החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה.

הצעה זו הכעיסה במיוחד את שר החוץ הנכנס, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שבחר לנקוט בדרך פחות דיפלומטית – ותקף פומבית את קידום החוק בוורשה, בשעה שקודם בקריאה ראשונה: "אין לי שום כוונה לשתוק מול החוק הזה. זוהי פגיעה ישירה וכואבת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם. אסור לשתוק להם. שימור זיכרון השואה, דאגה לזכויות ניצולי השואה ובכלל זה סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהווייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל. זוהי חובה ערכית, מוסרית והיסטורית, שכולנו נושאים בגאווה. החוק הזה לא מוסרי ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. זו חרפה שלא תמחק את הזוועות ואת זיכרון השואה".

שר החוץ, יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כזכור, כבר ביום שישי, ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, דחה את דברי שר החוץ יאיר לפיד: "כל עוד אני ראש הממשלה, פולין בוודאי לא תשלם על פשעי הגרמנים - לא זלוטי, לא אירו ולא דולר".

היום (ראשון), אחרי שהחוק קודם, כאמור, גם בקריאה שנייה, ישראל החליטה להעלות הילוך: ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר, זימן לשיחת נזיפה את שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי. בר הבהיר למגירובסקי כי לא מדובר בוויכוח ההיסטורי על האחריות לשואה אלא בחוב המוסרי של פולין כלפי מי שהיו אזרחיה ורכושם נגזל בזמן השואה ותחת המשטר הקומוניסטי.

בתגובה, הממונה הזמנית על השגרירות בפולין, טל בן ארי, זומנה לשיחת נזיפה במשרד החוץ בוורשה.

שר החוץ, יאיר לפיד בתגובה לדברי ראש ממשלת פולין: "ראש ממשלת פולין, אמר היום "כל עוד אני ראש הממשלה, פולין בוודאות לא תשלם על פשעי הגרמנים: לא זלוטי, לא יורו ולא דולר". כדאי לראש ממשלת פולין לבדוק שוב את העובדות. על אדמת פולין נרצחו מיליוני יהודים ושום חקיקה לא תמחוק את זיכרם. אנחנו לא מעוניינים בכסף הפולני ועצם הרמיזה היא אנטישמית. אנחנו נלחמים על זכרם של נספי השואה, על גאוות העם שלנו, ולא ניתן לאף פרלמנט לחוקק חוקים שמטרתם להכחיש את השואה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר