לקראת פסגת לפיד בוושינגטון

בכיר אמריקני לוחץ: אין תחליף למדינה פלסטינית, לא נוותר

בנט שוב יתקפל? על אף הצהרות בכירי הממשלה כי מדינה פלסטינית לא תקום בתקופתם, גורמים בממשל האמריקני מתעקשים על הנושא, ערב פגישתם הצפויה של לפיד ונציג האמירויות (בעולם)

שלמה מן | כיכר השבת |
ייפגש עם נציג האמירויות. לפיד (צילום: Flash90)

לקראת פגישתו ההיסטורית בוושינגטון של שר החוץ הישראלי יאיר לפיד עם עמיתו מאיחוד האמירויות ומזכיר המדינה האמריקני בלינקן הבהירו הלילה (בין שלישי לרביעי) גורמים בממשל האמריקני עם נציגי כלי התקשורת שהתגודדו כי הם מקווים שהפגישה והקשרים החדשים עם מדינות ערב יובילו להתקדמות בנושא הפלסטיני.

הגורמים בממשל הבהירו כי פתרון שתי המדינות ומשא ומתן בין ישראל לפלסטינים אינו יכול להידחות בשל הסכמי אברהם. לפי הדיווח ב-N12, אחד מהגורמים במחלקת המדינה האמריקני אמר כי "אנו ממשיכים לברך על שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לכל המדינות באזור. אנחנו מקווים שהנורמליזציה תמונף להשגת פריצת דרך גם במסלול הישראלי-פלסטיני". יחד עם זאת, לא צוין כיצד מתכוונים בוושינגטון לקדם את הנושא.

הנושא הפלסטיני הוא תפוח האדמה הלוהט של הממשלה הנוכחית. כזכור, לפני כחודש וחצי, בעת ביקורו בוושינגטון ופגישתו עם ביידן, הבהיר ראש הממשלה נפתלי בנט כי ממשלתו "לא תספח או תקים מדינה פלשתינית". זאת בעוד עמיתו להקמת הממשלה וראש הממשלה העתידי יאיר לפיד התבטא בראיון שובר שתיקה ימים קודם לכן בנושא, ואמר כי "יכול להיות" שבתקופתו יקדם את רעיון שתי המדינות - אמירה שעוררה ביקורת ב'ימינה', ולאיום של איילת שקד כי במקרה כזה "ללפיד לא תהיה ממשלה".

אתמול (שלישי) נפגש שר החוץ עם סגנית נשיא ארה"ב קאמלה האריס. "אני שמח להיות כאן, עם אחת החברות הטובות ביותר שיש לישראל בוושינגטון", אמר בפתח הפגישה. "מנהיגה שתמיד עמדה לצדנו בכל המאבקים החשובים, תמיד יכולנו לסמוך עליה ברגעים הקשים.

"החברות בינינו מבוססת קודם כל על ערכים משותפים. דמוקרטיה, חרות, זכויות אדם, הכבוד למי ששונה ממך. לא משנה מאיפה אתה בא. גם כשיש בינינו חילוקי דעות, אני יודע שהמטרה שלנו משותפת - לראות את ישראל חזקה, בטוחה, משגשגת".

לפי בוושינגטון, אתמול (צילום: שלומי אמסלם לע"מ)

בשיחתו עם האריס העלה את הנושא הפלסטיני. "אנחנו גם מאמינים שהפלסטינים זכאים לאיכות חיים, כלכלה, חינוך ותקווה", אמר לפיד. "הדיאלוג בינינו הוא תמיד מבוסס עובדות. נפגשנו בישראל כשבאת לראות במו עיניך את הקשיים, להבין את המורכבויות. את מכירה אותנו, אנחנו מכירים אותך, וזה מסביר את עוצמת הקשר.

"מרכז הביקור שלי הוא נושא הגרעין האיראני, אבל הוא עוסק גם בעוד דבר: בחיזוק הקשר הבי-פרטיזני עם הדור הבא של אמריקאים צעירים. הדור הזה עסוק לא רק במלחמות ועימותים, אלא גם במשבר האקלים, משבר ההגירה העולמי, בשאלות של זהות".

עוד אמר לפיד" "כדי לבנות את הידידות בינינו למאה השנים הבאות, אנחנו צריכים לחקור יחד את הנושאים האלה, ולעצב יחד ארכיטקטורה עולמית חדשה. גברתי סגנית הנשיא, תודה על החברות, תודה על הרצינות, ותודה על שנים ארוכות של תמיכה בביטחון ישראל ובדמוקרטיה הישראלית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר