נכנעה ללחץ?

שקד על הפליטים: "גם קרובים יוכלו להיכנס"

שרת הפנים איילת שקד, מסרה הצהרה בנתב"ג, והודיעה, כי החליטה לשנות את מדיניות קבלת הפליטים. על פי המתווה החדש, כל פליט, שיש לו קרובים בארץ - יוכל להיכנס (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

נכנעה ללחץ התקשורתי? שרת הפנים איילת שקד הודיעה הערב (ראשון) בהצהרה שמסר בנמל התעופה בן גוריון, כי החליטה לשנות את הקריטריונים במדיניות קליטת הפליטים מאוקראינה בישראל.

לדברי שקד, היא החליטה בעקבות ייעוץ משפטי, כי כל מי שמגיע מאוקראינה לישראל ויש לו קרובי משפחה במדינה, יוכל להיכנס לארץ - ויוחרג ממכסת קליטת הפליטים.

לדברי שרת הפנים שקד, "לפני כמה ימים ראינו תמונות קשות מנתב"ג, התמונות האלה לא עברו לידי.מיד פעלתי כדי לשנות את המציאות, וכל מי שמגיע לכאן מתקבל בסבר פנים יפות. העליה והקליטה מתבצעות בטרמינל 1, מי שמעוכב, עד סוף התהליך ישוכן במלון דן פנורמה. היו כאן הרבה שרים וח"כים שעשו את עבודתם ופיקחו על מה שקורה כאן, וכולם יצאו עם חוו"ד טובה. החובה שלנו זה לקבל את כולם בסבר פנים יפות, ואני מאמינה שכך יהיה".

"בעניין המתווה, של קליטת האזרחים: מדינת ישראל היא בראש ובראשונה הבית הלאומי של העם היהודי. אני מציעה לכל האנשים שמבקרים, לכו לטרמינל 1 תראו איך כל יום מגיעים מאות עולים חדשים, רק היום הגיעו 450, אנשים שנמלטו מהקרבות, וכן גם זכאי חוק שבות נמלטו מהקרבות, ואנחנו קולטים אותם וומאזרחים אותם. אף מדינה לא מתמודדת עם סדר גודל כזה של קליטה מיידית".

"ואני רוצה להגיד למרות אלה שתוקפים אותי ובאים בביקורת, אני לא שוכחת שאנחנו קודם כל הבית הלאומי של העם היהודי. ואת מירב מאמצינו נשקיע בזכאי חוק השבות שמגיעים לכאן בהמוניהם. שרת הקליטה עושה פה עבודה נהדרת, מרכזת מאמץ ואנחנו אכן רואים יום יום מטוסים רבים שמגיעים לכאן".

"יחד עם זאת", הוסיפה ואמרה השרה שקד: "בוודאי שבתור העם יהודי שנרדף אנחנו מבינים מה זה פליטוּת, אנחנו גם פותחים את הלב והדלתות גם למי שאינו זכאי שבות. אבל זה חייב להיעשות במידה מוגבלת, אנחנו לא יכולים לפתוח את שערינו לכולם. זה לא יקרה במשמרת שלי. אפשר לעשות משהו פופוליסטי, אבל אני בוחרת לעשות משהו נכון, גם אם זה לא פופולרי".

"וכן, תהיה מכסה, אבל כדי לשמור על הסכם הויזות עם אוקראינה, אחרי ישיבה עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הבוקר הוחלט שקרובי משפחה יוחרגו מהמכסה, זאת אומרת: מי שיש לו פה קרוב משפחה שמגיע לארץ ואותו אזרח ישראלי חותם שהוא נמצא אצלו במשך חודש-חודשיים כדי להתאוורר הוא יוחרג מהמכסה. אני אומרת שוב אנחנו פותחים את שערינו אבל לא לכמות בלתי מוגבלת, בסוף האתגר המרכזי של ממשלת ישראל ומדינת ישראל זה לקלוט את המוני העולים החדשים שמגיעים לכאן, וכן גם הם נמלטו מהקרבות, ואני קוראת לכם, לכו תראו את היופי שקורה בטרמינל 1 את קליטת העליה המאסיבית - זה מחמם את הלב".

ראש הממשלה, נפתלי בנט אמר לאחר הנאום: "‏הייעוד של מדינת ישראל הוא להיות בית בטוח לכל יהודי במצוקה. לצד זאת, השעה שאנחנו נמצאים בה מחייבת אותנו להושיט יד ולהיות מקלט, גם אם זמני, לאנשים שנמלטו מהמלחמה ולהם קרובים כאן בישראל, שיכולים להיות עבורם למשענת בשעה קשה זו".

השר נחמן שי אמר: "אף מדינה לא שמה מגבלות לפליטים. המתווה הזה עדיין בעייתי, שוב אנו מגבילים את הגעתם של הפליטים ומפרידים בין מי שלהם קרובי משפחה בישראל ואלה שאינם. כפי שאמרתי שוב ושוב בימים האחרונים, ישראל חייבת ליטול חלק פעיל יותר ורחב יותר במאמץ ההומניטארי להצלת את אזרחי ואזרחיות אוקראינה הנמלטים מן האש. זהו המעשה המוסרי והאנושי שאנו חייבים בו. את מדיניות קליטת הפליטים בישראל צריכה לקבוע הממשלה או ועדת שרים מטעמה, בכוונתי להעלות זאת מחר בישיבת הממשלה".

כזכור, בשבוע שעבר שרת הפנים, איילת שקד הכריזה על מדינות חדשה עבור כניסת פליטים לישראל. על פי ההחלטה, בסך הכל ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם, כעשרים אלף מתוכם כבר שוהים בישראל ולעוד כ-5,000 נוספים תתאפשר ההגעה, לכל אזרח תינתן אשרת שהייה לשלושה חודשים.

בנוסף, מדינת ישראל נערכת לקלוט כ-100 אלף אזרחים מאוקראינה רוסיה וחבר העמים שבורחים מהקרבות במסגרת חוק השבות. בעלי רקע יהודי ואף בני משפחתם המורחבת שאינם כאלה יוכלו להגיע לישראל ולקבל אזרחות מלאה.

החלטות אלו יהפכו את ישראל לאחת המדינות המובילות בעולם בקליטת אוקראינים שבורחים מהקרבות, בוודאי בהשוואה לגודלה.

בדבריה אמרה שקד: "עם פרוץ המשבר, התחלנו ללמוד את המצב ופעלנו מתוך כוונה לתת מענה מיידי לאנשים הנמצאים במצוקה. מטבע הדברים, מדובר במציאות מתפתחת ומתגלגלת. ככל שתמונת המצב מתבהרת, ברור כי מדינת ישראל איננה יכולה להמשיך לקלוט אזרחים אוקראינים כמעט ללא הגבלה".

"כבר עתה אנו עומדים על קצב כניסה של עשרות אלפי בני אדם, שאינם זכאי שבות, בתוך חודשים ספורים. מספרים אלו מתווספים לגל האדיר הצפוי לנו של זכאי חוק השבות שדורש מענה. כל בר דעת מבין כי מציאות כזו דורשת היערכות מחדש וגיבוש מדיניות מאוזנת וברת קיימא. קל לבקר ולצעוק מהיציע, מורכב יותר לשאת באחריות לעתידה של מדינת ישראל ולקבל את ההחלטות הנכונות והשקולות ביותר".

תמצית עיקרי התוכנית שהכריזה שקד בשבוע שעבר:

• מדינת ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, רובם בניגוד לחוק, עד יעבור זעם ולמעט במקרים חריגים יוצאי דופן, היא לא תפעל להרחיקם בכפייה.

• נקבעה מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות.

• אזרח אוקראיני שיגיע לישראל יקבל אשרה זמנית לתקופה של שלושה חודשים.

• במידה והלחימה לא תיפסק, יתאפשר לאזרחים האוקראינים בהמשך גם לעבוד בישראל. החלטה זו תקפה לאזרחים האוקראינים שכבר בישראל ואלו שיגיעו בהמשך.

• אזרחים אוקראינים שיגיעו מעתה לישראל במסגרת המכסה ההומניטארית לא יאלצו להפקיד כל ערבות בשדה התעופה, הוא או הישראלי שהזמין אותו, למעט חתימה על התחייבות לצאת מישראל מרגע שמצב החירום ייגמר.

• כל אזרח אוקראיני שירצה להגיע לישראל יצטרך להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ להציג את האישור שקיבל בעלייה למטוס.

• במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אזרחים אוקראינים, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ואלו יקבלו תיעדוף ככל הניתן.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, תקף בתגובה להחלטה: "בצעד מופקר וחסר אחריות, שרת הפנים איילת שקד פרצה הערב את גבולות המדינה. היא מכניסה במו ידיה לארץ מספר עצום של מהגרים, העולה בהרבה על מספר המהגרים שהגיעו לישראל בעת המלחמה בסודן, ואשר שקד עצמה טענה תמיד שאסור לאפשר את כניסתם לארץ".

"אל מול המדיניות הנחושה של ממשלות נתניהו למנוע כניסת מהגרים לישראל, מובילה שרת הפנים בממשלת השמאל מדיניות הפוכה והרסנית", הוסיף.

"לאחר גל המסתננים מאפריקה, מביאה עכשיו שרת הפנים גל חדש - גל "מהגרי שקד". איילת שקד שוב שיקרה במצח נחושה ועשתה את ההפך מכל מה שהתחייבה לו לאורך שנים".

"ישראל צריכה להשקיע את כל המשאבים הדרושים לעידוד עלייה וקליטת עולים בהיקפים גדולים. לצד זאת, יש מקום למחוות הומניטריות מצומצמות כחלק ממאמץ בינלאומי משותף, ולא להצפה של המדינה במהגרים זרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר