ניצחון לקואליציה העתידית

הקרב על יו"ר הכנסת: "מיקי לוי נאחז בקרנות המזבח כמו ילד בגן" | זו הפשרה שהושגה

בשבוע שעבר הגישו חברי הקואליציה העתידית את החתימות הנדרשות עבור החלפת יו"ר הכנסת. היו"ר הנוכחי, מיקי לוי, מתקשה לקבל את דין הבוחר ומפלגתו הציבה מועמדת לתפקיד | בקואליציה חששו כי לוי יקיים את ההצבעה בשעה בה יהיה רוב לאופוזיציה במליאה | לבסוף, זו הפשרה שהושגה (חדשות, פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מיקי לוי במשכן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הקרב על התפקיד הבכיר: חברי הקואליציה העתידית הגישו כבר בשבוע שעבר את מספר החתימות הנדרש להחלפת יו"ר הכנסת. יו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי, דחה את הדיונים להיום (שני), אך הכין "הפתעה" לקואליציה בעודו מתכנן פיליבסטר לילי ארוך.

החשש בקרב בכירי הקואליציה הוא שמיקי לוי ויו"ר מפלגתו, יאיר לפיד, מתכננים למנוע את הדחתו של לוי באמצעות דיונים מרתוניים לתוך הלילה, ובשעה שישימו לב שחסרים חברים מהקואליציה, הם יעלו את ההצבעה ואז יזכו לרוב ויבחרו יו"ר כנסת מטעמם - אותו יהיה קשה להחליף.

יו"ר הוועדה המסדרת חבר הכנסת יואב קיש, דרש בדיון בוועדה המסדרת בראשותו, להגדיר שעה להצבעה כך שכל חברי הכנסת ידעו להיות במליאה. "שלא יקרה מצב שח"כ נרדם כמה דקות בחדר שלו ויפספס את ההצבעה", הסביר קיש.

בינתיים, באופוזיציה העתידית לא התרגשו ומציבים מועמדת שלהם לתפקיד - חה"כ מירב בן ארי - הזוכה לתמיכת כלל מפלגות האופוזיציה.

לדברי בן ארי: "לאחר הפרסומים האחרונים על המועמדים לתפקיד, כאשר חלק מהשמות שהוזכרו התבטאו לא פעם בצורה שאינה ייצוגית ומכבדת את חברי וסיעות הבית, החליטו חברי האופוזיציה המיועדת להציע לתפקיד את חברת הכנסת בן ארי שכן זאת ידועה בקשרים וביחסים הטובים שלה עם כלל סיעות הבית".

עוד היא הוסיפה: "תפקיד יו"ר הכנסת הוא תפקיד חשוב, ממלכתי ודורש הידברות עם שני צידי הבית, קואליציה ואופוזיציה. אני בטוחה שאוכל למלא את התפקיד בצורה ממלכתית וראויה, הגיע הזמן לאחר כמעט 15 שנה שאישה תמלא את התפקיד הייצוגי יו"ר כנסת ישראל".

"ביזיון לכנסת ישראל" • צפו בדיון בוועדה המסדרת (ערוץ כנסת)

במפלגת הליכוד לא שתקו ותקפו בחריפות את לוי: "מיקי לוי ממשיך לבזות את הכנסת באופן חסר תקדים. הוא נאחז בקרנות המזבח בגלל שהוא לא מכיר בהכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל. כשיריב לוין סיים את תפקידו כיו״ר כנסת הוא העביר מייד את התפקיד באופן ממלכתי. לעומתו, מיקי לוי קיבל את החתימות כבר לפני שבוע ועכשיו הוא מנסה לחטוף את ההצבעה באופן לא דמוקרטי כמו ילד קטן שמסרב להיפרד מגן השעשועים. לא היה כדבר הזה בתולדות הכנסת. אפשר רק לדמיין מה היה קורה במצב הפוך".

מטעמו של ח"כ קרעי מהליכוד נמסר: "מיקי לוי בזקנותו מבייש את בחרותו. הוא נאחז בקרנות המזבח אחרי שהתחייב לקיים דיון החלפת יו"ר בשעה 16:00. החרפה הזו והבזיון הזה לכנסת ישראל יירשם על שמו לדיראון עולם. עוד 20 דקות דיון דחוף על כך בוועדה המסדרת. לא נשתוק לחבורת יש עתיד על רמיסת הדמוקרטיה".

כאמור בשעה זו נערך דיון בנושא בוועדה המסדרת, ויו"ר הוועדה כבר הספיק "להעיף" חמש דקות לאחר הדיון, ארבעה חברי כנסת ממפלגת יש עתיד, ביניהם; היו"ר המיועדת מירב בן ארי, ולדימיר בליאק, נאור שירי ויוראי להב הרצנו - וזאת לאחר שהעירו לו הערות במהלך הדיון.

יודגש, כי לאחר מו"מ בין חברי האופוזיציה והקואליציה, הוסכם כי היום לא תתקיים הצבעה על זהות יו"ר הכנסת הבא - כפי שהציע חבר הכנסת קיש במהלך הדיונים בוועדה המסדרת. עוד סוכם כי כל חבר-כנסת ידבר 3 דקות, במהלך הדיון. מחר, בשעה 9:00 בבוקר, המליאה תתכנס לסיכומים ובשעה 10:00 תתקיים ההצבעה על יו"ר הכנסת הבא.

מטעם יש עתיד הגיבו כביכול הם ניצחו במהלך ואמרו: "ניצחון ראשון. לא תהייה היום הצבעה על יו״ר הכנסת. הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש שהבין שהוא לא מסוגל לגייס את אנשיו להצבעות והלו"ז הצפוף שלהם ידחה שוב ושוב. מי שחשב שיהיה קל לנתניהו הסחיט ושותפיו הקיצוניים להקים ממשלה, מבין כל יום עד כמה נתניהו חלש ועייף. וזו רק ההתחלה".

יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ יואב קיש אמר בפתיחת הדיון, "לא ניתן למנוע בחירת יו"ר דרך קומבינות מסריחות. למסמס את דבר הבוחר. מה שקורה פה מהבוקר, זה חרפה! ח"כ לוי הבטיח להעביר את השרביט בצורה ממלכתית לאחר שהוגש לו מכתב חתום ע"י 64 ח"כים. כעת נודע לי שהכניסו לסדר היום של מליאת הכנסת שני נאומי בכורה ודיווחים של שני שרים לסדר יום. זה חרפה של יו"ר שמנסה לגנוב הצבעה. פיליבסטר זה לגיטימי אולם לקבוע הצבעה ללא הודעה זה לגנוב את הכנסת. מדובר ביו"ר בפועל שמכהן מתוקף חוק הרציפות, והנושא נוגע אליו ישירות, וסמכותו מאוד מוגבלת.

"יוראי בחוץ ומירב בן ארי בחוץ!"• צפו בדיון בוועדה המסדרת (ערוץ כנסת)

ח"כ משה ארבל (ש"ס) אמר, "ביום שישי צוין היום הבין לאומי למאבק בשחיתות. שחיתות זה שימוש לרעה בכח המשרה. מה שנעשה פה, זה שימוש לרעה ושחיתות ציבורית. זה הכי קרוב למה שראינו בארה"ב. אנחנו לאחר פסיקת בג"צ שקבע כיצד להעביר שלטון בצורה מכובדת".

ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) הפטירה לעבר ח"כ ארבל ואמרה, "שחיתות ציבורית זה למנות שר שהורשע פעמיים". ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) אמר, "אני מבין את התסכול שלכם. נעשה הכל למנוע מכם להקים ממשלה ולמנות שר שהורשע בשחיתות".

ח"כ ארבל שאל, "למה התחננתם אלינו שנצטרף לממשלה שלכם?".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר, "החטא הקדמון הוא העובדה שבית המשפט התערב במועד הצבעת על בחירת יו"ר זה היה תקדים מסוכן. ביהמ"ש החליט לכנסת את בית המשפט ואת הכנסת באמצע הלילה. איך אין לכם בושה? לפחות שתכסה את פניכם בושה".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה, "ח"כ אדלשטיין לא הסכים לכנס את המליאה, אל תלמדו אותנו מה זאת דמוקרטיה. לחוקק חוק שיכשיר שר מורשע, זו פגיעה אנושה בדמוקרטיה".

ח"כ אופיר כץ השיב לח"כ לזימי, "הציבור שלח אתכם הביתה ואנחנו נשלוט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר