תמלילי החקירות נחשפים

הנחקרים בתיק הצוללות נרמזו: "תציל את עצמך; מה עם ראש הממשלה?"

מנדלבליט הבהיר בזמנו כי נתניהו לא היה חשוד כלל בתיק 3,000, פרשת הצוללות - אך תמלילי החקירות מעלים כי החוקרים היו להוטים להגיע אל ראש הממשלה ואל השר דאז, יובל שטייניץ | "תפשפש טוב בזיכרון שלך. התבקשת. אני בטוח. גם עם שטייניץ וגם עם רה"מ. עכשיו אתה צריך לחשוב על עצמך" (אקטואלי)

(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

האם חוקרי המשטרה חיפשו את ראשו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל השר לשעבר יובל שטייניץ במסגרת חקירת פרשת הצוללות? הבוקר (שישי) חושף נטעאל בנדל בישראל היום את תמלילי החקירה.

המיליונר שלומי פוגל הוא איש עסקים ישראלי, הבעלים של "מספנות ישראל", הוא חבר ליכוד וידיד של נתניהו. הוא נחקר בנושא פרשת הצוללות, אחרי האזנות סתר שבוצעו נגדו.

השאלה השנייה שהופנתה אליו על ידי החוקר ניר שוורץ היתה "בשיחה סיפרת לי על הקשר שלך לרה"מ בנימין נתניהו. פרט על הקשר הזה ובמה הוא בא לידי ביטוי". יצוין כי בחומר החקירה בתיק 3000 לא מופיע פירוט על אותה שיחה קודמת בין פוגל לחוקר.

בנדל כותב ב'ישראל היום' כי לפי חוק יסוד: הממשלה, חקירה נגד ראש ממשלה מחייבת את הסכמת היועץ המשפטי לממשלה. לאחר שבנובמבר 2016 אישר היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט לפתוח בבדיקה של פרשת הצוללות, בעקבות תחקיר של רביב דרוקר, בפברואר 2017 החליט כי הבדיקה תתקדם לחקירה פלילית.

בהודעה הדגיש מנדלבליט: "למען הסר ספק וכדי למנוע פרסומים שגויים נציין כי, על פי ממצאי הבדיקה עד כה, ראש הממשלה איננו בין החשודים בפרשה".

האם במהלך החקירה התקבל אישור לבדיקה או לחקירה נגד נתניהו? בתגובת הפרקליטות והיועמ"ש לעתירות לבג"ץ, אשר דרשו לפתוח בחקירה נגד נתניהו, נכתב: "נבחנה שאלת המעורבות או המודעות של גורמים רמי דרג לעבירות שבוצעו לכאורה. בהתאם לזאת אף בוצעו פעולות חקירה מגוונות ונגבו עדויות נוספות כדי לאשש או להפריך כיוונים מסוג זה. אין ולא היתה הנחיה אפריורית להימנע ממיצוי כיווני חקירה כאלה ואחרים כלפי בעלי תפקידים בכירים, ובכלל זה רה"מ".

עם זאת, מתגובת המדינה ניתן להבין כי התקיימה בפועל בדיקה כלפי נתניהו, אך לא נכתב כי היה אישור מקדים, אלא כי "לא היתה הנחיה למניעה".

גם דוד שרן, ראש הסגל של נתניהו לשעבר, נשאל על מעורבותו של נתניהו בתיק הצוללות. החוקר אורי קנר שואל אותו: "ומה עם ראש הממשלה? אני שואל מה עם ראש הממשלה? על יובל (שטייניץ) היה לך מאוד קל, ישר אמרת לי 'בן אדם ישר כמו פלס'. אבל על ראש הממשלה לא אמרת את זה".

שרן: "ההיכרות האינטימית שלי עם יובל שטייניץ לאורך שנים. עם ראש הממשלה עבדתי שנתיים לפחות. להערכה שלי לא היה לו שום שמץ או שום נגיעה בדבר הזה".

קנר: "נגיד יובל, בסדר, אבל ראש הממשלה, להגיד שהוא תמים? שלא ידע ששמרון מייצג את מיקי, ומיקי את המספנה? נו, באמת. תעזוב את מיקי, לא לדעת ששמרון מייצג את המספנה? הוא לא ידע את זה? איפה הוא חי?".

וכך, בהמשך התמלילים המלאים המתפרסמים היום ב'ישראל היום', ניתן לראות כיצד החוקר מנסה שוב ושוב להגיע אל נתניהו ושטייניץ, ואף רומז כי אם ייתן להם את נתניהו, יהפכו אותו לעד מדינה: "אני אומר לך, אתה צריך לקחת את ההחלטה לעזור לעצמך. אתה צריך לבוא ויש לך קלפים. יש לך קלפים. אל תענה לי. יש לך קלפים. אם לא היה לך מה למכור, לא הייתי מדבר איתך. יש לך מה למכור".

"תפשפש טוב בזיכרון שלך. זה הזמן לבוא ולספר את מה שאתה יודע, ואתה יודע. אתה היית בצומת דרכים, אתה היית בנקודות מפתח. התבקשת לעשות פה, התבקשת לעשות שם. התבקשת. אני בטוח. גם עם שטייניץ וגם עם רה"מ. עכשיו אתה צריך לחשוב על עצמך".

בחקירה אחרת אומר קנר: "היו לך הרבה הזדמנויות שלא ניצלת אותן. ספר כל מה שאתה יודע על הצמתים שהיית, גם בלשכה של שטייניץ וגם אחר כך אצל רה"מ. כל הבחירות, הכל הכל הכל. זו הדרך היחידה שלך איכשהו להיטיב עם עצמך".

במקרה אחר אומר קנר: "אמרתי לך שזה הזמן מבחינתך לפשפש בזיכרון. היית בצמתים גם אצל שטייניץ וגם אצל ביבי, וזה הזמן שלך לפשפש בזיכרון טוב טוב טוב, לראות מה אתה יודע ומה אתה יכול לספר".

ושוב, בהמשך החקירה, קנר חוזר לאפשרות של שרן להציל את עצמו: "אנחנו חוזרים למה שדיברנו קודם. אם יש לך קלף מנצח, אתה יכול לבוא ולהגיד".

שרן מתעקש: "אין לי. אני מצטער לאכזב אותך אולי. אין לי קלף, לא עליו, לא על הבוס הקודם שלי והאמת לא על מישהו אחר בצמרת המדינה שיכולתי להגיד 'וואלה, אני יודע שגם הוא מעורב בדבר הזה ולדעתי עוד לא בדקתם'".

כך גם עם ארי הרו ומוטי גנור, שנשאלו שוב ושוב לאורך החקירות שלהם במשטרה על מעורבותו של נתניהו בתיק.

תגובת משטרת ישראל לישראל היום: "משטרת ישראל פועלת במקצועיות ובמסגרת החוק. כל חומרי החקירה הועברו לפרקליטות שמנהלת את התיק בימים אלה בבית המשפט, ומשכך לא נוכל להתייחס לגופן של טענות".

תגובת הפרקליטות: "פרשת 'כלי השיט' נפתחה בבדיקה מקדימה שעליה הורה היועמ"ש, על דעת פרקליט המדינה. בעקבות ממצאי הבדיקה, שבה נאספו ממצאים שהעלו חשד סביר לעבירות שחיתות ביחס לחלק מהמעורבים בפרשה, הוחלט לעבור מבדיקה לחקירה. בהתאם לממצאי הבדיקה באותה עת, הודיעה הפרקליטות כי ראש הממשלה נתניהו אינו נמנה עם החשודים בפרשה".

"כפי שציינו במענה לעתירות לבג"ץ, שדחו את ההחלטה שלא לחקור את מר נתניהו באזהרה, חוקרי המשטרה, בליווי בכירי הפרקליטות, בחנו כיוונים שונים במסגרת חקירה מקיפה ורחבה. כדי לאשש או להפריך כיווני חקירה אלה, נבחנה בין היתר שאלת המעורבות או המודעות של גורמים רמי דרג שונים, ולשם כך בוצעו פעולות חקירה מגוונות. לחוקרים לא ניתנה כל הנחיה להימנע ממיצוי כיווני חקירה כאלה ואחרים, גם ביחס לבעלי תפקידים בכירים. בסופו של יום, לא נמצא כי התגבש חשד סביר המצדיק את חקירתו באזהרה של ראש הממשלה, ולפיכך נגבתה ממנו עדות בלבד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר