התערבות אמריקנית

בלינקן סופג מתקפה: "החלטת לתת שיעור בדמוקרטיה". לפיד ניסה לעקוץ: "זה ערך משותף"

סטרוק פותחת בביקורת על מזכיר המדינה האמריקני שרימז נגד הרפורמה בהמשפט • "דמוקרטיה היא קודם כל חובת מדינה לקבוע את דרכה" (מדיני)

דוד הכהן | כיכר השבת |
מפגש בלינקן ולפיד (צילום: עוז שכטר)

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן, שהגיע לישראל, נפגש היום (שלישי) עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. בהמשך היום צפוי להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ברקע המתיחות הביטחונית והמבצע הישראלי במחנה הפליטים בג'נין, בו חוסלו כעשרה מחבלים שתכננו פיגועי טרור נגד ישראלים.

"שוחחנו רבות על אתגרי הבטחון של ישראל, הקרובים והרחוקים, ועל הצעדים הנדרשים על מנת למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית", אמר לפיד לאחר המפגש. "דיברנו על ההתקדמות החשובה של "פורום הנגב" ועל החשיבות האדירה של פעילות הפורום שהקמנו ביחד ליציבות האזורית ולשגשוג של ישראל".

לפיד ניסה גם לעקוץ את הממשלה והרפורמה במערכת המשפט ואמר: "היחסים המיוחדים בין ארה"ב וישראל מתבססים לא רק על אינטרסים משותפים אלא בראש ובראשונה על ערכים משותפים של עקרונות הדמוקרטיה ושמירה על המוסדות הדמוקרטיים.

"ביסוס היחסים האלה מהווה מרכיב יסודי בביטחון הלאומי שלנו ובכלכלה שלנו ועלינו לעשות הכל כדי לשמור על היחסים האלה. אני מודה למזכיר המדינה על עמידתו ארוכת השנים לצד ישראל ופעילותו למען בטחון ישראל".

מתקפת סטרוק

בתוך כך בקואליציה מבקרים את התנהלותו של בלינקן, שאמש במפגשו עם נתניהו הביע ביקורת מרומזת על הרפורמה המשפטית המתכוננת. שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אוריק סטרוק מהציונות הדתית תקפה את בלינקן.

בציוץ בטוויטר, כתבה סטרוק: "מר בלינקן היקר. מבינה שהחלטת לתת לראש הממשלה שלנו שיעור בדמוקרטיה. ובכן, דמוקרטיה היא קודם כל חובתה של מדינה לקבוע את דרכה בהתאם להצבעת אזרחיה-שלה, שלכל 1 מהם ניתן משקל שווה, וללא מעורבות זרה. והפגנות, לגיטימיות ככל שיהיו, אינן שוות-ערך לפתק בקלפי".

אתמול קרא בלינקן לבנות הסכמות רחבות בעניין הרפורמה במערכת המשפט - זאת בצל הביקורת הציבורית נגד הממשלה בישראל. במהלך מסיבת עיתונאים אמר בלינקן כי "בניית קונצנזוס סביב הצעות חדשות היא הדרך הטובה ביותר לוודא שהן יתקבלו ויחזיקו מעמד".

עוד אמר בלינקן: "מה שהופך את השותפות שלנו לחזקה כל כך זה האינטרסים המשותפים והערכים המשותפים. במיוחד תמיכה במוסדות וערכים דמוקרטים, שמירה על זכויות אדם, שמירה על זכויות מיעוטים, שמירה על שלטון החוק, חופש העיתונות וחברה אזרחית חזקה. ראינו לאחרונה עד כמה החברה האזרחית בישראל תוססת".

נתניהו אמר לאחר הפגישה כי "יש לנו אינטרסים משותפים וגם ערכים משותפים – אנחנו שתי דמוקרטיות חזקות – ואני מבטיח לך שנישאר שתי דמוקרטיות חזקות".

פגישת עם שר הביטחון

מוקדם יותר היום נפגש שר הביטחון, יואב גלנט, עם מזכיר המדינה האמריקני. במהלך הפגישה דנו השניים בשיתופי הפעולה הביטחוניים בין המדינות, באתגרים הצבאיים של מדינת ישראל ובהעמקת הקשרים האזוריים לשיפור היציבות הביטחונית.

השר גלנט הודה למזכיר בלינקן על העמידה האיתנה והתמיכה של הממשל האמריקני בחיזוק ושימור יתרונה האיכותי של ישראל במזרח התיכון.

שר הביטחון סקר בפני מזכיר המדינה אודות האירועים האחרונים והאתגרים הביטחוניים והמבצעיים של ישראל, תוך התמקדות באיראן ושלוחותיה בזירה הצפונית.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בהודעה הרשמית: ״ביקורך בישראל מגיע בזמן קריטי, ומעביר מסר ברור ליריבנו ושותפנו באזור: ארה"ב וישראל מאוחדות מול האיום האיראני ומול כל מי שמנסה לערער את היציבות באזור. אנחנו מסכימים לחלוטין עם העובדה שאסור לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני צבאי״.

״שיתופי הפעולה המיוחדים בין המדינות הגיעו לשיא חדש בשבוע שעבר עם התרגיל הצבאי המשותף. מערכת היחסים שלנו מבוססת על ערכים ואינטרסים משותפים, ומעניקה משמעות חשובה ליציבות האזורית”.

״נמשיך לפעול יחד להעמקת מערכת היחסים בין המדינות ולצירוף מדינות נוספות שיתרמו לשיפור היציבות האזורית, נגד האיומים השונים״.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר