העם בעד רפורמה במערכת המשפט

סקר: עלייה משמעותית בתמיכה בשינויים במערכת המשפט; הצעירים לא מפגינים

נתוני סקר שנערך דווקא בקרב מתנגדי הממשלה, מצביעי מפלגות האופוזיציה, מעלה כי אחוז התומכים בצורך בשינויים במערכת המשפט - גדל דרמטית, ובמקביל, הדור הצעיר הרבה פחות משתתף במחאה או מזדהה עם מסריה | "בתמונות מהשטח נראים הרבה כסופי שיער ואפילו סבתות. הילדים שלהם פחות משתתפים" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

שמונה שבועות לתוך המחאות, ואחרי שני ימי זעם ומתווה נשיא אחד, החליטו ב'דיירקט פולס' לתת השבוע הצצה דווקא על המתרחש במחנה המוחים כנגד הרפורמה, לקראת היישורת האחרונה של השלמת החקיקה בעוד שבועיים, רגע לפני שהכנסת (ואולי גם המוחים) יוצאים לחופשת פסח / הפסקת אש / היערכות להמשך.

אז מה חושבים מתנגדי הממשלה? בחברת הסקרים אומרים, "כשהתחלנו לחפור בנתונים, גם אנחנו הופתענו משני נתונים מובהקים. אחוז התומכים בצורך בשינויים במערכת המשפט - גדל דרמטית, ובמקביל, דור ה- Y הרבה פחות משתתף במחאה או מזדהה עם מסריה. בואו איתנו למסע מרתק מה הם באמת חושבים".

הם מדגישים כי כלל הנתונים שהם מביאים היום, נאספו בקרב כל מי שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות הציוניות היושבות באופוזיציה: העבודה, מרצ, יש עתיד, המחנה הממלכתי וישראל ביתנו.

מאז תחילת המחאות, אנחנו שואלים מידי שבוע "מה עמדתכם העקרונית ביחס לתיקונים והשינויים בסמכויות מערכת המשפט הישראלית?"

בפברואר האחרון רק 51% מתומכי האופוזיציה הסכימו כי "נדרשים שינויים ותיקונים במערכת המשפט, אך הם צריכים להתקבל בהסכמה רחבה". אחרי חודש של פאנלים אינסופיים בתקשורת ומתווה הפשרה של נשיא המדינה, התמיכה בעמדה זו קפצה ל- 79% (!).

כיום, רק 12% מתומכי האופוזיציה חושבים כי "אין צורך בשום שינוי בסמכויות מערכת המשפט". נזכיר שוב, לא פחות מ- 42% מהם חשבו כך בפברואר. ירידה דרמטית זו לא מילה למה שקורה כאן.

כ- 8% מתומכי האופוזיציה חושבים כי "נדרשים שינויים ותיקונים במערכת המשפט, והקואליציה צריכה לקדם אותם גם ללא הסכמה רחבה", אבל כאן שימו לב לנתון המדהים הבא: בקרב תומכי האופוזיציה בגילאי 30-44, הדור הבא של מדינת ישראל, 23% תומכים בקידום הרפורמה גם ללא הסכמה רחבה. לידיעת ההורים והסבתות.

כותבים ב'דיירקט פולס': כל זה מוביל אותנו לנתון הבא: לא הרבה מדברים על כך, אבל זו מחאה של מבוגרים, רבים מהם בני 50+. בתמונות מהשטח נראים הרבה כסופי שיער ואפילו סבתות. הילדים שלהם פחות משתתפים במחאה.

כמה פחות? כששאלנו את תומכי האופוזיציה "האם השתתפתם באחת מפעולות המחאה נגד הרפורמה?" בגילאי 45+ השיבו כ- 53% כי הם השתתפו, ואילו בקרב גילאי 30-44 רק 27% השיבו בחיוב.

בדקנו גם מה חושבים תומכי האופוזיציה על מתווה הנשיא (הנתונים במלואם התפרסמו אתמול במהדורת חדשות 14), 68% מהם אמרו כי המתווה מאוזן, 9% טענו כי הוא מוטה לטובת תומכי הרפורמה, ו- 17% מהם הודו כי הוא נוטה לטובת מתנגדי הרפורמה. אולם בחתך של הצעירים בגילאי 30-44 הנתון האחרון מזנק פי שניים: 34% מהדור הצעיר של האופוזיציה חושבים כי הנשיא הציג מתווה המוטה לטובת מתנגדי הרפורמה.

לסיכום הם כותבים, "כולם מדברים על מלחמת אחים, ובימין מצהירים שוב ושוב כי פניהם לא למלחמה. לפי הנתונים שאנחנו חושפים כאן, כנראה שגם הרבה מהילדים של כסופי השיער שחוסמים כבישים, לא יצטרפו להורים שלהם".

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות דיירקט פולס בע"מ בתאריך ה- 16 במרץ 2023, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 993 נדגמים בוגרים (18+) המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 3.4%+- בהסתברות של 95%.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר