דרמה פוליטית

באישון לילה נתניהו ומופז סגרו דיל: אין בחירות, יש ממשלת אחדות לאומית

בעוד מליאת הכנסת דנה בחוק לפיזור הכנסת, הפתיעו בנימין נתניהו ושאול מופז את המערכת הפוליטית כולה, במהלך פוליטי שלא נראה כמותו, והודיעו על צירופה של קדימה לקואליציה והקמת ממשלת אחדות. בהסכם: מופז יכהן כשר בלי תיק, יצורף לקבינט, ויגובש עד חודש יולי תחליף לחוק טל. כל הפרטים (חדשות, פוליטי)

חיים שקדי | כיכר השבת |
נתניהו ומופז (צילום: פלאש 90)

הדרמה הפוליטית של השנים האחרונות: בעוד מליאת הכנסת משלימה את דיוניה סביב החוק לפיזור הכנסת שהוגש להצבעה לקריאה שניה ושלישית, התהפך הגלגל, ונחשף ההסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר קדימה שאול מופז, וממשלת אחדות חדשה ורחבה יוצאת לדרך, כאשר הקואליציה החדשה תמנה 94 חברי-כנסת.

במשך מספר ימים, הרחק מעין הזרקורים, התקשורת, פוליטיקאים בכירים ושרי ממשלה, ניהלו נתניהו ומופז מגעים שמטרתם להביא לדחיית הבחירות ולהקמת ממשלת אחדות, ובשעת לילה מאוחרת כינסו את סיעותיהם, ואישרו את ההסכם שמביא לדחיית הבחירות.

את המגעים מאחורי המהלך הפוליטי המפתיע ניהלו מצדו של ראש הממשלה, ראש לשכתו לשעבר נתן אשל, שאולץ לעזוב את תפקידו לפני מספר חודשים, ומצדו של שאול מופז, יועצו ליאור חורב.

לפי ההסכם שהתגבש, מופז יכהן כמשנה לראש הממשלה ושר בלי תיק בממשלה, ויהיה חבר בפורומים המדיניים ביטחוניים. הבחירות הבאות יתקיימו באוקטובר 2013. בנוסף הוסכם בין הצדדים כי עד סוף חודש יולי ייחקק חוק שיחליף את חוק טל, שיטת הממשל תשונה לפני הבחירות ויגובש 'תקציב חירום לאומי'.

לאחר שהמגעים הבשילו, נפגשו בחצות הלילה נתניהו ומופז, וסיכמו את הפרטים האחרונים של ההסכם. בשעה 02:00 כינסו את סיעותיהם לישיבה דחופה, במהלכה הציגו את פרטי ההסכם. שתי הסיעות אישרו את ההסכם הקואליציוני, ובכך למעשה הביאו לדחיית הבחירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד כי "לא רציתי ללכת לבחירות אבל בגלל שזיהיתי פרמים החלטתי ללכת". לדבריו, "דברתי גם עם ש"ס ועם איווט והם הסכימו".

שאול מופז, יו"ר קדימה, אמר לאחר שנחשפו פרטי ההסכם כי "עשינו דבר גדול למדינת ישראל. הסכם חסר תקדים שמאפשר את התיקון ויצירת שוויוניות בחלוקת הנטל".

יו"ר ש"ס השר אלי ישי בירך על המהלך ואמר לכלי התקשורת כי "הייתי בסוד העניינים מההתחלה. ראש הממשלה שיתף אותי בכל המהלך. יש לציין כי המהלך אינו סותר את ההסכם הקואליציוני הקיים עם ש"ס. בעניין חוק טל תוקם ועדה מיוחדת שתגבש את הנוסח".

המפסידים הגדולים של המהלך הם 'העבודה' ושלי יחימוביץ' שתהפוך להיות יו"ר האופוזיציה עם שמונה חברי-כנסת, כאשר הסקרים ניבאו להם 20 מנדטים. יאיר לפיד שהחל להתכונן במרץ לקראת הבחירות אך כעת נותר להתייבש בחוץ.

בתגובה להסכם, אמר ח"כ שלי יחמוביץ' כי זהו "הזיגזג המגוחך והנלעג ביותר בהיסטוריה הפוליטית של ישראל". לדבריה, "את הקומבינה הזאת איש לא ישכח, והדבר יסב למרבה הצער פגיעה עמוקה באמון הציבור בפוליטיקה. יחד עם זאת, נוכח קבורתה הסופית של קדימה, קיבלה מפלגת העבודה הזדמנות נדירה וחשובה להוביל את האופוזיציה, והיא תעשה זאת באנרגיות ובאמונה".

יאיר לפיד הגיב וכתב כי "זו בדיוק הפוליטיקה הישנה, המסואבת והמכוערת, שהגיע הזמן להעיף מחיינו. הם חושבים שעכשיו הם ימשכו זמן ואנחנו נשכח, אבל הם טועים. הברית הפוליטית המגעילה הזו תקבור תחתיה את כל משתתפיה".

לפנות בוקר נפגש ראש הממשלה עם חברי-הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני מ'יהדות התורה' ועדכן אותם על המהלך. במהלך פגישתם, הרגיע אותם ראש הממשלה, והבטיח לשתפם בכל הדיונים למציאת חלופה לחוק טל.

"ביבי הצהיר שיהיה חוק שונה, שלא יכלול גיוס בכוח אלא שילוב בהבנה, וביקש מאיתנו צ'אנס לשותפות בדיונים", אומרים ביהדות התורה.

נשיא המדינה שמעון פרס עודכן על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת ממשלת האחדות. פרס בירך על-כך ואמר כי ממשלת אחדות לאומית טובה לישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר