איום על עולם התורה > סיקור מלא

פלסנר הציג את הדו"ח: "היעד 80 אחוז, יהיו סנקציות אישיות"

חבר-הכנסת יוחנן פלסנר הגיש את דו"ח קש"ב על גיוס החרדים. ההמלצות: קנס כספי של 7,500 שקלים, וקנס בסך 75 שקלים עבור כל יום שלא התייצב לשירות, וגם רישום פלילי. בנוסף, ממליצה הוועדה על שלילת הטבות בתחומי הארנונה והטבות לדיור, וביטול מלגת "כולל" חודשית בסך 850 שקל. סיכום (פוליטי)

ניצן ארליך | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

בצל המתיחות הקואליציונית, הגיש הבוקר (רביעי) חבר-הכנסת יוחנן פלסנר דו"ח אישי ובו המלצות לגיוס בני הישיבות, שיסכם את דיוני וועדת קש"ב למרות פירוקה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פלסנר, שהגיש את הדו"ח באולם "ירושלים" בכנסת, הוא היחיד שחתום על הדו"ח לאחר ששאר חברי הוועדה, גם הגורמים המקצועיים, סירבו לצרף את חתימתם.

"יצאנו למסע אלונקות ביחד", התפייט פלסנר, "כמו שחיילים קרביים מבינים - מסע אלונקות לא מפסיקים באמצע. צריך להגיע עד לקו הסיום ביחד. אני יחד עם חבריי נמשיך לקחת את האלונקה", אמר ועקץ את הפורשים.

בשלב זה של הדברים התפרץ לעברו חבר-הכנסת מיכאל בן-ארי. "מה עם הערבים?", שאל בן-ארי. פלסנר העדיף להתעלם, אבל בן-ארי המשיך לתקוף: "מדובר בדו"ח גזעני שנועד להציל את קדימה".

פלסנר הורה להוציא את בן-ארי החוצה. "אני הזמנתי את האולם הזה, תוציאו אותו", הורה למאבטחים. "גם אני הייתי בלבנון, אני לא נגד חרדים", אמר בן-ארי, בעוד הוא מוצא על-ידי המאבטחים.

חברת-כנסת מישראל ביתנו, צעקה לעבר בן-ארי: "אתה מציל את החרדים". רגע אחרי שבן-ארי הוצא מהאולם, פלסנר עקץ שוב: "כשכהניסטים מטיפים לי מוסר - אני בכיוון הנכון".

"אחריות אישית"

ופלסנר המשיך בדבריו: "ישראל במתווה מסוכן. אפשר לבלום אותו ולשם כך קמה הוועדה. ההמלצות שלנו - זה הבסיס לצדק חברתי ולחברה אזרחית, חיונית וחזקה. יש לנו חלון הזדמנויות היסטורי, פוליטי, חוקי ואפילו תקשורתי גם של מנהיגי המפלגות. הגיע הזמן לאמץ מתווה שיביא לשינוי".

פלסנר הדגיש שוב ושוב "שצריך שתהיה אחריות אישית לכל אזרח", כשהוא מתכוון לגל סנקציות אישיות שיחטוף כל חרדי שלא יתגייס לצה"ל.

הסנקציות: קנס כספי לסרבן הגיוס בגובה 7,500 שקלים באופן מיידי, וקנס בסך 75 שקלים עבור כל יום שלא התייצב לשירות. כעבור חמש שנים מרגע חקיקת החוק, תיווסף סנקציה נוספת: רישום פלילי.

בנוסף, ממליצה הוועדה על שלילת הטבות בתחומי הארנונה והטבות לדיור, וביטול מלגת "כולל" חודשית בסך 850 שקל.

קנסות לנעדרים

"אלמנט האחריות האישית שהוצע לנו כפשרה - היה מינורי מאוד", אמר פלסנר, "היעד שלנו - 80 אחוז של משרתים. זה יהיה באופן מדורג, עם יעדים עולים. כאשר 2016 תהיה התייצבות והגידול יהיה לפי הגידול באוכלוסייה".

במהלך דבריו, התייחס פלסנר לגיל הגיוס. "התחשבנו בחרדים", הוא טען בלהט, "אבל עדיין זה לא יהיה גיל שיפגע בעולם התורה. נממש את ערך לימוד התורה, ואין לי בעיה להתמודד עם הביקורת על גיל הגיוס. דיברו איתנו על גיוס בגיל 28. זה חזרה ל'חוק טל' השני".

ויש לו גם בשורות: "מוסד שיעודד יקבל תמריצים. ככל שיצאו לגיוס בגיל מוקדם - המוסד ייצא מושכר. אנחנו קושרים את הכוללים והישיבות ליעדי הגיוס. הרעיון פשוט: מדינת ישראל מאפשרת דחיית גיוס, אבל כל ההסדר תלוי בעמידה ביעדים. אם אין עמידה, התקציב פוחת".

פלסנר גם התייחס לגיוס הצעירים החרדים שלא לומדים: "על צה"ל ועל משרד החינוך לאכוף את החוק בישיבות גדולות וכוללים, שם יש עשרות-אלפי תלמידים מצויינים. אבל, ישנם גם אלפים שלא לומדים, ואת אותם אלפים אנחנו רוצים לגייס. אנחנו מהדקים את האכיפה ומחילים את מערכת העונשין. הרעיון הוא שמי שלא לומד - מתגייס".

ח"כ פלסנר (צילום: פלאש 90)

על-פי דו"ח פלסנר, מוסדות תורה בהם יהיה שיעור גבוה של נעדרים בזמן הביקורת - יחטפו קנסות כספיים. אם גם בביקורת הבאה יהיה אחוז היעדרות גבוה, יבוטל התקציב מיידית.

תלמיד שייעדר בביקורת הראשונה ייקבל התרעה ואם ייעדר פעם נוספת - תבוטל דחיית השירות שלו. כמו-כן יוטל על התלמיד הנעדר קנס של 50 אלף שקלים.

בסיום דבריו, אמר פלסנר כי הוועדה ממליצה גם לקצר את השירות באופן מדורג ל-24 חודשים.

המתמידים של ברק

אחריו, דיבר עוד-הדין סער פינטו, היועץ המשפטי של הוועדה. "כל חרדי יצטרך כל שנה להתייצב בבקו"ם חרדי, שם ישמע על המסלולים החרדיים בצבא. כל זה עד גיל 22", אמר פינטו, "בגיל זה, הוא יצטרך להצהיר מה הוא מתכוון לעשות - שירות צבאי, אזרחי או להמשיך ללמוד. כל זה בתנאי שהוא חלק מהמסלול".

פינטו הבהיר כי לא תהיה דחיית שירות מעבר לגיל 22, למעט קבוצת "מתמידים" המונה 1,500 תלמידים בשנתון - "שאת זהותם יקבע שר הביטחון בשיתוף ראשי-הישיבות והרבנים".

הדו"ח המלא מתוך אתר קדימה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר