הצעת חוק: 10 אחוז הון עצמי בלבד לקניית דירה

הצעת חוק חדשה מנסה לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה עם 10 אחוז הון עצמי בלבד מערך הדירה, כאשר הבנקים יעניקו משכנתא של 90 אחוז. ומי יקבע מי זכאי? יאיר לפיד (כלכלה)

(צילום: פלאש 90)

הצעת חוק חדשה של חברי כנסת מ"ישראל ביתנו", ובראשם ח"כ אורלי לוי אבקסיס, מציעה לאפשר לזוגות צעירים חסרי דיור לרכוש דירה עם 10 אחוז הון עצמי בלבד מערך הדירה, כאשר הבנקים יעניקו משכנתא של 90 האחוז הנותרים.

על פי ההצעה, המדינה תערוב לסכומי משכנתא בגובה ההפרש בין סך ההלוואות שקיבל הזוג הצעיר מהבנקים למשכנתאות עד לגובה של 90 אחוז ממחיר הדירה.

הקריטריונים להענקת ההטבה יהיו, על פי ההצעה, בידי שר האוצר שיקבע תנאים ואמות מידה לזכאות המוצעת בהצעת החוק. בין היתר, מוצע שהכנסתו של הזכאי לא תפחת מ-10,000 שקלים בחודש או סכום אחר שיקבע שר האוצר. כך מפרסם היום (שני) אתר "דה מרקר".

לדברי ח"כ לוי אבקסיס, "מדובר בתיקון לחוק חשוב מאד למעמד הביניים בישראל ולמעשה לכל מי שחולם לרכוש דירה ראשונה. המצב כיום מדיר מלכתחילה אוכלוסיות גדולות מהאפשרות לרכוש דירה ראשונה, מאחר שהדרישה להון עצמי בגובה כמעט שליש מעלות הדירה הוא משהו שהמון זוגות אינם יכולים לעמוד בו. בכל שנה אנו רואים כיצד המשכנתאות חוזרות לקופת האוצר ונשאר עודף תקציבי כי זוגות מגלים שהם אפילו לא מסוגלים לגייס את ההון העצמי כדי להתחיל את המהלך. הגיע העת לשנות את המציאות הזו".

לדבריה, "במסגרת התיקון לחוק, עדיין נדרש ששני בני הזוג יעבדו ובנוסף נדרש להראות יכולות הכנסה מסוימות, ועדיין, השינוי שאנחנו מבקשים לבצע עשוי להקל משמעותית על זוגות צעירים ברחבי הארץ שבשבילם רכישת דירה עד היום הייתה רק בגדר חלום".

כידוע, על פי הנחיית משרד הבינוי והשיכון, מוגבל סכום ההלוואות לדיור ל-70 אחוז ממחיר הדירה, כך שעל הרוכשים להמציא הון אישי השווה ל-30 אחוז מערך הדירה - כסף שבמקרים רבים אינו בנמצא, דבר שגורם למצוקת הדיור בקרב הזוגות הצעירים.

לפני שבועיים קרא שר החוץ אביגדור ליברמן להעניק משכנתא של 90 אחוז לזוגות צעירים עובדים ששירתו בצבא ובאים לרכוש דירה ראשונה.

ליברמן אמר כי "חייבים קודם כל לדאוג לאוכלוסייה ששירתה בצבא ותורמת למדינה. המצב היום שבו זוגות ששני בני הזוג שירתו בצבא והם עובדים, מקבלים מהבנקים רק 75 אחוז משכנתא לרכישת דירה ראשונה הוא בעייתי מאחר שלרובם אין את ה-25 אחוז הנותרים כהון עצמי".

לדבריו, "אנו נפעל מול בנק ישראל ומשרד האוצר על מנת להביא ליישום העניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר