אור בקצה המנהרה

13 אלף עובדים זרים בדרכם לעבודה בענף הבניה בישראל

יו"ר התאחדות תאגידי כח אדם זר בבניין אלדד ניצן שפעל על מנת להקל על המצוקה בענף הבניה שנוצרה לאור המלחמה טס להודו כדי לקדם בפועל את החלטת הממשלה להבאת עובדים זרים • "חוסר ההפעלה של אתרי הבניה יביא לכאוס ולכן נדרשה עבודה מהירה" אמר (נדל"ן).

13 אלף עובדים זרים בדרכם לעבודה בענף הבניה בישראל (צילום: באדיבות המצלם)

הפעילות המאומצת של התאחדות תאגידי כח אדם זר בבניין בראשות אלדד ניצן נשא פרי ואת התוצאות מתחילים להרגיש בענף הבניה.

בתוך פחות מחודש מאז הזעקה שקמה, כבר מצויים בדרך לישראל 13 אלף עובדים זרים וזו רק ההתחלה. בימים אלו מצוי ניצן בהודו במטרה לקדם את המהלך.

כידוע, עם פרוץ המלחמה נסגרו השערים בפני העובדים הפלסטינים וענף הבניה שנשען ברובו על הפועלים מהשטחים ומרצועת עזה סבל ממצוקה חריפה ומהותית שהקשתה על המשך עבודות הבניה.

יו"ר ההתאחדות אלדד ניצן פנה לשרי הפנים, האוצר וגורמים נוספים, במטרה לפעול במהירות על מנת להביא לישראל עובדים זרים ממדינות העולם על מנת שהענף לא יקרוס, והדבר הבשיל לכדי החלטת ממשלה בנושא.

ואכן, בימים אלו נערכים מבחני המיון של תאגידי הבניין בהודו, סרי לנקה ואוזבקיסטן והם הוכתרו כהצלחה כבירה, כאשר תוך שלושה שבועות בלבד גויסו 13 אלף עובדים חדשים, כשהצפי הוא לעוד עשרות אלפים.

"המדינה נמצאת בקריסה כלכלית שענף הבניין הינו הגורם המרכזי בה, חוסר ההפעלה של אתרי הבנייה יביא לכאוס שהמדינה לא תוכל לצאת ממנו תקופה ארוכה ורוכשי הדירות יפגעו בצורה אנושה" מסביר בשיחה מהודו אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כ"א זר לבניה בלשכת המסחר.

לדבריו, תאגידי הבניין נרתמו במהלך מדהים כאשר המבחנים בהודו התחילו כבר השבוע ובשבוע הבא יתבצעו המבחנים בסרי לנקה ובאוזבקיסטן. "המבחנים מבוצעים וימשיכו להתבצע ברמה מקצועית גבוהה כאשר העובדים צפויים להגיע בתחילת החודש הבא לישראל" אומר ניצן.

הוא מסביר כי התאגידים סוגרים את כל התהליך, כולל הטסת העובדים, הגעתם וטיפול בהם לאחר הנחיתה, בין היתר, למגורים, ביטוחים ועוד.

התהליך אירע כאמור לאחר החלטת ממשלה ובסיוע של שר השיכון הרב יצחק גולדקנופף וצוות המשרד בראשות מנהל לשכת השר הרב מוטי בבציק, מרכז בכיר מדיניות וקשרי חוץ אריאל פרטוש ומנהלת אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות גב' מיכל ארן.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, הרב יהודה מורגנשטרן אמר: "אחרי השלמת התהליך כי המשרד בהובלת השר העביר שתי החלטות ממשלה להגדלת מכסת העובדים הזרים והבאה של עובדים מחוץ להסכמים בליטרליים, החלטה נוספת להגדלת המכסות תקודם בקרוב. המיונים המתקיימים במספר מקומות כרגע הינם במימון משרד הבינוי והשיכון באמצעות התאחדות בוני הארץ, ברגעים אלו ממש נציגי המשרד נמצאים בהודו וסרי לנקה ולוקחים חלק במיונים של אלפי עובדים המעוניינים להגיע ארצה. בנוסף המשלחת מטפלת בכל שרשרת הערך והאינטגרציה בין הגורמים האחראים, לדוגמא הגדלת מספר המרפאות המאושרות במדינת המקור עבור הנפקת אישורים רפואיים לעובדים.

כמו כן, אנו מקיימים שיח ופגישות מקצועיות עם כלל הגורמים הרלוונטיים בכדי לקדם שיתופי פעולה נוספים בתחום

אנחנו עושים הערכות מצב כל יום לנושא ועד כה מסתמנת הצלחה רבה למסלול שבנינו, לכן בכוונת המשרד לפעול להגדיל את המכסה ולחזק את המסלול הפרטי להבאת עובדים בזמן המלחמה

ההבנה שלנו היא שתוספת של ידיים עובדות רבות יתרמו רבות לשמירה על הרציפות התפקודית. לא ניתן להגיע למצב בו ענף הנדל״ן תלוי בגורם אחד זה או אחר ויש לפעול להכנסת חלופות שונות לתחום וזאת המטרה של המשרד כרגע, בכדי להגיע ליום של אחרי עם ענף חזק יותר שימשיך לבנות את המדינה בנחישות ויעילות

במקביל לעבודה שנעשות היום אנחנו עובדים על לקדם יחד עם האוצר החלטת ממשלה יותר מורכבת, במסגרתה נוכל לצאת לקול קורא בינלאומי להכנסת חברות ביצוע נוספות. הגדלנו לאחרונה את מכסת העובדים שכולן יחד יכולות להביא מ־12 אלף ל־15 אלף, וקידמנו לחברות הביצוע את השהות פה עד 2030. אבל חברות הביצוע כיום הן בעיקר מסין, ואחת טורקית. המטרה בנוסף לעובדים שמגיעים דרך התאגידים לראות פה חברות ממדינות נוספות, כדי ליצר מגוון ידיים עובדות שיאפשר רציפות בתחום".

שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף: "המשך תפקוד ורציפות הוא צו השעה. שימור היכולות בענף הבנייה, משמעותו דאגה לקורת הגג לה זקוקים כל תושבי המדינה - דבר שאינו יכול יכול להמתין לתום הלחימה. לפי הערכות מצב המתבצעות במשרדנו יום יום, אנו מייצרים יחד עם שותפינו במשרדי הממשלה ובעלי המקצוע פתרונות מיידיים במענה לצורכי השטח, ולצידם מבססים כלים לשמירה על הענף, פעיל וחזק גם בטווח הארוך.

העברתי שתי החלטות ממשלה להגדלת מכסת העובדים הזרים והבאה של עובדים מחוץ להסכמים בליטרליים ובימים אלו מכינים החלטה נוספת להגדלת המכסות. הנחתי את כל הגורמים לפעול בנושא מסביב לשעון על מנת להביא מקסימום עובדים זרים לישראל, במינימום זמן. ציינתי בפניהם כי חשוב לפעול ולהביא עובדים גם ממדינות נוספות כדוגמת הודו וסרי - לנקה שיגיעו ארצה כבר בזמן הקרוב.

בימים אלו נמצאות משלחות של משרד הבינוי והשיכון במדינות אלו כדי ללוות את הלך המיונים. נעשה הכל על מנת לקדם פתרונות להמשך תפקודו התקין של ענף הבנייה ולרציפותו התפקודית, על אף שגרת החירום בה אנחנו נמצאים".

בהתאחדות הודו גם לשר הפנים הרב משה ארבל, וציינו גם את יו"ר הוועדות בכנסת שדחפו וקידמו את הסוגיה ח"כ הרב יעקב אשר וח"כ אלי רביבו.

לאור ההצלחה הכבירה של המהלך שעתה, עת חירום, קודם במהירות שיא, נרקמת בימים אלו החלטת ממשלה נוספת על מנת להמשיך ולהגדיל עוד את כמות העובדים תחת מתווה זה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר