המעגל נסגר

שלב אחר שלב: כך חוסלו שני חוטפי ורוצחי הנערים

מרוואן קוואסמה ועמאר אבו עיישה שחטפו ורצחו את שלושת הנערים הי"ד, חוסלו הלילה בפעולה משולבת של השב"כ, הימ"מ וצה"ל • המידע שהתקבל, הפשיטה הלילית של הכוחות, המעצרים, המחפר שגויס למשימה וחילופי האש העזים • אתר "כיכר השבת" מגיש: כך חוסלו שני המחבלים, שלב אחר שלב (חדשות, צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
הלוחמים בחברון, לפנות בוקר (צילום: דובר צה"ל)

כך חוסלו החוטפים: הבוקר (שלישי) הותר לפרסום כי לאחר מאמץ מודיעיני מורכב של שירות הביטחון הכללי, אותר בחברון מקום המסתור של שני המחבלים, מרוואן קוואסמה ועמאר אבו עיישה, שביצעו את פיגוע חטיפת ורציחת שלושת הנערים - נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח הי"ד.

מפרטים ראשונים של מבצע החיסול עולה כי בשעה 1:00 בלילה הקיף כוח של הימ"מ, מבנה בן שתי קומות בשכונה צפונית בחברון, כאשר הקומה השנייה, העליונה, היא בגובה הכביש, והקומה השנייה, התחתונה, היא מתחת לכביש במדרון הגבעה.

המבנה המדובר, שימש למטרות מסחריות ונמצא לא הרחק מבית החולים "אל-אהלי", מרחק של קילומטר מכביש 35, המחבר בין קריית גת להר חברון. בקומה העליונה היו חנויות ובקומה התחתונה של המבנה הייתה נגרייה בה הסתתרו שני הרוצחים.

צפו: חילופי האש בחברון (צילום: الرسالة نت)

לוחמי הימ"מ, כאמור, הקיפו את הבית כאשר כוחות צה"ל אבטחו את הפעולה במעגל הרחב וביצעו במקביל מעצרים של מבוקשים בסביבה שסייעו למחבלים להסתתר, הן באספקת מזון והן בהתרעה על כוחות הביטחון. אנשי השב"כ סיפקו את המודיעין המדוייק על מקום הימצאם של המחבלים הן לפני המבצע והן במהלכו.

לפי המידע שהעביר השב"כ, המחבלים הסתתרו בקומה התחתונה של המבנה, אליה הגיעו רק בימים האחרונים, לאחר שמאז פיגוע החטיפה הם החליפו מקומות מסתור.

לוחמי הימ"מ פתחו באש לעבר קירות הקומה התחתונה כשהם קוראים למחבלים לצאת ולהסגיר את עצמם, אך לא הייתה כל תגובה.

כעבור זמן קצר, החליט מפקד הכוחות באזור יחד עם מפקד הימ"מ לפעול בדרך שלא תסכן את הלוחמים ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת אלוף תמיר ידעי, הורה להביא מחפר גדול שגילח את הקומה העליונה של המבנה.

לאחר שגילח את הקומה העליונה, פער המחפר חור בגג הקומה התחתונה, עבור לוחמי הימ"מ שהעדיפו ליצור מגע עם המחבלים מלמעלה ולא בקרב פנים מול פנים איתם.

בתוך שניות בודדות לאחר שנפער החור בגג, המחבלים הבינו שהם במלכודת, ולוחמי הימ"מ הבחינו בראשו של אחד המחבלים מגיח מהחור כשהוא יורה ברובה שבידו.

שני המחבלים (צילום: השב"כ)

מאחר והשעה הייתה שעה לילה, התקשו לוחמי הימ"מ להבחין מי מבין המחבלים מבצע את הירי והם הגיבו באש עזה לעברו, כאשר זיהו כי המחבל נפגע וצונח חזרה לתוך החור. מפקד הכוח העריך במקום כי המחבל נהרג.

בהמשך, לאחר שהמחבל השני לא יצא מהמבנה, השליכו לוחמי הימ"מ רימונים ומטען נפץ וירו פנימה אל הקומה התחתונה עד שהשתרר שקט. כאשר ההערכה היא כי גם המחבל השני, שעדיין לא זוהה, נהרג.

במהלך המבצע התברר לכוחות הביטחון, דרך עשרות חשודים שנעצרו, כי משפחת קוואסמה היא שמעניקה את המסתור לשני המחבלים. המידע על מקום הימצאם של המחבלים הגיע לשב"כ בשבוע האחרון אך הוחלט להמתין עם המבצע כדי לוודא שאלו אכן המחבלים.

תוך כדי חיסול המחבלים, עצרו כוחות צה"ל בין היתר את בשאר קוואסמה, מחמד קוואסמה ותאאר קוואסמה בניו של ערפאת קוואסמה העצור גם הוא מתאריך 14 יולי באשמה כי סייע לרוצחים להסתתר לאחר רצח הנערים.

מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף ידעי, אמר כי "מדובר במבצע ארוך ומורכב שבו השתתפו שב"כ, צה"ל וימ"מ. אתמול בערב הגענו לבשלות לגבי מיקומם של המחבלים. הם התחבאו במבנה, נלחצו ובאיזה שהוא שלב יצאו ופתחו באש. אחד נהרג במקום, השני נפל לקומה מינוס 1 ואני מניח שנהרג. ביציאה ללחימה אחד מהם היה עם M-16 והשני עם קלצ'ניקוב".

הכוחות בחברון, הלילה (צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, שוחח עם מפקד פיקוד מרכז אלוף ניצן אלון ובירך אותו על סגירת המעגל: "בערב ראש השנה נסתם הגולל והסתיים מבצע 'שובו אחים' שהחל ביום שישי 13 ביוני ונמשך לאורך כל תקופה זו בנחישות. הבטחנו למשפחות שער, יפרח ופרנקל כי נגיע לרוצחי בניהם והבוקר עשיתם זאת. המפקדים והחיילים בפיקוד המרכז אשר לא נחו מיום החטיפה ועד להשלמת המשימה הבוקר. אין נחמה למשפחות באבלם הכבד ובכאבם אך אני מקווה כי הוקל להם במקצת עם קבלת הידיעה שפגענו ברוצחי הנערים".

דובר חמאס בחו"ל חוסאם בדראן הודה כי מדובר בשני אנשי הזרוע הצבאית של חמאס: "שני אנשי הזרוע הצבאית של עז א-דין אל-קסאם, מרואן קוואסמה ועאמר אבו עיישה, נהרגו אחרי מסע של הקרבה ונתינה. זוהי דרך ההתנגדות ואנחנו הולכים צעד בצעד איתה".

מרואן קואסמה כבן 29 תושב חברון פעיל חמאס, בן למשפחת פעילי חמאס. היה עצור בעבר מספר פעמים על רקע מעורבותו בפעילות חמאס צבאית. נעצר לאחרונה במהלך 2010 לאחר שאותר כחבר בתשתית חמאס צבאית בחברון (מדובר באותה תשתית שממנה יצאה החוליה שביצעה פיגוע סמוך לבית חגי באוגוסט 2010 במסגרתו נרצחו 4 אזרחים). בנוסף היה עצור מספר פעמים נוספות בעשור האחרון על רקע פעילות חמאס בה היה מעורב.

המחפר שגילח את הבית (צילום: דובר צה"ל)

עאמר אבו עישה כבן 32 תושב חברון פעיל חמאס, בן למשפחת פעילי חמאס. היה עצור בין השנים 2005-2006 על רקע פעילות חמאס בה היה מעורב.

כזכור, לפני כחודשיים נעצר חסאם קואסמה פעיל חמאס נוסף אשר הודה כי שימש כמפקד חוליית החטיפה והרצח זאת לאחר שמימון לפיגוע הגיע מפעילי חמאס ברצועה.

כזכור, ב-12 ליוני נחטפו שלושת התלמידים באזור גוש עציון. לאחר מכן התברר כי בשעה 22:25 התקבלה קריאה במוקד 100 של המשטרה בה נשמע גיל-עד שאער אומר: "חטפו אותי".

אלפי חיילים כיתרו את העיר חברון והכפרים הסמוכים בחיפוש אחר השלושה ואחר החוטפים. לאחר 18 ימים של חיפושים אותרו גופות השלושה בסמוך לחברון. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, הטילו את האחריות לחטיפה ולרצח על ארגון הטרור חמאס.

לאחר החיסול: עשן מיתמר בחברון, הבוקר צילום: דובר צה"ל)

צה"ל עצר מאות מבוקשים, ביניהם עשרות פעילי חמאס בגדה, דבר שהוביל להידרדרות ביטחונית באזור הדרום, עם שיגור עשרות רקטות מכיוון רצועת עזה לעבר ישראל. בעקבות כך, יצאה מדינת ישראל למבצע "צוק איתן".

כאמור, כעת, לאחר חודשים של מצוד בלתי-פוסק אחר הרוצחים, נמצאו השניים וחוסלו בחברון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר