היסטוריה ואקטואליה

"הבעיה הראשונה בעולם היהודי - הנוער הנושר"

רבי אהרן גליק, דור עשירי ל'נודע ביהודה', התפעל מהכתבה ב'כיכר' שסיפרה על הוראתו לפתוח בתי קפה בשבת, ומספר כעת על מאבקו למען הצלת הנוער הנושר בארה"ב (אקטואלי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי אהרן גליק (צילום: באדיבות המצלם)

אנחנו מדברים עם הגאון רבי אהרן גליק תושב בורו פארק, רב בית מדרש קמניץ עוסק ברבנות ומוסר שיעורי תורה, ומייעץ להורים של נוער נושר, להדריכם איך להתמודד עם המצב.

רבי אהרן הינו דור עשירי לרבינו נודע ביהודה, שכפי שפורסם כהוראת שעה התיר לפתוח בתי קפה בעיר פראג בשבת קודש, כדי להציל יהודים חלושי אופי שנכנסו לבתי קפה של נכרים בעצם יום השבת.

הגאון רבי אהרן גליק רב בית מדרש קמניץ עוסק ברבנות ומוסר שיעורי תורה (באדיבות המצלם)

רבי אהרן התפעל לראות את מאמר זה, כולל פנקסי הקהילה כפי שנחשפו במאמרו של פרופ' מעוז כהנא בקובץ ציון.

איפה למד הרב?

"למדתי בבריסק אצל הגאון ר"ד סולובייצ'יק בירושלים, וגם בלייקווד. בארץ ישראל ביקרתי רבים מגדולי ישראל כשהייתי צעיר, בשנת תשל"ט, שלא כמו היום הייתי יכול לשבת אצלם הרבה זמן. אצל הסטייפלר ישבתי שעה שלמה ולמדתי איתו.

"לגבי הפסק של זקני הנודע ביהודה: אני לא רוצה להיכנס לדיון ההלכתי, ולא רצוני לנסות להשוות את המצב לשל היום. כי יש לחלק בכל מיני חילוקים. ואני לא יודע האם יש לקחת מהמקורות הללו הלכה למעשה".

מה המצב של הנוער הנושר באמריקה?

"נראה לי שזה הבעיה הראשונה בעולם היהדות היום, בכל העולם, ובכל הישובים החרדים כולל הכי פרומע'רס יש נוער נושר. למעשה יש לזה הכי פחות יחס מצד האדמו"רים, הרבנים והעסקנים.

"יש תקציב לכל הדברים ולכל הפעילויות, אבל לנוער נושר אין. כנראה שזה לא מביא לא כבוד ולא שטעל'ס, ואני כבר 10 שנים מתעסק בכך, ואף פעם לא היה ישיבת רבנים של רבני הקהילות, כדי להתעמק בסוגיה כדי לעזור להורים להתמודד עם זה".

פה בארץ ישראל יש יחס לנוער נושר, ויש הרבה ארגונים שמתעסקים בכך. מה שונה ארה"ב מארץ ישראל?

"באמת בשביל זה אני קורא הרבה פה על מה שקורא בארץ ישראל. באר"י עובדים על זה יותר. יש הרצאות ויש כינוסים, ויש הרבה יחס לתחום. באמריקה לא עובדים בזה ולא מתעסקים בזה כמעט".

הגאון רבי אהרן גליק רב בית מדרש קמניץ עוסק ברבנות ומוסר שיעורי תורה (באדיבות המצלם)

נוכל לשמוע דוגמא ממה שאתם מייעצים אצלכם בבורו בפארק?

"לפני מספר חודשים יעצתי להורים איך להסתדר עם בחור בן 21 שעובד ואומנם הולך בלבוש חרדי, אבל לא ברור כמה הוא פרומער, ויש ספק לאביו, האם הוא מניח תפילין.

"מה שקרה, שכל שקיעה האבא היה מעיר לבנו שיניח תפילין. אמרתי לאבא שזה לא קשור אליו, והוא לא צריך להעיר לו, ומגיל 13 הוא פטור ממצות התפילין של בנו.

"הבעיה התחילה, שהבן רוצה להתחתן, והוא ביקש מאביו שיפנה לשדכנים. האבא התלבט, הוא לא האמין שיש בחורה שמתאימה לבנו, והוא לא רצה לרמות את השדכנים. אני אמרתי לו, שאם הוא לא יתעסק בשידוכים של בנו, בסופו של דבר הבחור יסתדר לבד, ואז באמת לא יהיה טוב. אמרתי לו שיפנה לשדכנים, והוא יתפלא לדעת שיש המון בחורות שמתאימות לבנו. עוד הוספתי לו, שבכל יום אחרי העבודה שהבן חוזר הביתה שיאמר לו שהשדכן התקשר, וכמו אחים שלך, גם אתה תתחתן. וזה לא מעניין מה המצב של האידישקייט שלו".

היה לאבא הווה אמינא שאסור לו לחתן את בנו, אלא רק אחרי שיתחזק בתורה ושיראת שמים?

"כמעט כך, האבא לא ידע מה לעשות אתו באופן כללי. אחרי היעוץ שלי, הם הסתדרו, וזו רק דוגמה להוראות שאני נותן להורים של נוער נושר".

תודה רבה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר