היערכות להסלמה בצפון

בני גנץ מאיים: "אם חיזבאללה יעשה טעות ויתקוף - נפרק את לבנון" • נתניהו הוזמן לתדרוך

בצל ההסכם המגיע למבוי סתום, שר הביטחון גנץ מאיים כי אם בלבנון "יעשו טעות, ישראל תפרק את לבנון" • נתניהו הוזמן לתדרוך ביטחוני בקריה (ארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
נתניהו וגנץ (צילום: Yonatan Sindel/Avshalom Sassoni/Flash90)

המתיחות בצפון, ברקע ההסכם עם לבנון העומד לקראת פיצוץ. בראיון לתכנית 'חדשות סוף השבוע' בחדות 12 הבהיר שר הביטחון בני גנץ כי צה"ל ערוך לכל הסלמה שלא תהיה בצפון. לדבריו, "אם חיזבאללה יעשה את הטעות הזו ויתקוף את ישראל באיזשהו אופן - אנחנו נפרק את לבנון".

הדברים מגיעים בצל ההסכם עם לבנון שהגיע למבוי סתום. לפי הדיווח בחדשות 12, ארצות הברית לוחצת על לבנון שתקבל את המתווה. יחד עם זאת במערכת הביטחון נערכים להסלמה.

גנץ גם התייחס לביקורת של יו"ר האופוזיציה נתניהו נגד ההסכם. "אני מכיר את נתניהו הרבה שנים", אמר גנץ לחדשות 12, "הוא היה חותם על זה מבחינה ביטחונית ואסטרטגית. מה שהוא עושה פה זו מניפולציה, זה הסכם טוב לשני הצדדים, ישראל השיגה את מה שהיא רוצה. שאף אחד לא יספר סיפורים".

באשר לקרבה בין חתימת ההסכם המסתמנת לבחירות, אמר גנץ כי "כמו בכל משא ומתן, בדרך כלל דברים נסגרים לקראת הסוף. אף אחד לא שמח מהמצב הזה והייתי שמח שיהיה יותר רווח בין בחירות לבחירות".

הערב פנתה לשכת שר הביטחון בני גנץ ללשכת יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בהזמנה לתדרוך ביטחוני בקריה על רקע ההסכם המתהווה עם לבנון. לפי הודעת משרד הביטחון, בתדרוך ינכחו גורמי ביטחון רלוונטיים לנושא.

בסוף השבוע, כפי שדווח ב'כיכר השבת', הנחה שר הביטחון גנץ את צה"ל, בהערכת המצב השבועי בהשתתפות הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף המבצעים, להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון - הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה, נוכח ההתפתחויות במשא ומתן על הגבול הימי.

לפי הדיווח של רועי קייס בתאגיד השידור הציבורי, ‏בלבנון עדיין לא מפוצצים את המו"מ וממשיכים בשיחות עם המתווך האמריקני. חתנו של נשיא לבנון, המקורב לחיזבאללה, אמר כי חלופה להסכם - מלחמה.

גורם מדיני בכיר אמר: "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי".

כזכור, על פי דיווח בעיתון הלבנוני, לבנון סירבה להכניס את רעיון סימון הגבול היבשתי להסכם. לבנון לא תישא ותיתן על גבולה היבשתי ותפעל מול האו"ם כדי לקבוע את נקודות הציון של גבולה הבינלאומי והדבר נכון גם לגבי המרחב הימי.

בנוסף דווח כי לבנון מסרבת לקשור את העבודה של חברת האנרגיה הצרפתית "טוטאל אנרג'י" בהסכמה בינה לבין ישראל ומעוניינת שהיא תהיה מחויבת להתחיל בקידוחים בצד הלבנוני ללא קשר לדיונים בין המדינות. מה שחשוב ללבנון הוא שהחברה תודיע על תחילת העבודות במקביל לרצון הישראלי להתחיל את ההפקה בשדה כריש.

התגובות לסירוב של לפיד

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיב: "נסראללה איים - ולפיד התקפל. רק הלחץ הכבד שאני וחבריי הפעלנו גרם לו לסגת מהסכם הכניעה שלו, בינתיים. ישראל זקוקה להנהגה אחרת, לראש ממשלה מנוסה וחזק שעומד בלחצים ולא מתקפל מול איומים. אנחנו לא ניתן לישראל להיכנע לנסראללה. בכל מקרה, ההסכם הלא חוקי הזה, שנעשה ללא אישור הכנסת, לא יחייב אותנו".

התגובה של נתניהו (דוברות)

העיתונאי עמית סגל כתב: "הלחץ עשה את שלו? או שזה קוועץ' של הרגע האחרון?"

העיתונאית שירית אביטן הוסיפה: "אם לפיד דוחה את התנאים של לבנון ואומר שלא יתפשר על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. מה אמורים לומר עכשיו כל מי שטענו בתוקף לכך שההסכם נהדר, ההערות לא מחייבות ולפיד צריך לחבק אותו בשתי ידיים בטענות "ביטחוניות"?".

העיתונאי אבישי גרינצייג כתב: "כואב הלב על כל מי שהתייצבו אוטומטית להגן על ההסכם ועל ההישגים האסטרטגיים הדרמטיים הכלולים בו ועל המהלך המבריק של לפיד שהצליח לחתום על ההסכם, ועכשיו יצטרכו לשבח את לפיד על כך שלא חתם על ההסכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר